گوشی های مخصوص گیم

کدام ویژگی گوشی های مخصوص گیم باعث تفاوت آن‌ها با گوشی‌های معمولی می‌شود؟

این روزها مردم مقدار زیادی از زمان خود را به بازی کردن گیم‌های مختلف در گوشی‌های همراه خود اختصاص می‌دهند. سازنده‌های بازی‌های تلفن‌های همراه نیز روز به روز در حال توسعه‌ی بازی‌های سنگین برای کاربران هستند. همین موضوع باعث می‌شود که کاربران سعی کنند گوشی‌هایی را انتخاب کنند که بازی‌ها را به بهترین شکل برای آن‌ها اجرا کند.

گوشی های مخصوص گیم، می‌توانند چنین قدرتی را برای کاربران به ارمغان بیاورند. اما این گوشی‌ها چه تفاوتی با گوشی‌های معمولی دارند؟ از کجا بفهمیم یک گوشی برای گیم مناسب‌تر است؟

گوشی گیمینگ چیست؟

همانطور که اطلاع دارید و تجربه کرده‌اید، بسیاری از تلفن‌های همراه توانایی اجرای اکثر بازی‌ها را دارند. تفاوتی که گوشی های مخصوص گیم با گوشی‌های معمولی دارند، در نحوه اجرای بازی‌ها است. بازی‌ها در گوشی های مخصوص گیم روان‌تر و بدون مشکلاتی از قبیل لگ اجرا می‌شوند.

گوشی‌های مخصوص گیم، به نسبت سایر گوشی‌ها، دارای سخت‌افزار قدرتمندتری هستندو همین موضوع هم باعث می‌شود برای اجرای بازی‌های سنگین دچار مشکل نشوند. علاوه بر سخت‌افزار قوی، گوشی‌های مخصوص گیم دارای ویژگی‌های دیگری نیز هستند که در زیر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

بهترین گوشی‌های گیمینگ ۲۰۲۰

برای انتخاب بهترین گوشی مخصوص گیم، باید به ویژگی‌های متفاوتی از آن‌ها دقت کنیم که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱) صفحه نمایش بزرگ‌تر و سریع‌تر

صفحه نمایش، وسیله ارتباط کاربر با تلفن‌همراه است. به همین منظور، هر چقدر این قسمت از گوشی دارای مشخصات و کیفیت بهتری باشد، تجربه کاربری بهتری نیز به کاربر ارائه می‌شود. خوشبختانه تلفن‌های همراه مخصوص گیم از صفحه نمایش مناسب و ایده‌آلی بهره می‌برند.

صفحه نمایش بزرگ گوشی های مخصوص بازی

صفحه نمایش تلفن‌های همراه گیمینگ، اغلب بزرگتر از ۶ اینچ هستند و از این لحاظ برای کاربران گیمر، مناسب هستند. کوچکترین صفحه‌ی نمایش در بین گوشی های مخصوص گیم، صفحه نمایشی به بزرگی ۵/۷ اینچ دارد.

به خاطر تکنولوژی استفاده شده در صفحه نمایش گوشی های مخصوص گیم، این صفحات نمایش به صفحات نمایش سریع و روان تبدیل شده‌اند. نرخ تازه‌سازی، عددی است که برای سنجش کیفیت صفحات نمایش استفاده می‌شود. این عدد به معنی تعداد فریم‌های نمایش داده شده به کاربر در هر ثانیه است. هر چقدر این عدد بزرگتر باشد، تعداد فریم‌های بیشتر در هر ثانیه به کاربر نمایش داده می‌شود. این عدد برای سنجش کیفیت مانیتورها و تلویزیون‌ها نیز کاربرد دارد.

اغلب گوشی های مخصوص گیم، از صفحه نمایش دارای نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بهره می‌برند. گوشی های مخصوص گیم شرکت ریزر، از این عامل به عنوان مزیت تلفن‌های همراه گیمینگ خود استفاده کرده است، لازم به ذکر است که اغلب صفحات نمایش گوشی های مخصوص گیم این شرکت دارای نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز هستند. به عنوان مثالی دیگر می‌توان به گوشی مخصوص گیم ایسوس راگ اشاره کرد. این تلفن همراه نیز از نرخ تازه سازی ۹۰ استفاده می‌کند.

