نحوه تشخیص شارژر اصلی از تقلبی آیفون

درانتهای سال گذشته میلادی ما شاهد یکی از عجیب‌ترین تصمیمات شرکت اپل بودیم. این حرکت مرموز چیزی جز حذف شارژر و هندزفری از جعبه آیفون‌های جدید نیست. البته توجیه این کار از سمت اپل حمایت از محیط زیست بود. کاربران گرچه به نظر با این دلیل قانع نشدند اما به مرور زمان دیدیم که این قضیه بر فروش آیفون‌ها تاثیری نذاشته است. به دنبال اپل شرکت سامسونگ نیز از رقیب دیرینه‌ی خود پیروی کرد و گوشی‌های پرچمدار خود را بدون شارژر و هندزفری عرضه کرد.

حذف شارژر اصلی از داخل جعبه گوشی، علاوه بر هزینه اضافه برای خرید یک شارژر، دردسر زیادی برای کاربران درست کرده است. پیدا کردن و خرید یک شارژر خوب و مناسب چالشی است که کاربران با آن مواجه شده‌اند. بازار نیز پر از شارژرهای بی‌کیفیت و ارزان قیمت است. خصوصاً برای ما کاربران داخل ایران که خرید از سایت شرکت اپل و یا شرکت‌های دیگر بسیار سخت و هزینه‌بر است، پیدا کردن و خرید یک شارژر خوب و مناسب قوز بالای قوز است. حالا ما قصد داریم به کمک شما بیاییم و یک راهنما برای خرید و تشخیص شارژر اصل آیفون به شما ارائه دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نحوه تشخیص شارژر اصل اپل

اگر شما جدیداً شارژری برای گوشی آیفون خود تهیه کرده‌اید و نمی‌دانید که آن تقلبی یا اصل است، نگران نباشید، نحوه تشخیص اصل بودن آن را به شما آموزش خواهیم داد. برای پی بردن به اصل بودن شارژر خود نیاز به تمرکز روی جزئیات آن دارید. چون آن‌ها احتمالاً ظاهری یکسان دارند و گاهی پیدا کردن تفاوت‌ها سخت به نظر می‌رسد. این تفاوت‌ها هرچقدر که باشند، با دستورالعملی که در ادامه خواهیم گفت، شما آن‌ها را تشخیص خواهید داد.

شارژر شما دقیقا چه مشکلی دارد؟

دلایل متعددی وجود دارد تا شما حتما از تقلبی یا اصل بودن شارژر خود اطمینان حاصل کنید. شارژرهای تقلبی عملکرد خوبی برای iPad یا iPhone شما به همراه ندارند. در صورت استفاده از شارژرهای تقلبی گوشی شما مشکلات زیادی را تجربه خواهد کرد. خرابی باتری و بعد هم آسیب جدی به دستگاه شما از تبعات استفاده از لوازم جانبی غیر استاندارد است.

برای مثال اگر از شارژر تقلبی برای آیفون خود استفاده کنید، دستگاه شما این موضوع را تشخیص نخواهد داد. اما شما احتمالا پیام “This device may not be supported” (این دستگاه پشتیبانی نمی‌شود) را دریافت خواهید کرد. این پیام به معنی آن است که کابلی که با آن دستگاه خود را شارژ می‌کنید مورد تایید اپل نیست و گوشی شما با آن شارژ نمی‌شود.

مشکل بعدی که شارژر تقلبی ایجاد می‌کند داغی گوشی است. همچنین استفاده از کابل غیر استاندارد باعث داغی خود کابل شارژر نیز می‌شود و احتمال آتش گرفتن آن وجود دارد.

آخرین مسئله‌ای که شارژر تقلبی دارد، کیفیت پایین آن است. این شارژرها با ملاحظاتی که شارژ اصلی دارد، ساخته نمی‌شوند. این دلیل ضعیف بودن آن‌هاست و عمر بسیار کوتاهی نیز دارند.

