صفحه نمایش گوشی ها

انواع صفحه نمایش گوشی: صفحه نمایش گوشی‌ شما باید مناسب کاربری شما باشد!

امروزه تلفن‌های همراه نقش بسیار چشمگیری در زندگی روزمره‌ی انسان ایفا می‌کنند و به همین منظور باید کیفیت و نوع آن‌ها مناسب استفاده‌ی ما باشد. با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در حوزه‌ی صفحات نمایش، تنوع این محصولات هم افزایش پیدا کرده است. در این متن به نقد و بررسی انواع صفحه نمایش تلفن‌های همراه می‌پردازیم.

صفحه نمایش ال سی دی (LCD)

در حالت کلی، اغلب صفحات نمایش تلفن‌های همراه هوشمند را تکنولوژی ال سی دی به خود اختصاص داده است. به طور معمول، در نقد و بررسی صفحه نمایش تلفن‌های همراه دقت ویژه‌ای به ال سی دی می‌شود. این کلمه مخفف شده‌ی عبارت Liquid Crystal Display است و به دو بخش عمده‌ی TFT و IPS تقسیم می‌شود. صفحات نمایش ال سی دی به دلیل تکنولوژی نسبتا ساده و هزینه‌ی پایین جزو محبوب‌ترین صفحات نمایش در بین کارخانجات سازنده‌ی تلفن همراه می‌باشند.

صفحه نمایش گوشی‌ها: نمایشگرهای LCD

صفحه نمایش تی اف تی (TFT)

در ابتدا بهتر است بدانید که این واژه مخفف عبارت Thin Film Transistor است. تکنولوژی تی اف تی برای اولین بار در سال 1962 به وجود آمد. این نوع صفحه نمایش ارزان‌ترین صفحه نمایش بازار است و در ابتدا توسط اغلب کارخانجات سازنده‌ی تلفن همراه مثل سونی استفاده می‌شد.

این نوع صفحه نمایش، کاربرد‌های بسیار فراوانی در حوزه‌های متفاوت از قبیل تلویزیون‌‌ها، سیستم‌های مکان‌یابی، مانیتور کامپیوتر، سیستم‌های بازی‌های ویدیویی و از همه مهم‌تر در تلفن‌های هوشمند دارد.

 مشخصه‌ی اصلی این تکنولوژی اتصال هر پیکسل به یک خازن و یک ترانزیستور است. اینکار باعث می‌شود تا هر پیکسل توانایی روشن شدن به شکل مجزا را داشته باشد که در نهایت منجر به کیفیت تصویر بهتر نسبت به صفحات نمایش قدیمی‌تر نسبت به تی اف تی می‌شود.

از نقاط قوت TFT می‌توان به سرعت رفرش کردن بالای تصاویر و نمایش نرم‌تر و بهتر حرکت‌ها اشاره کرد. مشخصات صفحه نمایش‌های تی اف تی در تلفن‌های هوشمند، استفاده بیشتر از باطری نسبت به سایر تکنولوژی‌های صفه نمایش‌های جدید و زاویه‌ی دید نسبتا پایین و عدم خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید است. که البته به دلیل قیمت پایینی که دارد توجیح پذیر است و بنا به نیاز، می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای تلفن هوشمندمان باشد.

صفحه نمایش آی پی اس (IPS)

صفحه نمایش IPS از کیفیت بهتری به نسبت TFT برخوردار است و بیشترین استفاده را در بین گوشی‌های تلفن همراه به خود اختصاص داده است. این کلمه مخفف In-Place Switching است و در بین مشخصات اصلی این تکنولوژی می‌توان به کیفیت ایده‌آل آن اشاره کرد.

اساسا در بین مشخصات صفحه نمایش گوشی ها تنها چیزی که توجه کمتری را به خود جلب می‌کند قیمت آن است. چراکه قیمت صفحه نمایش به خودی خود ارتباطی به کاربر تلفن همراه یا کاربر تلویزیون ندارد. در همین راستا، می‌توان به قیمت نسبتا بالا‌ی این فناوری صفحه نمایش گوشی اشاره کرد.

البته در کنار این باید به جنبه‌ی مثبت این تکنولوژی هم دقت کنیم. این نوع صفحات نمایش کیفیت بهتری به نسبت صفحات نمایش تی اف تی دارند. علاوه بر این، صفحات نمایش دارای این تکنولوژی زیر نور آفتاب و از زوایای مختلف هم خوانایی قابل قبولی دارند.

یکی از مشهورترین شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه که از این تکنولوژی به وفور استفاده می‌کرد، شرکت اپل است. تقریبا تا قبل از آیفون ایکس در همه‌ی تلفن‌های همراه هوشمند شرکت اپل، این نوع صفحه نمایش استفاده می‌شد.

نکته‌ای که بیان کردن آن حائز اهمیت است، صفحه نمایش‌های Super LCD یا S-LCD است. این صفحات نمایش اکثرا در تلفن‌های همراه شرکت HTC کاربرد دارند و تکنولوژی استفاده شده در آن‌ها بسیار شبیه به آی پی اس می‌باشد. مشخصات صفحه نمایش این نوع گوشی‌ها انعکاس کمتر تصویر و دید بهتر است که به خاطر چسبیده بودن محافظ صفحه نمایش و تاچ صفحه نمایش است.

صفحه نمایش گوشی ها: تغییر رنگ در زاویه‌ی دید نمایشگرها

صفحه نمایش ال ای دی (LED)

در بین صفحه نمایش گوشی ها، از لحاظ کیفیت رنگ و تصویر و مصرف باطری، استفاده از تکنولوژی LED تجربه‌ی بهتری به کاربر ارائه می‌دهد. اما هزینه‌ی ساخت بالاتری به نسبت سایر تکنولوژی‌ها دارد. خود این تکنولوژی به چند زیر شاخه از قبیل آمولد، سوپر آمولد و میکرو ال ای دی تقسیم می‌شود.

