آیفون ۱۲

همه چیز راجع به تلفن جدید اپل :‌ آیفون ۱۲

این روزها تعداد گوشی‌هایی که معرفی و رونمایی می‌شوند، بسیار افزایش پیدا کرده‌اند. سری اس ۲۰ سامسونگ و پرچم‌داران شیائومی و نوکیا با فناوری 5G معرفی شده‌اند و اکنون تمامی توجه‌ها سمت اپل است تا ببینیم که پیشتاز همیشگی نوآوری در صنعت موبایل چه خواهد کرد و قرار است در محصولات جدید خود چه نوآوری‌هایی را برای ما به ارمغان بیاورد؟

در این مطلب از وبلاگ سایمان دیجیتال به سراغ شایعات و گزارشات منتشر شده در مورد آیفون ۱۲ رفته‌ایم و سعی می‌کنیم ویژگی‌های فنی این محصول را مورد بررسی قرار دهیم.

نام پرچم‌دار جدید اپل چه خواهد بود؟

اپل معمولا در نامگذاری‌های خود روندی را انتخاب می‌کند تا همه را شگفت‌زده کند. به عنوان مثال، بعد از آیفون ۸ سراغ آیفون X رفتیم، از آیفون ۹ پریدیم و با آیفون XS و XS Max مواجه شدیم. اما دوباره در سال ۲۰۱۹ با آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس مواجه شدیم که باعث شدند روند آتی نامگذاری گوشی‌‌های اپل اندکی واضح‌تر شود.

اپل قبلا در کنار نام گوشی‌های قدیمی خود یک S قرار می‌داد و گوشی جدیدی ارائه می‌کرد، اما به دلیل این‌که قرار است تغییرات بسیار زیادی در آیفون جدید مشاهده کنیم، بعید به نظر می‌رسد که اپل بخواهد روی گوشی‌های قبلی خود مانور دهد. از آن‌جا که انتظار می‌رود گوشی جدید اپل دارای ویژگی‌های کاملا متمایزی باشد، اپل از یک نام متفاوت برای گوشی جدید خود استفاده خواهد کرد.

نام گوشی‌های اپل در طی سال‌های گذشته

  • ۲۰۰۷: آیفون
  • ۲۰۰۸: آیفون 3G
  • ۲۰۰۹: آیفون 3GS
  • ۲۰۱۰: آیفون ۴ با طراحی جدید
  • ۲۰۱۱: آیفون ۴s
  • ۲۰۱۲: آیفون ۵ با طراحی جدید
  • ۲۰۱۳: آیفون 5s و آیفون 5c
  • ۲۰۱۴: آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس با طراحی جدید
  • ۲۰۱۵: آیفون 6s و آیفون 6s پلاس
  • ۲۰۱۶: آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس
  • ۲۰۱۷: آیفون ۸ پلاس، آیفون ۸ و آیفون X با طراحی جدید
  • ۲۰۱۸: آیفون XS، آیفون XR، آیفون XS مکس۲۰۱۹: آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو، آیفون ۱۱ پرو مکس

و آیفون‌های سال ۲۰۲۰ به احتمال زیاد با نام‌های آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس عرضه خواهند شد. اگرچه تا زمانی‌که اپل از گوشی خود به صورت رسمی رونمایی کند، هیچ چیزی قطعی نیست.

اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش گوشی جدید اپل چقدر خواهد بود

شایعات حاکی از آن است که اپل گوشی‌های خود را در سه سایز ۶.۷ اینچی، ۵.۴ اینچی و ۶.۱ اینچی عرضه خواهد کرد. گوشی ۵.۴ اینچی از آیفون ۱۱ پرو فعلی کوچک‌تر است و ۶.۷ اینچ از آیفون ۱۱ پرو مکس فعلی بزرگ‌تر است. مدل ۶.۱ اینچی و مدل ۶.۷ اینچی از پرچم‌داران برجسته خواهند بود، در حالی که آیفون ۵.۴ اینچی جانشین آیفون ۱۱ بوده و گوشی رده بالای آن محسوب خواهد شد. پرچم‌داران از دوربینی با لنز سه‌گانه بهره خواهند برد، در حالی‌که گوشی دیگر از دوربینی با لنز دوگانه استفاده خواهد کرد.

طراحی گوشی جدید اپل

یکی از ویژگی‌های جذاب اپل که البته از نظر بسیاری از افراد احتیاط محسوب می‌شود، پیشروی براساس سبک خاص خود در طراحی است. اگر به طراحی محصولات قبلی اپل دقت کنید، متوجه می‌شوید که اپل همواره به سبک خود کار کرده و توجهی به روندهای فعلی بازار نداشته است.