اغلب بازی‌های تولید شده برای تلفن‌های همراه، نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز نیاز دارند. به همین منظور هم، شاید نرخ تازه سازی بالاتر از ۶۰ هرتز چندان قابل درک نباشد. اما این طبیعی است که بازی‌های تلفن همراه به همین روال تولید نخواهند شد و نرخ تازه‌سازی بالاتری نیاز خواهند داشت. با در نظر گرفتن این موضوع، بهتر است گوشی گیمینگ دارای نرخ تازه سازی بالا را انتخاب کنید.

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate نمایشگر چیست؟

۲) اسپیکرهای دارای صدای بلندتر

برای بهتر انجام شدن بازی‌ها در حالت کلی، صدا بسیار مهم است و بازی‌های موبایلی هم از این قاعده مستثنی نیستند.  برای دریافت صدای بهتر و ایده‌آل‌تر استفاده از هدفون‌های گیمینگ توصیه می‌شود؛ ولی اگر به این هدفون‌ها دسترسی ندارید، با استفاده از گوشی های مخصوص گیم، به صدای با کیفیت بالا و صدای بلند دسترسی خواهید داشت.

تفاوت گوشی های مخصوص گیم با گوشی‌های معمولی در حوزه صدا، در این است که کارخانه‌های سازنده تلفن‌های همراه عادی علاقمند هستند تا اسپیکرهای تلفن‌های همراه را کوچک‌تر کنند تا گوشی باریک‌تر شود. در حالی که، شرکت‌های سازنده گوشی های مخصوص گیم، علاقمند هستند اسپیکرها را بزرگتر و بزرگتر کنند تا کیفیت صدا ایده‌آل‌تر شود.

اغلب گوشی های مخصوص گیم موجود در بازار، از اسپیکرهای استریو دوگانه استفاده می‌کنند. در این بین، تلفن‌های همراه گیمینگ ریزر در این مورد پرچم‌دار است.

۳) پردازنده‌های سریع و مقدار زیاد رم

برای بهتر شدن تجربه کاربری کاربران حین بازی کردن، گوشی های مخصوص گیم، از پردازنده‌های نسل جدید و رم بالا استفاده می‌کنند. اگر پردازنده گوشی های مخصوص گیم را با پردازنده گوشی‌های پرچم‌دار عادی مقایسه کنیم، به تفاوت زیادی دست نمی یابیم؛ چرا که اغلب این گوشی‌ها، مانند گوشی های مخصوص گیم، از نسل‌های جدید پردازنده کوالکام استفاده می‌کنند.

تفاوت پردازش تلفن‌های همراه گیمینگ با پردازش گوشی‌های معمولی پرچم‌دار، در نحوه استفاده از این پردازنده‌ها است. گوشی‌های گیمینگ، حین پردازش‌های سنگین، به باتری آسیب نمی‌زنند. علاوه بر آن، از سیستم‌های شخصی‌سازی شده خنک‌کننده استفاده می‌کنند که باعث کاهش دمای پردازنده‌های تلفن همراه و در حالت کلی خود تلفن همراه می‌شود.

۴) باتری‌های با ظرفیت بالا

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که حین انجام بازی، دچار کاهش شدید باتری شوید. این اتفاق، در گوشی های مخصوص گیم، رخ نخواهد داد. تلفن‌های همراه گیمینگ دارای باتری‌های با حجم بالا هستند و از این مشکلات خودداری می‌کنند.

ظرفیت هیچ‌کدام از گوشی‌های مخصوص گیم کمتر از ۳۵۰۰ میلی آمپرساعت نیست. این موضوع، نشان‌دهنده‌ی بالا بودن حجم باتری در تلفن‌های همراه گیمینگ است.

۵) تجهیزات جانبی گسترده

لوازم جانبی مانند دستگاه‌های خنک‌کننده استفاده شده در ایسوس راگ، مانیتور دوم برای نمایش بهتر بازی و پورت دوگانه مخصوص شارژ در گوشی های گیمینگ قابل استفاده هستند. مزیت این تجهیزات بهتر و راحت‌تر شدن کنترل بازی و همچنین تضمین سلامتی سخت‌افزار تلفن همراه است.

تجهیزات جانبی گوشی مخصوص بازی

به عنوان مثال، می‌توانیم به شیائومی بلک شارک و شیائومی بلک شارک ۲ که دارای کنترلر بلوتوثی دوگانه هستند اشاره کنیم.

