تبلت گرافیکی اپل

بررسی تبلت گرافیکی اپل از دید یک هنرمند ؛ آیپد ایر ۴

اپل جدیدترین تبلت خود را در آبان ماه سال جاری به بازار عرضه کرد. پیشتر در مطلب معرفی و بررسی تبلت‌های اپل در سال ۲۰۲۰ معرفی آیپد ایر ۴ پرداخته‌ایم و به زودی بررسی کاملی از این تبلت دوست‌داشتنی خواهیم داشت؛ در اینجا روی ارزش آیپد ایر به عنوان تبلت گرافیکی اپل برای هنرمندان -خاصه نقاشان- متمرکز خواهیم شد.

طراحی، سخت افزار، باتری؛ مقدمات

Apple iPad Air 4th Generation
ابعاد۶.۱ * ۱۷۸.۵ * ۲۴۷.۶ میلی‌متر
صفحه نمایش۱۰.۹ اینچ (نسبت نمایشگر به صفحه ۸۲.۹٪)
نمایشگر لیکوئید رتینا
رزولوشن ۱۶۴۰*۲۳۶۰ پیکسل
تراکم ۲۶۴ پیکسل بر اینچ
نمایشگر Wide color (دقت رنگ بالاتر)
نمایشگر True Tone (تنظیم گرمای رنگ صفحه با توجه به محیط)
روشنایی ۵۰۰ نیت
صفحه کاملا Laminated (بین شیشه و نمایشگر فاصله‌ای نیست)
پوشش ضد بازتاب نور (تنها ۱.۸٪ نور بازتاب می‌شود)
نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
تراشهBionic A14
باتریشارژدهی تا ۱۰ ساعت
لوازم جانبیپشتیبانی از اپل پنسیل نسل ۲
پشتیبانی از مجیک کیبورد
جدول مشخصات اپل آیپد ایر ۴
تبلت گرافیکی اپل
مقایسه نمایشگر آیپد ایر ۴ و دفتر طراحی A5

اندازه نمایشگر کمی از دفترهای طراحی یا اسکچ‌بوک‌های سایز A5 بزرگ‌تر است. به لطف Laminate بودن صفحه، فاصله‌ای میان شیشه و نمایشگر نیست و اثر قلم روی آن حسی مشابه با کاغذ دارد. آیپد ایر ۴ بسیار قابل حمل است. حاشیه‌ها کاهش یافته‌اند و با ابعاد کوچک‌تر، نسبت به آیپد ایر ۳ صفحه نمایش بیشتری در اختیار داریم. اپل پنسیل ۲ به کناره دستگاه به صورت آهنربایی متصل و شارژ می‌شود که به راحتی حمل آن می‌افزاید.

در حالت عمودی لبه بالا میزبان دکمه پاور (حسگر تاچ آی‌دی) و یک جفت بلندگو است. لبه چپ دکمه‌های تنظیم صدا و محل اتصال اپل پنسیل را داریم و لبه پایین محل قرارگیری درگاه USB-C و یک جفت بلندگوی دیگر است. متاسفانه در حالت افقی صدا از هر چهار بلندگو پخش نمی‌شود.

آیکون سیب نمادین شرکت اپل وسط پنل پشت تبلت خودنمایی می‌‌کند. در پایین محل اتصال مغناطیسی کیبورد و لوازم جانبی غیره را داریم و میکروفون دستگاه که زیر دوربین تک‌گانه آیپد ایر ۴ قرار دارد. طراحی دستگاه مینیمال است و خطوط آنتن هم تا حدودی مخفی هستند.

از نظر سخت افزاری، آیپد ایر از جدیدترین تراشه اپل، یعنی چیپ بیونیک A14 استفاده می‌کند. مهندسان اپل بار دیگر شاهکار کرده‌اند و این تراشه بسیار قدرتمند است. به همراهی ۴ گیگابایت رم، آیپد ایر در اپلیکیشن معروفی مانند Procreate امکان خلق اثر (اندازه A4) تا ۵۷ لایه را ممکن می‌سازد.