همین موضوع نیز بعضا باعث شده که فعالیت‌های طراحان این برند زیر سوال باشد، از دوبین مربعی آیفون ۱۱ گرفته تا تا تغییرات ظاهری انجام شده در آیفون ۶. به نظر می‌رسد در طراحی آیفون ۱۲ نیز اپل سبک طراحی خود را حفظ کند، اما به سمت محصولاتی با ظاهری مینیمال حرکت کند.

گزارشات نشان می‌دهند که در طراحی آیفون ۱۲، استفاده از لبه‌های گرد که سال‌ها در طراحی گوشی‌های اپل وجود داشت، حذف خواهد شد و لبه‌ها از حالتی صاف‌تر برخوردار خواهند بود.

به نظر می‌رسد آیفون ۱۲ هیچ‌گونه بریدگی در نمایشگر خود نداشته باشد، اما حاشیه‌های آن کمی ضخیم‌تر باشد. براساس گزارشات منتشر شده اپل قصد دارد سیستم دوربین TrueDepth ویژه فیس آیدی، بلندگوی تماس‌ها و دوربین سلفی را نسبت به نمونه‌های فعلی کوچکتر کند تا در حاشیه بالای صفحه جای گیرند. این سیستم باعث افزایش ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر خواهد شد، اما به نظر می‌رسد از طرح فعلی زیباتر باشد.

آیفون ۱۲ برای بدنه‌ی دستگاه از شیشه استفاده خواهد کرد و ما بین دو شیشه جلو و پشت قاب فولادی ضد زنگ خواهد بود. آیفون 6.7 اینچی ضخامت 7.4 میلی متری دارد که از آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس با ضخامت 8.1 میلی متر نازک تر است. همچنین انتظار می رود که این گوشی کمی بلندتر از آیفون ۱۱ پرو مکس باشد. پیش بینی می شود ارتفاع آیفون 5.4 اینچی چیزی مابین ارتفاع آیفون ۲۰۲۰ SE و آیفون ۸ باشد.

رنگ‌بندی گوشی جدید اپل

یکی از شایعات مهمی که در اکثر گزارشات نیز آورده شده است، اینست که یکی از گوشی‌های آیفون ۱۲ به رنگ آبی دریایی خواهد بود. از آن‌جایی که اپل در آیفون ۱۱ از رنگ سبز تیره بهره گرفت، لذا استفاده از آبی در تلفن‌های جدیدش غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

نمایشگرهای آیفون ۱۲

اگرچه پیش‌بینی می‌شود که اپل در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از آیفون‌های پرچم‌دار و میان‌رده ارائه کند، اما احتمال می‌رود در همه‌ی آن‌ها از نمایشگرهایی مجهز به OLED بهره بگیرد، کاری که تاکنون انجام نمی‌داد.

انتظار می رود که آیفون های جدید سال 2020 از فناوری Y-OCTA سامسونگ استفاده کنند، این فناوری این امکان را فراهم می‌کند تا مدار صفحه لمسی بدون نیاز به یک لایه جداگانه مستقیماً بر روی پنل OLED قرار بگیرد، در نتیجه نمایشگر نازک تر بوده و با هزینه‌ی کمتری تولید می‌شود، هرچند مشخص نیست که آیا این فناوری به بدنه نازک تر منجر می‌شود یا خیر؟

آیفون های آینده می‌توانند از فناوری LTPO کم مصرف که معمولا در ساعت‌های هوشمند اپل به کار گرفته می‌شوند، استفاده کنند. LTPO یا اکسید پلی کریستالی، دارای یک ساختار اکسید TFT است که تا 15 درصد از انرژی کمتری نسبت به LTPS استفاده می‌کند که در حال حاضر اپل از آن بهره می‌گیرد. البته کاملاً مشخص نیست که اپل این فناوری را برای آیفون 12 یا آیفون آینده اتخاذ کند یا نه؟

برخی گزارشات دیگر نیز نشان می‌دهند که پرچمداران سال آینده اپل از فناوری پروموشن 120 هرتزی بهره خواهند برد. این فناوری اپل به عنوان راه‌حلی برای تنظیم نرخ رفرش صفحه‌نمایش به صورت تطبیق‌پذیر ارایه شده است که توانایی تنظیم این نرخ را بین 60 تا 120 هرتز دارد. بهره‌گیری از این فناوری باعث مدیریت بهتر باتری تلفن می‌شود.

