نرخ تازه سازی

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate نمایشگر چیست؟ تفاوت نمایشگر های 60Hz,90Hz و 120Hz

گوشی های پرچمدار به سرعت در حال استفاده از نمایشگر های 90 هرتزی و حتی 120 هرتزی هستند و این موضوع یکی از اصلی ترین ترند های سال 2020 برای گوشی های گران قیمت به شمار می آید. این قابلیت، روی کاغذ بسیار عالی است و به نوعی گوشی های پرچمدار را بیش از پیش از گوشی های میان رده و مقرون به صرفه جدا می کند. اما اینکه آیا نرخ تازه سازی بیشتر موردی است که باید برای آن هزینه بیشتری خرج کنید، کاملا به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد.

به طور کلی نرخ تازه سازی یا رفرش ریت بیشتر، باعث می شود تا انیمیشن ها به صورت نرم تری به نمایش گذاشته شوند و برخی از بازی ها نیز نرم تر به اجرا در بیایند. اما بد نیست بدانید که نرخ تازه سازی بیشتر، مصرف باتری را نیز افزایش می دهد؛ بنابراین انتخاب بین آن یا چند ساعت باتری بیشتر سوالی است که جواب آن را نیاز های شما خواهد داد. با این حال اینکه نرخ تازه سازی چیست و نمایشگر های 60Hz,90Hz و 120Hz چه تفاوتی با یکدیگر دارند، سوالاتی است که در این مقاله به آن ها پاسخ خواهیم داد.

نرخ تازه سازی با Refresh Rate چیست؟

نمایشگر ها حالت ایستا ندارند. برای اینکه محتوا یا انیمیشنی روی نمایشگر به صورت صاف و روان به نمایش گذاشته شود، هر پیکسل به تنهایی توسط پردازنده به آخرین مطلب، بروز می شود. اما این بروزرسانی به طور تصادفی اتفاق نمی افتد و نمایشگر ها با نظم خاصی محتوای خود را بروز می کنند که به آن نرخ تازه سازی یا Refresh rate می گویند.

Refresh Rate در حقیقت سرعت بروزرسانی محتوا در نمایشگر را اندازه گیری می کند. به عبارت دیگر این که نمایشگر با چه سرعتی و هر چند وقت یکبار مطالب خود را بروز می کند، با نرخ تازه سازی، اندازه گیری می شود. واحد نرخ تازه سازی با Refresh Rate، هرتز “Hz” می باشد که نشان می دهد نمایشگر در یک ثانیه، چند بار عمل تازه سازی را انجام می دهد. به عنوان مثال نمایشگر های 60 هرتزی در هر ثانیه 60 بار، نمایشگر های 90 هرتزی در هر ثانیه 90 بار و نمایشگر های 120 هرتزی نیز در هر ثانیه 120 بار محتوای خود را بروز می کنند. بنابراین یک پنل 120 هرتزی، در مقایسه با پنل ای 60 هرتز و تلوزیون های 30 هرتز، به ترتیب 2 و 4 برابر سریع تر محتوای خود را بروز می کند.

نرخ تازه سازی بیشتر به معنای تاخیر کمتر نیز می باشد؛ چرا که پیکسل ها در مدت معین به دفعات بیشتری تازه سازی می شوند. به عنوان مثال یک نمایشگر 60 هرتزی برای تازه سازی کامل به 16.6 میلی ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. این در حالی است که این زمان برای نمایشگر های 90 هرتزی و 120 هرتزی به ترتیب 11.1 و 8.3 میلی ثانیه می باشد. بد نیست بدانید که Refresh Rate تنها عامل تعیین کننده در تاخیر نمایشگر نمی باشد؛ اما می توان گفت که مهم ترین عامل آن به شمار می آید.

