کایرین ۹۰۰۰: آینده هوآوی در صنعت چگونه خواهد بود؟

هوآوی بازگشته است و با پردازشگر پرچمدار جدیدش، کایرین ۹۰۰۰ ، قصد ارائه بهترین امکانات شبکه، ماندگاری بالاتر و البته قدرت و بازدهی بالاتر را با سری میت ۴۰ دارد. با ما همراه باشید تا نگاهی به چیپ‌ست جدید هوآوی و ویژگی‌های آن داشته باشیم و در آخر نیز، نیم‌نگاهی به آینده هوآوی در این بازار.

این شرکت چینی از رقبای کره‌ای و کوپرتینویی خود عقب نمانده و مانند چیپ A14 آیفون ۱۲ و اگزینوس ۱۰۸۰ سامسونگ، پردازشگر خود را با طراحی کوچک‌تر و بهینه‌تر ۵ نانومتری عرضه کرده است. همراه با این مهندسی جدید، پیشرفت‌های زیادی در عرصه ارتباطات انجام شده و هوآوی از اهمیت نسل پنجم شبکه غافل نمانده است. نگاه مختصری به مشخصات فنی این تراشه در جدول زیر داشته باشید تا در ادامه به بررسی نزدیک‌تر آن بپردازیم:

کایرین ۹۰۰۰کایرین ۹۰۰۰ ای
پردازنده مرکزی1x Cortex-A77 @ 3.13GHz
3x Cortex-A77 @ 2.54GHz
4x Cortex-A55 @ 2.05GHz
1x Cortex-A77 @ 3.13GHz
3x Cortex-A77 @ 2.54GHz
4x Cortex-A55 @ 2.05GHz
پردازنده گرافیکیMali-G78, 24 coresMali-G78, 22 cores
پردازشگر عصبی2x big core
1x tiny core
1x big core
1x tiny core
رمLPDDR5 / LPDDR 4X, up to 16GBLPDDR5 / LPDDR 4X, up to 16GB
مودمBalong 5000
5G, sub6Ghz and mmWave Integrated
Bluetooth 5.2
Balong 5000
5G, sub6Ghz and mmWave Integrated
Bluetooth 5.2
مقایسه مشخصات دو نسخه تراشه
گوشی‌های سری میت ۴۰ در راهند…

پردازشگر کایرین ۹۰۰۰

گویا یکسال عقب بودن در استفاده از CPUهای جدید تبدیل به یک ترند برای هوآوی شده است. سال گذشته ایرادات زیادی به آن‌ها برای استفاده نکردن از چیپ جدید Cortex-A77 وارد شد. در آن زمان هوآوی ادعا کرد این چیپ برای مهندسی ۵ نانومتری مناسب‌تر است و اکنون، شاهد حضور Cortex-A77 در چیپ ۵ نانومتری کایرین ۹۰۰۰ هستیم؛ اما این در حالی که چیپ جدیدتر Cortex-78 عرضه شده است. البته هوآوی به چیپ خود مطمئن است و می‌گوید این مسئله در کارایی چیپ تاثیری نگذاشته؛ و در دنباله ادعای خود خبر از برتری ده درصدی کایرین ۹۰۰۰ نسبت به اسنپ‌دراگن ۸۶۵ پلاس داده است.

پردازنده گرافیکی

هوآوی از ترند CPUهایش پیروی نکرده و از جدیدترین پردازنده گرافیکی ARM، Mali-G78 در ظرفیت‌های ۲۴ هسته‌ای و ۲۲ هسته‌ای برای Kirin 9000 و Kirin 9000E استفاده کرده است. این موضوع حضور نسخه قدیمی‌تر Cortex-A77 برای CPU را سوال برانگیزتر می‌کند. هوآوی به عملکرد پردازنده گرافیکی خود بسیار مطمئن است و بار دیگری رقیب سن‌دیگویی خود را مثال می‌زند و قول برتری ۵۲ درصدی نسبت به اسنپ‌دراگون ۸۶۵ پلاس می‌دهد.

مودم

شاید یکی از پیشروترین مواردی که می‌توان درمورد این تراشه معرفی کرد مودم آن باشد. همانطور که می‌بینید در طراحی هر دو نسخه چیپ کایرین ،۹۰۰۰ مودم 5G جدید هوآوی تعبیه شده است که آن را تبدیل به اولین چیپ ۵ نانومتری با این ویژگی می‌کند. به گفته هوآوی مودم Balong 5000 می‌تواند تا ۶.۵ گیگابیت بر ثانیه به کاربر سرعت دانلود بدهد (توجه داشته باشید که سرعت واقعی به شبکه ارائه دهنده خدمات اینترنت بستگی دارد.) هوآوی به این عدد راضی نشده و در ادعای بزرگی سرعت آپلود را ۵ برابر و دانلود را ۲ برابر مودم حریف آمریکایی خود، Qualcom Snapdragon X55 ذکر کرده و به طور خلاصه، روی آن مانور خاصی داده است.