تراشه A14: اولین چیپست مبتنی بر ARM

گزارشات حاکی از آن است که اپل در گوشی جدید خود از تراشه‌ی پنج نانومتری A14 بهره خواهد برد، با بهره‌گیری از این تراشه و لیتوگرافی، قدرت پردازشی آیفون به‌ اندازه‌ی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی خواهد بود. استفاده از لیتوگرافی پنج‌نانومتری اپل را قادر خواهد ساخت به‌صورت ویژه‌ای در بخش عملکرد چندهسته‌ای، فراتر از روند کنونی عمل کند.

تراشه A14 بیونیک اپل احتمالا اولین پردازنده مبتنی بر ARM خواهد بود که از فرکانس بالاتر از ۳ گیگاهرتز استفاده خواهد کرد. این چیپست جانشین A13 می‌شود که در آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو معرفی شد. تراشه جدید اپل با فرکانس ۳.۱ گیگاهرتز، ۴۰۰ مگاهرتز قوی‌تر از A13 بیونیک با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز خواهد بود.

بلومبرگ معتقد است اپل با استفاده از این تراشه خواهد توانست کارهای قوی‌تری در زمینه‌ی هوش مصنوعی و واقعیت مجازی انجام دهد.

رم

تحلیلگران بارکلی معتقدند، مدل‌‌های آیفون 12 پرو از رم 6 گیگابایتی بهره خواهند برد، در حالی که آیفون 12 رم 4 گیگابایتی خواهد داشت. آن‌ها همچنین گزارش کردند که چهار آیفون در حال توسعه مقادیر مختلفی از حافظه رم عرضه خواهند کرد. براساس گزارشات ارائه شده آیفون 6.7 اینچی با رم 6 گیگابایتی، آیفون 6.1 اینچی با رم 6 گیگابایتی، آیفون 6.1 اینچی با رم 4 گیگابایتی و آیفون 5.4 اینچی با رم 4 گیگابایتی عرضه خواهد شد.

باتری گوشی‌های جدید اپل

احتمالا ماژول محافظت کننده‌ی باتری آیفون‌های ۲۰۲۰ درحدود ۵۰ درصد کوچکتر و باریک‌تر از ماژول حفاظتی باتری آیفون‌های قبلی اپل خواهد بود.

باتوجه به کوچک‌تر شدن ابعاد ماژول حفاظتی باتری، فضای داخلی بیشتری دراختیار نسخه‌های مختلف گوشی آیفون ۱۲ قرار خواهد داشت و درنتیجه امکان افزایش ظرفیت باتری و استفاده از باتری بزرگ‌تر مقدور خواهد بود. 

دوربین آیفون ۱۲

اپل با فراهم آوردن لنزهای سه‌گانه در آیفون 11 پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس تغییرات اساسی در سیستم دوربین پشتی ایجاد کرد و در سال 2020 ممکن است شاهد پیشرفت‌های بیشتری در دوربین آیفون ۱۲ باشیم. بر اساس اطلاعات منتشر شده، ماژول دوربین چهارگانه آیفون 12 پرو به یک سنسور اصلی، سنسور تله فوتو، سنسور فوق عریض و یک اسکنر لیدار مجهز شده است.

ویژگی اسکنر لیدار (LiDAR) که در آیپد پروهای جدید نیز شاهد آن‌ها بوده‌ایم، وظیفه‌ی اسکن سه بعدی اجسام و تشخیص عمق را بر عهده دارد؛ اسکنر لیدار فناوری واقعیت افزوده موبایل را وارد سطح جدیدی خواهد کرد.

آیفون ۱۲ مجهز به نسل پنجم شبکه‌ی تلفن همراه یا 5G

اپل و کوالکام با این‌که درگیر یک نبرد حقوقی بسیار پیچیده بودند، اما سرانجام توانستند اختلافات خود را کنار گذاشته و همکاری جدیدی را رقم بزنند. گزارشات نشان می‌دهند که آیفون‌های سال ۲۰۲۰ مجهز به مودم X55 کوالکام خواهند بود و فناوری 5G را برای گوشی‌های اپل به ارمغان خواهند آورد.

مودم X55 امکان دانلود با سرعت 7 گیگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود 3 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد، با این حال، سرعت واقعی به شبکه حامل بستگی دارد.