از نظر توانایی پردازش خام، آیپد ایر از قدرتمندترین تبلت‌های بازار، با احتساب اندرویدی‌ها به حساب می‌آید. هر چند ممکن است افزایش سرعت در مقایسه با آیپد ایر ۳، خصوصا در کار سبک، چندان به چشم نیاید.

باتری دستگاه طبق وعده اپل و بررسی‌های عملی، بیش از ۹ ساعت و حدود ۱۰ ساعت دوام دارد. آداپتوری که داخل جعبه قرار گرفته از توان ۲۰ واتی بهره می‌برد که باعث می‌شود شارژ کامل آیپد حدود 3 ساعت زمان نیاز داشته باشد.

حافظه داخلی

یکی از جاهایی که اپل برای آیپد ایر کم کاری کرده است، ظرفیت حافظه داخلی می‌باشد. نسخه پایه دستگاه با ظرفیت ۶۴ گیگابایتی و با قیمت ۵۹۹ دلار به فروش می‌رسد. می‌دانیم ۶۴ گیگابایت دیگر کم به حساب می‌آید، آن هم زمانی که یک طراحی ساده دست کم ۱۰۰ مگابایت حجم می‌گیرد.

انتظار می‌رود گزینه ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۶۷۵ دلار موجود باشد اما اپل از ۶۴ گیگابایت به ۲۵۶ گیگابایت جهش کرده و با ۱۵۰ دلار بیشتر، به قیمت ۷۵۰ دلار می‌فروشد.

برای این که انتخاب مناسبی داشته باشید، لازم است به حافظه داخلی دستگاه توجه خاصی نشان دهید. اگر تبلت گرافیکی اپل را صرفا به عنوان ابزار کار استفاده می‌کنید و قصد انتقال فایل‌ها به هارد دیگری دارید یا به طور کلی نیاز به فضای زیادی حس نمی‌کنید، پس ۶۴ گیگابایت باید کافی باشد.

توجه داشته باشید که رابط کاربری، برنامه‌های پیش‌فرض و آپدیت‌ها حدود ۱۵ گیگابایت حجم می‌گیرد. ۱۵۰ دلار هم پول کمی نیست که در نظر نگیریم.

نمایشگر

از مهم‌ترین بخش‌های یک تبلت گرافیکی صفحه نمایش آن است که باید به صورت دقیق آن را بررسی کرد؛ چرا که هنگام طراحی مسائلی فراتر از تنها رنگ و رزولوشن مطرح است.

تبلت گرافیکی اپل

نمایشگر آیپد ایر ۴ از نوع LCD است. شاید رنگ‌های زنده‌تر پنل‌های آمولدی را ترجیح دهید ولی نمایشگر این دستگاه رنگ‌های طبیعی و زیبایی به نمایش می‌گذارد و بعید است که کیفیت رنگ‌ها رضایت بخش واقع نشود.

رزولوشن نمایشگر ۱۰.۹ اینچ آیپد ایر ۱۶۴۰*۲۳۶۰ پیکسل است که ۲۸ پیکسل نسبت به آیپد پرو ۱۱ اینچ کمتر است. با ۲۶۴ پیکسل بر اینچ، نوشته‌ها و عکس‌ها و آیکون‌ها شارپ و با جزییات هستند. هنگام بزرگ‌نمایی روی تصویر برای طراحی دقیق‌تر خطوط یا بافت‌ها، این جزییات به کار خواهند آمد.

شیشه نمایشگر براق است که باعث ماندن اثر انگشت می‌شود و تا حدی هم لیز است؛ استفاده از محاظ صفحهٔ مات اصطکاک را افزایش می‌دهد و در نتیجه کنترل بیشتری روی قلم می‌دهد. از طرفی گلس مات از برخی زوایا به شدت نور را بازتاب می‌کند که روی کنتراست صفحه تاثیر بزرگی خواهد داشت و خصوصا در محیط باز، آزاردهنده خواهد بود.

