گوشی Y8s هواوی

معرفی Y8s: گوشی مجهز به سرویس‌های گوگل هواوی

تنوع گوشی‌های هوشمند به حدی در میانرده‌ها و محصولات اقتصادی زیاد شده که حتی به خاطر سپردن نام همه‌ی آن‌ها هم دشوار به نظر می‌رسد، چه برسد به این که بخواهید از بین این خیل عظیم دستگاهی را برای خرید برگزینید. به همین دلیل همواره سعی می‌کنیم در وبلاگ سایمان دیجیتال با معرفی و مقایسه گوشی‌های مختلف دستیابی به این مهم را برای شما ساده‌تر کنیم‌.

در این مطلب هم قرار است تا به سراغ گوشی Y8s از هواوی بریم و بیشتر با این محصول خوش قیمت، مزایا، معایب و ارزش خرید آن آشنا شویم و درنهایت ببینیم این دستگاه برای چه دسته‌ای از کاربران مناسب است.

طراحی

گوشی اقتصادی هواوی همانطور که انتظارش را داریم از جنس پلاستیک ساخته شده است، اما این پلاستیک براق بوده و متاسفانه اثر انگشت خیلی زیادی به خود جذب می‌کند که زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این قاب پشتی از دو دوربین، یک فلش، حسگر اثرانگشت و لوگوی هواوی میزبانی می‌کند.

زمانی که این محصول را زیر نور قرار دهید، رگه‌هایی زیبا به روی قاب براق پشتی نمایان می‌شوند و این باور را در ذهن به وجود می‌آورند که این گوشی به غیر از زیبایی کیفیت ساخت بالایی هم دارد، اما در عمل اینطور نبوده و به محض استفاده متوجه استفاده پلاستیک در ساخت می‌شوید.

طراحی قالب پشتی
طراحی قالب پشتی

گذشته از ظاهر، گوشی Y8s هواوی ارگونومی نسبتا خوبی دارد، چرا که تنها 180 گرم وزن و 8.1 میلی متر ضخامت داشته و از نسبت 19.5 به 9 بهره می‌برد. این وزن مناسب در حالی بدست آمده که در قاب جلویی شاهد حضور نمایشگری 6.5 اینچی هستیم، نمایشگری که به وسیله‌ی ناچ نسبتا بزرگ در بالا بریده شده و تجربه کاربری را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد تقریبا همه‌ی کاربران داشتن یک دوربین سلفی و ناچ کوچک‌تر را به داشتن دو دوربین سلفی و ناچ بزرگ ترجیح بدهند، اما هواوی به گونه‌ای دیگر فکر می‌کند و به نظر می‌رسد که دوربین سلفی دوگانه را موضوعی برای جلب توجه و تبلیغ در نظر گرفته باشد.

طراحی قالب جلویی
طراحی قالب جلویی

ایراد دیگری که در طراحی مشاهده می‌شود بیرون زدگی لنز دوربین‌هاست که باعث می‌شود گوشی با قرار گرفتن به روی سطوح صاف مانند میز تکان بخورد. به واقع بهتر بود که حتی ضخامت کمی بیشتر می‌شد ولی لنز دوربین‌ها در دل گوشی قرار می‌گرفت، تا هم مشکل قرارگیری به روی سطوح صاف حل شود و هم این که دوربین‌ها خط و خش و آسیب کمتری ببینند.

به سراغ فریم اطراف گوشی Y8s هواوی می‌رویم، جایی که در لبه‌ی سمت راست دکمه‌های پاور و ولوم، در لبه‌ی بالایی میکروفون دوم، در لبه‌ی سمت چپ درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و در لبه‌ی پایینی جک 3.5 میلی متری صدا، درگاه microUsb 2.0، میکروفون اصلی و اسپیکر تکی مشاهده می‌شود.

لبه‌ی پایینی Y8s
لبه‌ی پایینی Y8s

درست است که با محصولی اقتصادی روبرو هستیم، اما microUsb کمی منسوخ شده به نظر می‌رسد و چقدر بهتر بود اگر در این قسمت با درگاه Type C مواجه می‌شدیم. در آخر هم شایان ذکر است که این دستگاه در رنگ‌های مشکی و سبز ساخته و روانه‌ی بازار شده است.

نمایشگر

همان قدر که دیدن رزولوشن FHD در گوشی‌های میانرده عادی و معمول به نظر می‌رسد، در گوشی‌های اقتصادی باعث خوشحالی است. گوشی Y8s هواوی هم خوشبختانه از یک نمایشگر 6.5 اینچی IPS با رزولوشن FHD+ و تراکم پیکسلی 396 ppi استفاده می‌کند. این صفحه نمایش حدود 83 درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده و همان طور که در بالا گفتیم توسط بریدگی نسبتا بزرگی برای دوربین سلفی قطع شده است.