جایی که از آن خرید می‌کنید

قطعا شما هنگام خرید یک قطعه طلا و یا یک چیز با ارزش آن‌را از فروشگاه ناشناس و یا غیر معتبر تهیه نمی‌کنید. اگر گوشی شما نیز برای شما ارزشمند باشد خود آن ویا لوازم جانبی آن را از فروشگاهی معتبر تهیه خواهید کرد. متاسفانه در کشور ما به دلیل تحریم و محدودیت‌ها امکان خرید از اپل استور وجود ندارد و یا نمایندگی خاصی برای محصولات اپل داخل ایران موجود نیست. پس چاره‌ای جز خرید از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر نیست. فروشگاه آنلاین سایمان‌دیجیتال نیز جزو آن دسته از فروشگاه‌هایی است که تضمین اصالت کالای خریداری شده را به شما عزیزان می‌دهد.

کابل‌های دارای تاییدیه MFI

تقریبا مکانی که از آن شارژر خود را تهیه می‌کنید تا حدود زیادی تقلبی یا یا اصلی بودن آن را مشخص می‌کند. البته با چک کردن تاییدیه MFI (Made for iPhone/iPad/iPod) خیالتان راحت خواهد شد.

داشتن تاییدیه MFI به معنی آن است که این شارژر برای آیفون شما مناسب می‌باشد. درواقع شرکت سازنده‌ی شارژر، استانداردهای اپل را برای ساخت آن محصول رعایت کرده است. تقریبا همان شیوه اپل برای ساخت شارژر اصلی خود را در محصولات دارای تاییدیه MFI می‌بینیم.

مسئله اصلی اینجاست که چگونه می‌توان به داشتن گواهی MFI یک محصول پی برد؟ نکته اینجاست که بتوانیم قبل از خرید و بدون باز کردن محصول، آن را تشخیص دهیم. کافی است نگاهی به ظاهر بسته‌بندی آن محصول بیاندازیم و لوگوی “Made for Apple” را پیدا کنیم.

خب حالا چگونه ممکن است تشخیص دهید شارژر شما تضمین MFI شده است؟ راهی که می‌توانید مطمئن شوید شارژر خریداری شده MFI است یا خیر، اگر محصول را در حال حاضر خریداری کرده باشید خب باید یک شانس به خودتان بدهید و در بسته‌بندی محصول به دنبال لوگوی MFI بگردید.

اگر هنوز شارژر را خریداری نکرده‌اید، می‌توانید به منابع مختلف نگاهی بیندازید و بررسی کنید که آیا MFI در مشخصات محصول وجود دارد. در مواجه با منابع موجود در وب، باید MFI روی تصویر محصول، عنوان محصول یا در نمای کلی آن تضمین شده باشد. در صورتی که محصول در فروشگاه فیزیکی موجود باشد، باید آرم MFI را روی آن ببینید یا می‌توانید از شخصی که در آنجا کار می‌کند، این قضیه را جویا شوید.

برای تشخیص شارژر اصل آیفون محل ساخت شارژر را بررسی کنید

روش دیگر برای تشخیص اصلی یا جعلی بودن کابل شارژر آیفون بررسی محل تولید کابل است. اپل احتمالاً در 3 کشور کابل تولید می‌کند، بنابراین اگر کابل شما در آن کشور ساخته نشود، احتمالاً جعلی است. در صورتی که شارژر خود را از یک فروشنده خریداری کرده‌اید، برای پی‌بردن به اینکه اصلی است یا تقلبی، زیر آن را جستجو کنید.

در صورت خرید شارژر از محلی که مدعی است محصول اصلی است، باید یک شماره متوالی 12 رقمی را روی کابل مشاهده کنید. ظاهر کابل را نیز بررسی کنید که به نظر مناسب برسد. گفتنی است که فقط سه کشور وجود دارد که کابل در آن‌ها ساخته می‌شود پس کار چندان سختی در بررسی آن پیش رو ندارید.

باید پس از عبارت ‘Designed by Apple in California’ به دنبال یکی از جملات زیر باشید:

  • Made in Vietnam
  • Assembled in China
  • Industria Brasileira

بعد از پیدا کردن یکی از عبارات زیر روی کابل شارژر، باید به دنبال یک عدد 12 رقمی روی آن بگردید که به دنبال جایی که کابل در آن تولید شده است خواهد آمد. گذشته از این‌ها اگر فروشگاهی که کابل را آز آن‌جا تهیه کرده‌اید، به جز این مواردی که گفته شد یک لوگو و یا اسمی از آن فروشگاه را هم روی کابل مشاهده کردید، جای نگرانی نیست و این به معنی اعتبار بیشتر محصول نیز می‌تواند باشد. البته در صورتی که آن فروشگاه از اعتبار لازم برخوردار باشد.