به احتمال بالا برای استفاده حرفه‌ای وادار به تهیه یک پایه نگهدارنده برای کنترل بیشتر شوید؛ اما اگر خواستید برای نمایشگر جذاب و نه خیلی ارزان آیپد ایر ۴ محافظی تهیه کنید، به این نکته توجه داشته باشید.

نرخ نوسازی صفحهٔ کمتر از آیپد پرو باعث می‌شود انیمیشن‌ها کمی کند به نظر برسند. البته هنگام طراحی و نقاشی تمرکز بیشتری روی دقت داریم و این مسئله کمتر حس می‌شود تا وقتی که به سرعت صفحات وب را اسکرول می‌کنیم. با وجود همه ویژگی‌های بالارده، آیپد ایر ۴ میان‌رده به حساب می‌آید و با میان‌رده‌ها نمی‌توان همه چیز را داشت.

اپل پنسیل

تبلت گرافیکی اپل

نسل دوم اپل پنسیل جبران بی‌تجربه بودن اپل در طراحی نسل اول و پر کردن جای خالی برخی ویژگی‌های آن است و بررسی تبلت گرافیکی اپل می‌طلبد در رابطه با قلم هوشمند اپل و راحتی کار با آن توضیح بیشتری ارائه دهیم.

طراحی

اپل پنسیل ۲ تنها ۲۱ گرم جرم دارد. بدنه آن از جنس پلاستیک مرغوب است. از نظر طراحی، شاهد تغییرات مثبتی نسبت به نسل اول اپل پنسیل هستیم. پلاستیک براق جای خود را به جنس مات داده است و یک طرف قلم تخت شده تا بهتر روی انگشت قرار بگیرد.

مهم‌ترین تغییر حذف شدن خروجی لایتنینگ در انتهای قلم است؛ در نتیجه آن اپل پنسیل ۲ با آیپدهای قدیمی‌تر که از پورت لایتنینگ استفاده می‌کنند ناسازگار است و شارژ قلم به صورت بی‌سیم و هنگام اتصال مغناطیسی به کناره آیپد انجام می‌گیرد.

اتصال قلم و دستگاه قوی است و با استفاده روزمره از دستگاه جدا نخواهد شد. در نتیجه به قابل حمل بودن تبلت گرافیکی اپل افزوده می‌شود. کیف‌ها و کیبورد‌هایی هم که برای آیپد ایر ۴ و آیپد پرو ۲۰۲۰ ۱۱ اینچ عرضه می‌شوند، مکانی برای قرارگیری قلم و حمل آن در نظر گرفته‌اند. بنابراین نگرانی بابت گم شدن آن نخواهید داشت و اپل پنسیل ۲ همواره شارژ خواهد بود. هر زمان که قلم را به دستگاه متصل می‌کنید درصد باتری نمایش داده می‌شود.

بررسی تبلت گرافیکی اپل

روی قسمت تخت اپل پنسیل ۲ قابلیت دابِل تَپ لمسی قرار گرفته که عملکرد آن را می‌توانید از تنظیمات شخصی‌سازی کنید. این ویژگی یک نیاز مهم بود که خوشبختانه اپل در نسل دوم قلم‌های هوشمند خود لحاظ کرد؛ اما بدبختانه، می‌توانست بهتر عمل کند.

حسگر تاچ قلم ممکن است فرمان دو ضربه را به اشتباه تشخیص دهد که آسیب زیادی وارد نمی‌کند، اما آزاردهنده است. به علاوه اپل می‌توانست قسمت انتهایی قلم را به پاک‌کن اختصاص دهد و اپل پنسیل را به یک مداد (Pencil) واقعی تبدیل کند. در عوض تغییر وضع از ابزار به پاک‌کن با فرمان دابل تپ انجام می‌شود.

کارایی

نمایشگر دستگاه از فناوری Palm rejection هوشمندی استفاده می‌کند. به این معنا که هنگام طراحی با قلم، برخوردهای دست به جز حرکات خاصی مانند زوم کردن نادیده گرفته می‌شوند تا به راحتی بتوان دست را روی صفحه نمایش تکیه داد.