دو نوع شبکه 5G وجود دارد، ۱) شبکه‌ی mmWave (دامنه سریعتر و محدود) و ۲) شبکه‌ی زیر 6GHz (کندتر اما گسترده تر) و ممکن است اختلافاتی در سرعت بین کشورها وجود داشته باشد که از کدام پشتیبانی می‌کنند. فناوری mmWave 5G به احتمال زیاد به شهرهای بزرگ و مناطق متراکم شهری ارائه خواهد شد و مناطق روستایی و حومه‌ای به فناوری کندتر زیر 6GHz محدود خواهند شد.

گوشی جدید اپل چه زمانی عرضه خواهد شد؟

با بروز بحران کرونا تاخیرهایی در تولید و انتشار گوشی‌های جدید اپل به وجود آمد. اپل در فوریه مهندسانی را برای آزمایش و اعتبارسنجی به چین فرستاد و تمامی جلسات حضوری آن‌ها هم‌چنان از طریق ویدیو کنفرانس برقرار است. اما شایعات بسیاری در مورد تاخیر در معرفی وجود دارد.

سایت ژاپنی Nikkei که اکثر اخبار مربوط به اپل را ارائه می‌کند، معتقد است که معرفی آیفون اندکی با تاخیر روبرو خواهد بود. اما بلومبرگ که یک سایت معتبر در زمینه‌ی اخبار تکنولوژی است هم‌چنان معتقد است که اوایل پاییز شاهد معرفی و رونمایی گوشی‌های جدید اپل خواهیم بود.

قیمت گوشی‌های جدید اپل چقدر خواهد بود؟

سال گذشته آیفون ۱۱ با ۷۲۹ پوند با قیمتی کمتر از آیفون XR که قبل از آن عرضه شده بود، ارائه شد. اما هر دو گوشی آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس با قیمت بالاتری نسبت به پشینیان خود عرضه شدند. بنابراین، نمی‌توان هیچ پیش‌بینی در این مورد انجام داد و با توجه به این‌که تاکنون گزارشی در این باره منتشر نشده است، ترجیح بر این است که منتظر بمانیم و ببینیم اپل چه خواهد کرد.

منبع: Macrumors

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

تست مقاومت آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس جدیدترین و قوی‌ترین گوشی کوپرتینویی‌ها به شمار می‌آید که حدوداً سه هفته پیش...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۶ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

کدام اپل واچ را بخریم: توصیه‌هایی برای خرید اپل واچ در سال ۲۰۲۱

بین ساعت‌های هوشمند بسیار متنوع بازار، یکی از محصولاتی که همواره علاقه کاربران را به خود جلب...

فرهاد سعادت time-alt ۲۵ شهریور ۱۴۰۰

آن‌چه که تاکنون از آیفون 13 می‌دانیم؛ بررسی شایعات و احتمالات پرچمداران ۲۰۲۱ اپل

خانواده آیفون 13، فردا، سه‌شنبه ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران معرفی خواهند شد؛ پس بررسی دوباره...

مهدی حیدری time-alt ۲۲ شهریور ۱۴۰۰

مشخصات ردمی 10 شیائومی فاش شدند؛ بهبودهای قابل توجه نسبت به ردمی 9؟

مشخصات ردمی 10 شیائومی به صورت آنلاین فاش شده است که نشان از دو ارتقای خوب در بخش سخت‌افزاری...

مهدی حیدری time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

طراحی می میکس 4 شیائومی لو رفت؛ بدنه سرامیکی + اسنپدراگون 888 پلاس

با اینکه احتمال عرضه Mi MIX4 شیائومی به این زودی‌ها را کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند، اما...

مهدی حیدری time-alt ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

عرضه Mi MIX 4 شیائومی با MIUI 12.5 قطعی شد؛ احتمال رونمایی این گوشی در همین ماه

به نظر می‌رسد شیائومی سخت مشغول کار بر روی یکی از گوشی‌های پرچمدار خود تحت عنوان Mi MIX 4 برای...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

گلکسی واچ 4 کلاسیک سامسونگ در تصاویری واقعی دیده شد

طبق انتظارات، سامسونگ قرار است از دو ساعت هوشمندش با نام‌های Galaxy Watch 4 و Galaxy Watch 4...

مهدی حیدری time-alt ۹ مرداد ۱۴۰۰

مشکل بازتاب نور در دوربین آیفون های سری 12

حدود یک سال پیش قبل از رونمایی آیفون‌های سری 12 شایعاتی پیرامون تامین و مشکل دوربین آیفون‌های...

حسین هاشمی time-alt ۷ مرداد ۱۴۰۰