نرخ تازه سازی

نمایشگر گوشی هوشمند شما به یکباره تازه سازی نمی شود. در حقیقت هر ردیف افقی از پیکسل ها به ترتیب تازه سازی می شوند تا در نهایت کل نمایشگر بروز شود. برای درک ملموس تر این موضوع می توانید از نمایشگر گوشی خود در حالت صحنه آهسته فیلمبرداری کنید. مثال ملموس دیگر برای این موضوع، همان پر پر زدن نمایشگر ها هنگام تماشای آن ها با دوربین می باشد. به عبارت دیگر، نمایشگر گوشی شما دائما در حال تازه سازی می باشد؛ اما یک تازه سازی کامل، در یک چرخه زمانی انجام می گیرد. برای نمایش تصویری تاثیر نرخ فریم در صاف و نرم بودن تصویر، می تونید به این لینک مراجعه فرمایید.

یک نکته کوتاه در مورد نرخ بازخورد لمسی که معیاری مرتبط در این رابطه می باشد: واحد اندازه گیری نرخ بازخورد لمسی نیز همانند Refresh Rate، هرتز می باشد و نشان می دهد که پنل لمسی در یک ثانیه، تا چه تعداد به دنبال داده ورودی انگشت کاربر می باشد. به این ترتیب، نرخ بازخورد لمسی بیشتر، تاخیر در اجرای دستورات لمسی را کاهش می دهد و این موضوع می تواند در استفاده از گوشی و به خصوص اجرای بازی ها، تاثیر گذار باشد.

معنی 60Hz,90Hz و 120Hz در گوشی هوشمند

همانطور که گفتیم، نرخ تازه سازی بیشتر، باعث می شود تا محتوا به صورت نرم تر و صاف تری در نمایشگر به نمایش گذاشته شود. با این حال بد نیست در نظر داشته باشید که نرخ تازه سازی بیشتر از 60 هرتز هنگام اسکرول در فیسبوک یا ایمیل، منفعت چندان زیادی نخواهد داشت و اکثر ویدئوی های صنعتی نیز در نرخ فریم 24، تولید می شوند. با این حال، اپلیکیشن هایی با انیمیشن های زیاد و رابط های کاربری در نمایشگر هایی با نرخ تازه سازی بیشتر، به صورت هماهنگ تر و صاف تری به اجرا در خواهند آمد.

اصلی ترین تفاوت Refresh Rate بیشتر، هنگام اجرای بازی ها می باشد. نرخ فریم بیشتر و نرخ بار خورد لمسی بیشتر، تاثیر قابل توجهی دارد؛ چراکه تاخیر بینایی و تاخیر اجرای دستورات لمسی کمتر است و این موضوع باعث می شود تا گیم پلی، هموار تر به نظر برسد. اگر از گیمرهای PC سوال کنید، مطمئنا آن ها مانیتور های 120 هرتزی و یا 144 هرتزی را پیشنهاد خواهند داد. در حال حاضر اما کاربران گوشی های هوشمند نیز می توانند از مزایای نرخ تازه سازی بیشتر بهره مند شوند؛ اما باید در نظر داشته باشند که اجرای نرم و روان بازی ها، نیازمند یک پردازنده گرافیکی قدرتمند و نیروی باتری می باشد.

آیا Refresh Rate می تواند عامل تعیین کننده برای خرید باشد؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، تلفن های هوشمند پرچمدار، به سرعت در حال استفاده از نمایشگر هایی با نرخ تازه سازی بیشتر هستند و حتی نمونه های دیگر این قابلیت را در برخی از گوشی های میان رده نیز دیده ایم.

به طور کلی باید در نظر داشته باشید که Refresh Rate یک مشخصه کوچک در مقایسه با تمام مشخصه های گوشی هوشمند می باشد. همچنین در کیفیت نمایشگر، عوامل دیگری مانند دقت رنگ، دقت کنتراست، میزان روشنایی و … نیز تاثیر گذار می باشد. بنابراین نرخ تازه سازی بیشتر، نمی تواند به تنهایی عامل تعیین کننده برای خرید گوشی هوشمند به شمار بیاید.

نظر شما در مورد نمایشگر گوشی های جدید با نرخ تازه سازی بیشتر چیست؟

منبع: androidauthority

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