صفحه نمایش Y8s هواوی
صفحه نمایش Y8s هواوی

کیفیت این نمایشگر برای رنج قیمتی این محصول کاملا رضایت بخش می‌باشد و به نوعی می‌توان آن را یکی از مزایای Y8s به حساب آورد. از نظر میزان روشنایی این صفحه نمایش در حد معمولی است و شاید نتوان زیر نور مستقیم خورشید محتوایی کاملا خوانا از آن دریافت کرد.

یکی از ویژگی‌های خوبی که در تنظیمات بخش نمایشگر این گوشی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، قابلیت رزولوشن هوشمند (smart resulotion) است. اگر این قابلیت را فعال کنید، زمانی که شارژ گوشی کم می‌شود یا شما آن را روی حالت ذخیره نیرو قرار می‌دهد، رزولوشن صفحه نمایش به صورت خودکار به HD+ کاهش می‌یابد تا با این کار انرژی بیشتری ذخیره شود.

صفحه نمایش
صفحه نمایش

اسپیکر

هواوی برای این گوشی یک اسپیکر تکی در لبه‌ی پایینی در نظر گرفته است که حجم صدای کاملا متوسطی دارد اما از نظر شفافیت و کیفیت صدا مناسب ارزیابی می‌شود و در کل با توجه به بازه قیمتی محصول باید گفت که Y8s اسپیکر و صدای قابل قبولی دارد.

دوربین

در این گوشی شاهد حضور 4 دوربین هستیم، اما نه به صورت متعارف! قاب پشتی دو دوربین اصلی و عمق میدان برای ثبت تصاویر پرتره را شامل می‌شود و قاب جلویی نیز یک دوربین سلفی و یک دوربین عمق میدان دیگر را. در ادامه به عملکرد این دوربین‌ها خواهیم پرداخت و نمونه‌ عکس‌های ثبت شده به وسیله‌ی آن‌ها را مشاهده می‌کنیم.

دوربین اصلی

دوربین اصلی این گوشی سنسور 48 مگاپیکسلی دارد و در پس لنزی با دیافراگم f/1.8 و پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز قرار گرفته است. اندازه این سنسور هم 1/2.0 اینچ و اندازه پیکسل آن 0.8 میکرون می‌باشد. این دوربین‌ می‌‌تواند در نهایت کیفیت 1080p 30fps به ضبط ویدئو بپردازد.

چیدمان دوربین‌های Y8s
چیدمان دوربین‌های Y8s

حال به سراغ کیفیت تصاویر برویم، جایی که در نور روز Y8s عکس‌هایی کاملا معمولی به ثبت می‌رساند. این تصاویر از رنج دینامیکی قابل قبولی برخوردار هستند، اما این حرف برای جزئیات، شارپنس و حتی دقت رنگ خیلی صدق نمی‌کند. تصاویر در حالت کلی با کمی زوم حالت نرم و آبرنگی به خود می‌گیرد و جزئیات درهم آمیخته مشاهده می‌شود.

در شب وضعیت بسیار بدتر می‌شود و عملا عکس‌های گرفته شده با Y8s قابل استفاده نمی‌باشند، چرا که نویز به شدت افزایش پیدا کرده و جزئیات و شارپنس بسیار کاهش می‌یابد و شما در نهایت امر عکسی کاملا درهم آمیخته و بدون جزئیات مشاهده می‌کنید.

پرتره

برای ثبت تصاویر پرتره دوربین 2 مگاپیکسلی عمق میدان به کمک دوربین اصلی می‌آید. این تصاویر در حالت کلی مناسب ارزیابی می‌شوند، چرا که برش سوژه از پس‌زمینه تقریبا با دقت خوبی انجام شده و پس‌زمینه هم تقریبا خوب مات می‌شود. این عکس‌ها از جزئیات و رنج دینامیکی قابل قبولی برخوردار هستند و در نهایت می‌‌توان نمره مناسبی به تصاویر پرتره اختصاص داد.