علاوه بر این تجهیزات، برخی از گوشی‌های گیمینگ مانند گوشی‌های گیمینگ ایسوس و ریزر دارای چراغ‌های با رنگ‌بندی RGB در ساختار بدنه خود هستند. به این صورت که حین بازی، پشت گوشی، این چراغ‌ها روشن می‌شوند و حس جالبی را به کاربر القا می‌کنند.

۶) ویژگی‌های نرم‌افزاری

علاوه بر ویژگی‌های سخت‌افزاری بسیار بالا در گوشی های مخصوص گیم، این تلفن‌های همراه دارای ویژگی‌های نرم‌افزاری خاصی هستند که باعث بهتر شدن کارایی آن‌ها می‌شود.

به عنوان مثال، برای رنگ بندی‌های چراغ‌های RGB نرم‌افزاری توسط ریزر تولید شده است که باعث کنترل رنگ‌بندی این چراغ‌ها و نحوه روشنایی آن‌ها می‌شود.

شرکت شیائومی نیز برای گوشی‌های گیمینگ خود حالت‌های گیمینگی در نظر گرفته است. به عنوان نمونه حالت Ludicrous را نظر بگیرید. با استفاده از این حالت، گوشی به بیش از حالت عادی خود مشغول به کار می‌شود و کارهای پردازشی را انجام می‌دهد. برای انجام این کارها در گوشی‌های عادی اندرویدی نیاز به روت کردن گوشی و در گوشی‌های عادی آیفون، نیاز به جیلبریک کردن آن‌ها بود.

شرکت وان پلاس به عنوان نمونه‌ای دیگر، برای گوشی گیمینگ وان پلاس ۷ پرو،  شرکت وان پلاس حالت Fnatic در نظر گرفته است که با استفاده از آن، حین بازی، نوتیفیکیشنی به گوشی ارسال نمی‌شود. علاوه بر آن، برخی از ویژگی‌های گیمینیگ دیگری را نیز به کاربر ارائه می‌دهد.

نتیجه‌گیری

با در نظر گرفتن ویژگی‌های فوق، استفاده از گوشی های مخصوص گیم برای انجام بازی‌های موبایلی، انتخابی ایده‌آل است؛ اما باید در نظر گرفت که به نسبت نوع کاربری، انتخاب‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد گوشی‌های گیمینگ، با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

منبع: Reviewgeek

۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به نظرم باید روی یک نوع تکنولوژی کار کنن که بتونه توی بازی پینگ رو کاهش بده و با سرعت کم اینترنت هم بتونه کارتو توی بازی راه بندازه. مثلا ما برای دانلود از idm استفاده میکنیم که طوری طراحی شده که سریع تر دانلود کنه و یه جورایی کل پهنای باندو برای همون کار درگیر میکنه. ولی متاسفانه گوشی ها از این امکانات بی بهره هستند

سلام دوست عزیز مشکل پینگ از اینترنت ماست چرا که من دوستانی خارجی دارم که با گوشی خیلی ضعیف پینگ بهتری به ما دارند

مطالب بیشتر

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

راهنمای کامل خرید گلس یا محافظ صفحه نمایش گوشی

افتادن خراش روی نمایشگر گوشی، مثل به خارش افتادن مغز سر است که نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا...

معین کریمی time-alt ۳۰ دی ۱۴۰۰

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

آموزش نحوه رجیستری موبایل در سامانه همتا و روش‌های دریافت کد فعال‌سازی

در چند سال اخیر روند خرید و فروش گوشی‌ها کمی تغییر کرده است و با توجه به قوانین جدیدی که جهت...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۲ شهریور ۱۴۰۰

استاندارد “MIL-STD-810g” به چه معناست و در کدام گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

رشد تکنولوژی، همواره با تحولات عظیمی در زمینه‌های گوناگون همراه بوده است. صنایع نظامی نیز...

آریا مقدم time-alt ۹ شهریور ۱۴۰۰

انواع تراشه گوشی های هوشمند

تراشه‌ها را می‌توان به عنوان قلب تپنده تمام محصولات دیجیتال و به خصوص موبایل‌ها دانست که اکثر...

صدرا علی‌پور time-alt ۴ شهریور ۱۴۰۰

پرچمداران جدید هواوی معرفی شدند

Huawei P50 Pro و Huawei P50، جدیدترین سری از پرچمداران شرکت هواوی، امروز ساعت ۱۶ طی مراسمی در...

صدرا علی‌پور time-alt ۷ مرداد ۱۴۰۰