بررسی رابط لایتنینگ

بعد از انجام مراحل بالا، آخرین روش تشخیص شارژر اصل و تقلبی این است که نگاهی به نوک رابط کابل بیندازید. شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها به طور کامل کابل اصلی یا تقلبی را خودتان بررسی کنید.

نگاهی به فلز به کار رفته در سر رابط

اتصالات فلزی که تقریباً بیش از 7 ردیف رابط دارند، ممکن است تقلبی باشند. به احتمال زیاد اتصال دهنده‌ها سخت هستند و یکپارچه و خوب از کار در نیامده‌اند و جعلی هستند. در صورتی‌که قسمت سفید بلند زیر رابط از 7.7 میلی‌متر پهن‌تر یا از 12 میلی‌متر طولانی‌تر باشد، تقلبی است. درصورتی که ورقه اصلی آن تیره یا سفید باشد نیز جعلی است.

اتصالات طلایی رنگ باید 7 ردیف اتصالی داشته باشند. همه آنها نیز باید به رنگ طلایی یا نقره‌ای باشند و ترتیبی منظم و صاف داشته باشند و همه آنها باید از گوشه‌ها یک‌دست تنظیم شوند. ردیف‌ها نباید در تماس با هم باشند و طول آنها نیز باید هم‌اندازه باشد. قسمت سفید بلند آن باید 7.7 میلی‌متر عرض و 12 میلی‌متر طول و ورقه اصلی آن باید مات یا فلزی باشد.

سمت منتهی شده به USB در کابل

درصورتی که قطعات فلزی بیشتر شبیه مربع باشد تا مثلث، کابل شارژر تقلبی است. به احتمال زیاد اگر اتصالات داخل طلایی رنگ نباشند، همچنین می‌تواند جعلی باشد. اگر در سری USB از فلز یک‌پارچه استفاده شده باشد، کار شما برای تشخیص شارژر اصل از تقلبی راحت‌تر می‌شود و احتمال اینکه محصول تقلبی باشد بیشتر می‌شود.

درصورتی که 2 قسمت فلزی شبیه یک مثلث و بهم پیوسته باشند، محصول اصل است. همچنین اگر اتصالات روکش طلا داشته باشند، باز هم احتمال اصل بودن محصول بسیار زیاد است.

نگرانی اصلی در تشخیص شارژر اصل آیفون

این‌ها تنها کارهایی هستند که شما باید انجام دهید در صورتی که دوست دارید شارژر اصل آیفون را تشخیص دهید. اگر هرگونه سوال یا نگرانی دارید، می‌توانید با یک متخصص تماس بگیرید یا آن را به مکانی که از آنجا خریداری کرده‌اید بازگردانید.

همچنین اگر می‌خواهید شارژر مناسب و اصل برای آیفون خود تهیه کنید می‌توانید نگاهی به شارژر‌های موجود در سایمان دیجیتال بیاندازید و با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.

منبع: Zymernation

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

چرا ساعت هوشمند Watch GT3 هوآوی را بخریم؟

ساعت‌های هوشمند روز به روز در حال تکامل و پیشرفت چشم‌گیری هستند و در هر مدل جدیدی که معرفی...

ثنا جهاندار time-alt ۸ اسفند ۱۴۰۰

بررسی گلکسی M52 5G سامسونگ + [ویدئو]

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی M52 فایوجی را در ادامه‌ی این مطلب، از نظر طراحی، نمایشگر، اسپیکر،...

مهدی حیدری time-alt ۲ دی ۱۴۰۰

نقد و بررسی شیائومی 11 تی + [ویدئو]

در نقد و بررسی گوشی شیائومی 11 تی به جوانب مختلف این گوشی خواهیم پرداخت و مشخصات جذاب روی کاغذ...

مهدی حیدری time-alt ۲۱ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