دوربین سلفی

دوربین سلفی این گوشی سنسور 8 مگاپیکسلی و دوربین عمق میدان سنسور 2 مگاپیکسلی دارد. عکس‌های سلفی در نور روز از جزئیات کاملا معمولی برخوردار هستند اما رنج دینامیکی آن‌ها خوب نیست و سایه‌ها تقریبا بدون جزئیات به ثبت می‌رسند. در شب هم مطابق انتظار نویز عکس‌ها در حد قابل توجهی افزایش می‌یابد و کیفیت تصاویر را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

سخت افزار

گوشی Y8s هواوی به تراشه‌‌ی Kirin 710 مجهز شده است که معماری 12 نانومتری دارد و از هشت هسته پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی Mali-G51 میزبانی می‌کند‌. این مجموعه سخت افزاری را 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت حافظه رم همراهی می‌کند تا Y8s برای انجام امور روزمره قدرت کاملا مناسبی داشته باشد.

قدرت سخت افزاری (بنچمارک آنتوتو)
قدرت سخت افزاری (بنچمارک آنتوتو)

توجه داشته باشید که با یک محصول اقتصادی روبرو هستیم و قطعا نباید در زمینه سخت افزاری انتظار اجرای بسیار خوب بازی‌ها یا اجرای بسیار سریع برنامه‌ها را داشته باشیم. این مجموعه سخت افزاری به راحتی می‌تواند از پس اجرای برنامه‌ها و بازی‌های معمول بربیاید، اما زمانی که صحبت از بازی‌های سنگین باشد، اولا باید تنظیمات گرافیکی را به روی سطح پایینی قرار دهید و دوما این که انتظار افت فریم و لگ‌هایی به بخصوص بعد از مدتی بازی کردن و گرم شدن را داشته باشید.

درنهایت اما می‌توان گفت گوشی Y8s هواوی در بازه قیمتی که قرار دارد از قدرت مناسبی برخوردار است و باید نمره قابل قبولی به آن اختصاص دهیم.

نرم افزار و امنیت

گوشی Y8s هواوی به صورت پیش فرض از Emui 9.1 بر پایه‌ی اندروید 9 برخوردار است. استفاده هواوی از اندروید 9 برای این محصول کمی عجیب به نظر می‌رسد، زیرا در زمان عرضه اندروید 10 معرفی شده بود و این که چرا شرکت چینی از آخرین نسخه سیستم عامل گوگل استفاده نکرده است، خود سوال بزرگیست.

اما خبر بسیار خوب این است که این گوشی به همراه سرویس‌های گوگل عرضه شده است، نکته‌ای که به پاشنه آشیل محصولات هواوی تبدیل شده و ارزش خرید آن‌ها را کاهش می‌دهد. به راستی که فهمیدن سیاست‌های شرکت هواوی خود کار دشواری است، و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا این دستگاه با گوگل پلی و برنامه‌های گوگل عرضه می‌شود، اما گوشی‌های پرچمدار مانند میت 30 پرو و دیگر میانرده‌ها مانند Y9a نه!

رابط کاربری
رابط کاربری

به هر روی در این قسمت به طور کلی با مجموعه نرم افزاری جدیدی روبرو نیستیم، اما همین که سرویس‌های گوگل وجود دارند، خودش جای شکر دارد. شما می‌توانید بررسی آخرین نسخه رابط کاربری هواوی را در وبلاگ ما مطالعه کنید تا بیشتر با Emui و فضای آن آشنا شوید.

در بخش امنیت نیز با دو روش مرسوم حسگر اثرانگشت و تشخیص چهره دو بعدی به کمک دوربین سلفی مواجه هستیم. روش امنیتی اول سرعت و دقت مناسبی دارد و می‌توان به روی آن برای باز کردن قفل صفحه حساب باز کرد. روش دوم نیز کم و بیش عملکرد قابل قبولی دارد ولی مانند آنچه همیشه گفته‌ایم امنیت به مراتب کمتری نسبت به حسگر اثرانگشت داشته و همچنین در نور کم هم از کار می‌افتد.

باتری

گوشی Y8s از یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند و خبری هم از شارژ سریع نیست و باید با آداپتور 10 واتی به شارژ این دستگاه اقدام کنید. در زمینه شارژدهی هم تا حد زیادی عملکرد گوشی به استفاده شما برمی‌گردد، اما در حالت کلی با استفاده عادی این محصول می‌تواند یک روز کامل شما را همراهی کند.

باتری Y8s هواوی
باتری Y8s هواوی

جمع بندی

در خرید هر گوشی هوشمندی در هر بازه قیمتی ابتدا باید به نیاز‌ها و اولویت‌های خود در خرید گوشی توجه کنید تا ببینید یک محصول تا چه اندازه با محصول آرمانی ذهن شما تطابق دارد.