تکنولوژی LED یا Light-Emitting Diodes فناوری‌ جدیدی محسوب می‌شود و تقریبا یک دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع این صفحه نمایش، OLED یا Organic Light-Emitting Diodes است. مشخصات صفحه نمایش این گوشی‌ها استفاده از یک لایه مواد آلی در ساختار آن و گران قیمت بودن آن‌هاست. OLED به خودی خود دارای چند زیرشاخه است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صفحه نمایش میکرو ال ای دی (MLED)

این ساختار بسیار شبیه به ساختار TFT است، چرا که هر پیکسل به شکل جداگانه به LEDخود متصل است، یعنی همان چیزی که در تکنولوژی تی اف تی مورد استفاده است که البته این شباهت باعث شبیه بودن کیفیت تصویر این دو تکنولوژی نشده است.

به خاطر این‌که در MLED کیفیت تصاویر و همچنین رنگ تصاویر بهتر و به واقعیت نزدیک‌تر است. لازم به ذکر است که تا بحال این فناوری در هیچ تلفن همراه هوشمندی استفاده نشده است و به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود شرکت اپل در آیفون جدید خود از Micro LED استفاده کند و پیشرفت چشمگیری به نمایش بگذارد.

صفحه نمایش آمولد (AMOLED)

آمولد یا Active-Matrix Organic Light-Emitting Diodes برای اولین بار توسط سامسونگ استفاده شد و بازخورد‌های خوبی هم به همراه آورد. در اسمارت‌فون‌های استفاده کننده از این فناوری، عمر باطری به نسبت بالاتر است. به دلیل اینکه با استفاده از این فناوری تنها پیکسل‌های مورد استفاده برای خلق تصویر روشن می‌شوند و سایر پیکسل‌ها در حالت خاموش می‌مانند.

این ویژگی باعث می‌شود فقط پیکسل‌هایی که مورد نیاز هستند روشن شوند، که در نتیجه اثر بسیار مطلوبی در کیفیت تصاویر و همچنین عمر باطری می‌گذارد.

نقاط قوت و ضعف صفحه نمایش آمولد

از جمله نقاط قوت آمولد در صنعت صفحه نمایش گوشی ها، میتوان به وزن کم، زخامت نازک‌تر، کیفیت رنگ بالا و روشنایی تصاویر قابل قبول اشاره کرد. تنها نقطه ضعفی که برای این صفحه نمایش می‌توان در نظر گرفت رنگ اشباع‌شده تصاویر تولید شده توسط این صفحات نمایش است. یکی از محصولات پرطرفدار که از این صفحه نمایش استفاده کرده است، Samsung Galaxy S20 است.

صفحه نمایش گوشی ها: نحوه‌ی کار AMOLED

صفحه نمایش سوپر آمولد (Super AMOLED)

صفحه نمایش سوپر آمولد در واقع بهتر شده‌ی آمولد است. اختصاصا برای شرکت سامسونگ طراحی و ساخته شده است. این نوع از صفحه نمایش گوشی‌ها در واقع تفاوتی با آمولد از لحاظ کیفیت تصویر ندارند. ولی تاچ آن‌ها بهبود یافته است است. به خاطر وجود سنسور لمسی درون صفحه نمایش، حسگر لمسی در این صفحه نمایش بسیار بهتر از آمولد عمل می‌کند.

کم شدن لایه‌ی سنسور لمسی، باعث نازک‌تر، ظریفت‌تر و با کیفیت‌تر شدن این صفحه نمایش شده است. در این لینک بهترین تلفن‌های همراه دارای صفحه نمایش سوپرآمولد را خواهید یافت. همانطور که اشاره کردیم این صفحه نمایش فقط برای شرکت سامسونگ طراحی و تولید شده است اما سایر شرکت‌ها هم مثل شرکت اپل، تحت لیسانس سامسونگ از این فناوری استفاده می‌کنند.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

راهنمای کامل خرید گلس یا محافظ صفحه نمایش گوشی

افتادن خراش روی نمایشگر گوشی، مثل به خارش افتادن مغز سر است که نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا...

معین کریمی time-alt ۳۰ دی ۱۴۰۰

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

آموزش نحوه رجیستری موبایل در سامانه همتا و روش‌های دریافت کد فعال‌سازی

در چند سال اخیر روند خرید و فروش گوشی‌ها کمی تغییر کرده است و با توجه به قوانین جدیدی که جهت...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۲ شهریور ۱۴۰۰

استاندارد “MIL-STD-810g” به چه معناست و در کدام گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

رشد تکنولوژی، همواره با تحولات عظیمی در زمینه‌های گوناگون همراه بوده است. صنایع نظامی نیز...

آریا مقدم time-alt ۹ شهریور ۱۴۰۰

انواع تراشه گوشی های هوشمند

تراشه‌ها را می‌توان به عنوان قلب تپنده تمام محصولات دیجیتال و به خصوص موبایل‌ها دانست که اکثر...

صدرا علی‌پور time-alt ۴ شهریور ۱۴۰۰

پرچمداران جدید هواوی معرفی شدند

Huawei P50 Pro و Huawei P50، جدیدترین سری از پرچمداران شرکت هواوی، امروز ساعت ۱۶ طی مراسمی در...

صدرا علی‌پور time-alt ۷ مرداد ۱۴۰۰