حساسیت به فشار نیز بسیار بالا است و با کوچکترین لمس، کار انجام می‌شود. حساسیت به فشار در طراحی و نقاشی کاربردهای دیگری نیز دارد. تراکم و شدت رنگ یا کلفتی یا نازکی خط را می‌توان به این صورت تمیز داد. جدا از نوک اپل پنسیل، کناره‌های آن نیز برنامه نویسی شده‌اند و با کمی چرخاندن قلم و استفاده از لبه آن می‌توانید اثری به مانند آن برای مداد به جا بگذارید.

جمع بندی

محبوبیت آیپد میان هنرمندان را می‌توان به تعداد بالای اپلیکیشن‌های موجود در زمینه نقاشی و طراحی برای این دستگاه با همراهی اپل پنسیل دانست. با توجه به بودجه، آیپد ایر ۴ می‌تواند از بهترین گزینه‌ها برای هنرمندان در این بازه قیمتی باشد.

تبلت دیگری که می‌توان در نظر گرفت ساسمونگ تب اس ۷ است. مقایسه آیپد ایر ۴ و تب اس ۷ سامسونگ و میت پد ۱۰.۸ را قبلا انجام داده‌ایم و در آینده‌ای نزدیک به بررسی دقیق‌تر +Samsung Tab S7 از دید یک هنرمند نیز خواهیم پرداخت.

منبع: Parka Blogs

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ایـــــــن مرده اسمش تئو نمی دونم چی چی هس و یه چنل یوتیوب هم داره که خیلی باحاله اونم برید ببینید

مطالب بیشتر

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

تست مقاومت آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس جدیدترین و قوی‌ترین گوشی کوپرتینویی‌ها به شمار می‌آید که حدوداً سه هفته پیش...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۶ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

کدام اپل واچ را بخریم: توصیه‌هایی برای خرید اپل واچ در سال ۲۰۲۱

بین ساعت‌های هوشمند بسیار متنوع بازار، یکی از محصولاتی که همواره علاقه کاربران را به خود جلب...

فرهاد سعادت time-alt ۲۵ شهریور ۱۴۰۰

بررسی آیپد پرو ۲۰۲۱ (۱۲.۹ اینچی)؛ آیپد پرو M1

آیپدها که از بهترین و گران‌ترین تبلت‌های بازار هستند را می‌توان به نوعی جایگزینی برای...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۰ شهریور ۱۴۰۰

مشکل بازتاب نور در دوربین آیفون های سری 12

حدود یک سال پیش قبل از رونمایی آیفون‌های سری 12 شایعاتی پیرامون تامین و مشکل دوربین آیفون‌های...

حسین هاشمی time-alt ۷ مرداد ۱۴۰۰

اپل بیش از 100 میلیون تراشه A15 برای سری آیفون ۱۳ سفارش داد

همچنان که به تاریخ رونمایی و عرضه سری آیفون 13 در اوایل پاییز نزدیک می‌شویم، شایعات و صحبت‌های...

مهدی حیدری time-alt ۴ مرداد ۱۴۰۰

آیا آیفون ۱۳ سرانجام به ویژگی Always-on display مجهز می‌شود؟

ویژگی Always-on display (AOD) یا صفحه همیشه روشن برای سال‌هاست که تبدیل به جزئی ثابت از...

مهدی حیدری time-alt ۲۸ تیر ۱۴۰۰

طراحی آیفون ۱۳ بر اساس عکس‌های جدیدی مجدداً افشا شد

مشکلی که عموماً در مراحل تولید گوشی محبوبی که میلیون‌ها نفر در دنیا منتظر عرضه آن هستند پیش...

مهدی حیدری time-alt ۹ تیر ۱۴۰۰

بزرگ‌ترین موزه اپل اروپا در اوترخت هلند برپا خواهد شد

بزرگترین موزه اپل در اروپا سال آینده در اوترخت هلند درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز...

مهدی حیدری time-alt ۱ تیر ۱۴۰۰