گوشی Y8s هواوی به یک نمایشگر بزرگ با کیفیت FHD+ مجهز شده است، چیزی که کمتر در گوشی‌های این قیمتی مشاهده می‌کنیم. از طرفی سخت افزاری مناسب به همراه 4 گیگابایت حافظه رم این نمایشگر خوب را همراهی می‌کنند تا ارزش خرید این دستگاه افزایش پیدا کند، اما در نهایت این شمایید که باید تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.

نگاه کلی به Y8s هواوی

هواوی Y8s یک گوشی مقرون به صرفه از هواوی است که برخلاف تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند هواوی همچنان از سرویس‌های گوگل بهره می‌برد و همچنین به صفحه نمایش با رزولوشن FHD+ مجهز شده که قطعا در این بازه قیمتی یک مزیت بزرگ تلقی می‌شود. به همه‌ی این‌ها سخت افزار با قدرت مناسب را هم اضافه کنید تا متوجه ارزش خرید این محصول شوید.

7.6
نرم افزار
7.5
طراحی
8
صفحه نمایش
8
سخت افزار
7.8
دوربین
7
باتری
7.2
ارزش خرید
8
مزایا
  • طراحی زیبا
  • ارگونومی خوب
  • نمایشگر FHD+ با کیفیت مناسب
  • قدرت سخت افزاری مناسب در بازه قیمتی
معایب
  • ناچ نسبتا بزرگ و بیرون زدگی لنز دوربین‌ها
  • کیفیت نه چندان خوب دوربین اصلی
  • عدم پشتیبانی از شارژ سریع و نبود درگاه Type C
5
0
0
1
1

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید گوشی ‌های هواوی به ترتیب قیمت

همه‌ی ما زمانی که تصمیم به خرید گوشی هوشمند می‌گیریم این سوال در ذهنمان نقش می‌بندد که کدام...

ثنا جهاندار time-alt ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

چرا ساعت هوشمند Watch GT3 هوآوی را بخریم؟

ساعت‌های هوشمند روز به روز در حال تکامل و پیشرفت چشم‌گیری هستند و در هر مدل جدیدی که معرفی...

ثنا جهاندار time-alt ۸ اسفند ۱۴۰۰

نقد و بررسی نوا 8 (ویدئویی)

نقد و بررسی گوشی نوا 8 هواوی را به‌صورت ویدئویی در این مطلب می‌توانید مشاهده کنید؛ اما سوال...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ آذر ۱۴۰۰

هوآوی در صدد تولید شارژر 100 واتی

تقریباً یک ماه پیش بود که آنر سری گوشی‌های آنر 50 خود را معرفی کرد که مدل آنر 50 پرو به همراه...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

پرچمداران جدید هواوی معرفی شدند

Huawei P50 Pro و Huawei P50، جدیدترین سری از پرچمداران شرکت هواوی، امروز ساعت ۱۶ طی مراسمی در...

صدرا علی‌پور time-alt ۷ مرداد ۱۴۰۰

نقد و بررسی مچ‌بند هوشمند هوآوی بند 6

مچ‌بند‌های هوشمند در چند ساله گذشته پیشرفت بسیاری داشته‌اند. پیشرفتی که به بی‌رحم‌تر شدن این...

پارسا جهانبانی time-alt ۲ مرداد ۱۴۰۰

تاریخ عرضه هوآوی P50 به صورت رسمی تأیید شد

سرانجام انتظارات به پایان رسید و سری هواوی P50 بالاخره رونمایی خواهند شد، چراکه هوآوی به طور...

مهدی حیدری time-alt ۲۸ تیر ۱۴۰۰

بنچمارک چینی Master Lu ده رابط کاربری برتر را رتبه‌بندی کرد: اوپو در صدر، شیائومی، هوآوی و سامسونگ در قعر جدول

درحالی که به سرعت نیمی از سال 2021 میلادی را پشت سر گذاشته‌ایم، رسانه‌ها و منابع ارزیابی...

مهدی حیدری time-alt ۲۲ تیر ۱۴۰۰

نسخه 4جی اسنپدراگون 888 در سری پی 50 هوآوی؟

شرکت آمریکایی کوآلکام قصد دارد نسخه‌ی 4جی تراشه اسنپدراگون 888 خود را بسازد. این تراشه در واقع...

مهدی حیدری time-alt ۲ تیر ۱۴۰۰

گوشی ارزان‌قیمت هوآوی با تراشه اسنپدراگون 480 به زودی عرضه خواهد شد

تقریباً اوایل همین ماه بود که هوآوی رویدادی برگزار کرد که طی آن از سیستم عامل جدید خود با نام...

مهدی حیدری time-alt ۳۰ خرداد ۱۴۰۰