هوآوی از اهمیت نسل پنجم شبکه غافل نیست

هوآوی در موارد دیگری نیز از کوالکام نام برده و به برتری‌های چیپ جدید خود نسبت به پرچمدار فعلی کوالکام اشاره کرده است. به طور خلاصه هوآوی ادعا میکند این تراشه:

  • در پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی برتری ۲.۴ برابری دارد.
  • در مقایسه با اسنپ‌دراگون ۸۶۵ پلاس؛ بازدهی ۲۵٪ پردازشگر اصلی، ۵۰٪ پردازشگر گرافیکی و ۱۵۰٪ پردازشگر عصبی (NPU) برتری دارد.

در نظر داشته باشید که کوالکام ماه دسامبر سال جاری از پرچمدار بعدی سری اسنپ‌دراگون خود که از طراحی ۵ نانومتری بهره می‌برد رونمایی خواهد کرد و باید منتظر پاسخ آن‌ها به حمله‌های اژدهای چینی بمانیم. خوشبختانه تا آن روز برسد، تراشه بیونیک A14 اپل در دست است تا برخی از ادعاهای هوآوی را در عمل در مقابل یکی از تراشه‌های قدرتمند بازار بسنجیم.

مقایسه جدیدترین چیپست هوآوی و اپل

کایرین ۹۰۰۰ با دو هسته بیشتر، امتیاز خیره کننده‌ٔ ۶۶۳ هزار را در آزمون آنتوتو کسب کرده و با ۱۴ درصد اختلاف نسبت به A14 و نمره ۵۸۱ هزاری آن پیشتاز است. در آزمون‌های دیگر خصوصا بنچمارک تک هسته‌ای Geekbench 5، اپل ۵۶ درصد جلوست؛ اختلافی که هوآوی به لطف دو هسته بیشتری که اختیار دارد جبران می‌کند. برای اینکه تصویر بهتری از این مقایسه داشته باشید:

Kirin 9000Apple A14
آنتوتو ۸663389 (۱۴٪^)581224
گیکبنچ ۵ (تک هسته)10141579 (۵۶٪^)
گیکبنچ ۵ (چند هسته‌ای)36453829 (۵٪^)
بنچ‌مارک‌های AnTuTu و Geekbench

مقایسه چیپست کایرین ۹۰۰۰ و اسنپ‌دراگون ۸۶۵

و اما وقت این است که هوآوی را در مقابل رقیب اندرویدی خود بسنجیم. کوالکام پرچمدار خود را یازده ماه پیش به بازار عرضه کرد و طبیعتاً این مقایسه کاملا عادلانه نخواهد بود. به هر جهت نتایج جالب هستند و ارزش بررسی را دارند. کوالکام به لطف محبوبیت و استفاده بالایی که دارد، توسعه‌دهندگان را وادار می‌سازد تا نگاه و توجه خاصی به محصولات این شرکت داشته باشند.

به طوری که پس از یازده ماه همچنان این تراشه در زمینه بازی‌های ویدیویی و گیمینگ از هوآوی جلوتر است؛ چرا که بازی‌ها برای اسنپ‌دراگون بیشتر بهینه می‌شوند. تراشه قدیمی‌تر کوالکام از معماری ۷ نانومتری بهره می‌برد که در اینجا باید برتری را به هوآوی داد. پردازشگر مرکزی کایرین نیز ۱۰٪ سریع‌تر است و این موضوع در تست‌های گیک‌بنچ به خوبی رویت می‌شود.

Kirin 9000Snapdragon 865
آنتوتو ۸663389 (۱۴٪^)581407
گیکبنچ ۵ (تک هسته)1014 (۱۰٪^)921
گیکبنچ ۵ (چند هسته‌ای)3645 (۷٪^)3408
هوآوی در همه تست‌ها سر است

کایرین ۹۰۰۰ پیشرفت قابل توجهی نسبت به پرچمدار قبلی، کایرین ۹۹۰ داشته است. در تست آنتوتو با میانگین امتیاز خیره کننده ۶۷۰ هزار در فاصله نزدیکی با چیپ اگزینوس ۱۰۸۰ سامسونگ به سر می‌برد . این چیپ خصوصا در بخش گیمینگ و با پشتوانه پردازشگر گرافیکی جدید و قدرتمند خود حرف زیادی برای گفتن دارد. در رابطه با پردازشگر اصلی، استفاده از چیپ قدیمی‌تر Cortex-A77 و غیاب Cortex-A78 حتی اگر ‌اکنون حس نشود، نمی‌تواند تا مدت زیادی برتری کایرین ۹۰۰۰ نسبت به رقبا را تضمین کند. اگر از CPU بگذرید، هوآوی در زمینه‌های یادگیری ماشینی و هوش‌مصنوعی، پردازش تصویری و شبکه رقیب قدری ظاهر شده و چیزهایی برای ارائه دارد.

اما حقیقت تلخی وجود دارد که آینده چیپست‌های هوآوی نامعلوم است و تا حد زیادی به بهبود روابط آمریکا و چین بستگی دارد. از آن جایی که توسعه تراشه‌های هوآوی به منابع آمریکایی وابسته است، به اعلام خود این شرکت کایرین ۹۰۰۰ می‌تواند آخرین تراشه آن‌ها باشد و از تاریخ ۱۵ سپتامبر (زمان اجرای تحریم‌های آمریکا) توانایی تولید چیپست ندارند. لازم به ذکر است که کایرین ۹۰۰۰ قلب تپنده میت ۴۰ پرو و میت ۴۰ پرو پلاس خواهد بود و Kirin 9000E در مدل‌های ارزان‌تر سری Mate 40 ظاهر خواهد شد.

چیزی که قطعی است این است که هوآوی زنده می‌ماند و به کار خود ادامه می‌دهد. سری میت ۴۰ ممکن است آخرین خط تولید محصولات رده بالای هوآوی باشد که از چیپست‌های تولیدی این شرکت بهره می‌برد. و حتی ممکن است آخرین گوشی‌های هوشمند این شرکت باشد که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند! هوآوی درکنفرانس خود اشاره‌ای به سیستم عامل Harmony داشت، و در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها، دیری نخواهد گذشت که شاهد حضور هارمونی روی گوشی‌های هوآوی باشیم. شما آینده هوآوی را چطور می‌بینید؟ آیا اژدهای چینی از پا در می‌آید؟

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید گوشی ‌های هواوی به ترتیب قیمت

همه‌ی ما زمانی که تصمیم به خرید گوشی هوشمند می‌گیریم این سوال در ذهنمان نقش می‌بندد که کدام...

ثنا جهاندار time-alt ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

چرا ساعت هوشمند Watch GT3 هوآوی را بخریم؟

ساعت‌های هوشمند روز به روز در حال تکامل و پیشرفت چشم‌گیری هستند و در هر مدل جدیدی که معرفی...

ثنا جهاندار time-alt ۸ اسفند ۱۴۰۰

نقد و بررسی نوا 8 (ویدئویی)

نقد و بررسی گوشی نوا 8 هواوی را به‌صورت ویدئویی در این مطلب می‌توانید مشاهده کنید؛ اما سوال...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ آذر ۱۴۰۰

اسپیکر JBL Flip 6 معرفی شد؛ جدیدترین اسپیکر قابل‌حمل JBL با صدایی فراگیر و قدرتمند

JBL Flip 6 از نوآوری‌هایی در طراحی ظاهری و چینش داخلی بهره می‌برد، درحالی‌که همچنان به‌خوبی...

مهدی حیدری time-alt ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

سامسونگ پای دوربین 200 مگاپیکسلی را به گوشی‌ها باز کرد؛ معرفی دو سنسور دوربین جدید ایزوسل HP1 و GN5

دوربین 200 مگاپیکسلی سامسونگ سرانجام رونمایی شد. این سنسور ایزوسل HP1 اولین سنسور 200...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

محتوای صوتی با وضوح بالا (High Resolution Audio) چیست؟

با پيشرفت روزافزون تكنولوژي و رشد سريعي كه اين صنعت در سال‌هاي اخير تجربه كرده است، شاهد...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

هوآوی در صدد تولید شارژر 100 واتی

تقریباً یک ماه پیش بود که آنر سری گوشی‌های آنر 50 خود را معرفی کرد که مدل آنر 50 پرو به همراه...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

معرفی کامل تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس

شركت كوالكام طبق رويه هر سال خود، اين بار در مراسم MWC در شهر بارسلون از نسخه پلاس آخرین تراشه...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۰

پرچمداران جدید هواوی معرفی شدند

Huawei P50 Pro و Huawei P50، جدیدترین سری از پرچمداران شرکت هواوی، امروز ساعت ۱۶ طی مراسمی در...

صدرا علی‌پور time-alt ۷ مرداد ۱۴۰۰

گوشی جدید ZTE با نسل جدید دوربین زیر نمایشگر معرفی شد

سرانجام انتظارات به پایان رسید و گوشی جدید ZTE با نام AXON 30 و با نسل جدید دوربین زیر نمایشگر...

مهدی حیدری time-alt ۶ مرداد ۱۴۰۰