سنسور شیائومی

انواع سنسورهای هوشمند شیائومی برای خانه‌های هوشمند

شرکت شیائومی چندین سال است که نقش بزرگی در زمینه دستگاه‌های هوشمند خانگی ایفا کرده است. از سال ۲۰۱۸ که شیائومی اعلام کرد تعدادی از تکنولوژی‌های هوشمند خانگی خود را به صورت جهانی عرضه می‌کند، تمرکز آنها بر خانه‌های هوشمند را دیدیم. همانطور که انتظار می‌رفت، دستگاه‌های سنسور شیائومی نسبت به رقیبان برتری همیشگی قیمت را دارند.

به بیان ساده و کلی، کاربرد سنسورهای هوشمند را می‌توان این گونه تعریف کرد که از محیط فیزیکی اطراف، اطلاعاتی را دریافت و پردازش می‌کنند. سپس بر اساس منابع کامپیوتری داخل خود، کارهایی را متناسب با اطلاعات دریافتی انجام می‌دهند.

درگاه (Gateway) هوشمند شیائومی

سنسور شیائومی
Xiaomi Mi Smart Home Gateway 2

اگر قصد هوشمند سازی خانه خود با محصولات شیائومی را دارید، پس خرید یک درگاه مخصوص، اولین ایستگاه سفر شما خواهد بود. این درگاه‌ها نقش نقطه اتصال تمام دستگاه‌های هوشمند از جمله انواع سنسور شیائومی را ایفا می‌کنند. از طریق یک درگاه حتی از راه دور قادر به کنترل سنسور و خود درگاه خواهید بود. آخرین Gateway ساخته‌ی شیائومی، نسل سوم یعنی Xiaomi Mi Home Gateway V3 می‌باشد.

علاوه بر درگاه مناسب، برای استفاده از انواع سنسور شیائومی نیازمند نرم افزار Mi Home نیز خواهید بود. برای آموزش کامل روی این لینک کلیک کنید

این درگاه‌ها چند منظوره هستند. آنها را با کمک آداپتور به پریز برق متصل می‌کنید. برای نمونه نسل دوم یک حلقه LED با انواع نور به‌علاوه اسپیکر داخلی دارد که باعث می‌شود به تنهایی بتواند کارهای مختلف انجام دهد. مثلا نقش چراغ شب را بازی کند یا رادیوهای اینترنتی را پخش کند.

سنسور شیائومی

اما هدف اصلی، مهم‌تر و مشترک میان نسل‌های مختلف، مدیریت انواع کلید هوشمند و سنسور شیائومی است. به این صورت که بقیه دستگاه‌ها (حداکثر ۳۰ عدد) از طریق شبکه زیگبی به درگاه وصل می‌شوند و خود درگاه به صورت بی سیم به اینترنت خانه وصل می‌شود.

زیگبی (Zigbee) یک شبکه بی سیم است که در مقایسه با شبکه‌های بی سیم دیگر مثل وای‌فای و بلوتوث ،سرعت کمتر دارد اما ارزان‌تر است. این شبکه در مواقعی استفاده می‌شود که بخواهیم ارسال داده‌ها با مصرف انرژی کم صورت گیرد.

سنسور در و پنجره شیائومی

همانطور که در تصویر می‌بینید، این نوع سنسور شیائومی کنار در یا پنجره‌های خانه قرار می‌گیرد. این سنسورها تشخیص می‌دهند که آیا پنجره یا در باز است یا بسته. کاربرد آنها این است که اگر در یا پنجره‌ای باز شد، فلان عملِ از قبل تعیین شده انجام شود. برای مثال اگر در اتاق بازی شد، به صورت خودکار لامپ هوشمند اتاق روشن شود. یا مثلا اگر پنجره باز شد، کولر خانه خاموش شود. البته کاربرد آنها محدود به افزایش آسایش نیست و می‌توانند کارهای امنیتی نیز انجام دهند.

سنسور حرکتی شیائومی

این نوع سنسور هر حرکتی را در محیط ردگیری می‌کند و بر اساس آن، کارهایی از پیش تعیین شده انجام می‌دهد. باتری آن چیزی حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه دوام می‌آورد. در بسته بندی دستگاه یک دفترچه راهنمای کاملا چینی به همراه استیکر چسب دو طرفه قرار دارد. این چسب قدرتمند اجازه می‌دهد روی هر سطح تختی به خوبی قرار بگیرد. تقریبا کل جلوی دستگاه را قسمت سنسور تشکیل می‌دهد.

سنسور حرکتی با سنسور نوری در ارتباط است. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینیم چگونه می‌توان از این دو به صورت ترکیبی استفاده کرد.

سنسور نوری شیائومی

سنسور نوری شیائومی وزن خیلی کمی دارد و کمک می‌کند از داخل نرم افزار، فرمان‌هایی خودکار بر اساس میزان نور محیط تنظیم کنید. مثلا در آشپزخانه قرار می‌دهید و تنظیم می‌کنید که اگر نور اتاق زیر خط 200 LUX قرار گرفت، لامپ‌ها روشن شوند. یا اگر بالای 700 LUX رفت پس لامپ‌ها خاموش شوند.

نکته جالب اینجاست که سنسور نوری و سنسور حرکتی شیائومی را می‌توانید ترکیبی استفاده کنید. مثلا برای دو دستگاه دستور تعریف می‌کنید که اگر سنسور نوری، نور اتاق را ببشتر از 500 LUX اندازه گیری کرد و سنسور حرکتی، طی چند دقیقه گذشته حرکتی در اتاق مشاهده نکرد، پس لامپ‌ها خاموش شوند. خوشبختانه شیائومی این امکان را فراهم کرده است که قوانین اتوماتیک یا به اصطلاح Automation Rules را بتوان خیلی ساده یا پیچیده تنظیم کرد تا نیاز هر کاربری رفع شود.

همچنین اطلاعات هر دو دستگاه به صورت زنده از طریق اپلیکیشن روی گوشی قابل دیدن است.

سنسور دما و رطوبت شیائومی

عموم مردم تصور می‌کنند که سنسورهای دمایی بدردنخور هستند و ارزش خرید ندارند. اما اگر گیاه، حیوان خانگی، کودک خردسال یا شخص سالمندی داشته باشید موجب اهمیت آنها خواهید شد؛ مخصوصا اگر در محیط مرطوبی ساکن باشید.

سنسور دمایی شیائومی اطلاعات دمای محیط اطراف را دریافت و تحلیل می‌کند. سپس اطلاعات بدست آمده را با نرم افزار Mi Home همگام می‌سازد. حالا این اطلاعات چگونه کمک می‌کند؟ اگر دمای اتاق بیش از حد مطلوب باشد و موجب ناراحتی گیاهان خانه یا کودک خردسال شما شود، این سنسورها اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهند تا بر اساس آن بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید.

به طور کلی دو نوع سنسور دمایی داریم. یک نوع نیازمند تماس با جسم مورد نظر است در حالی که نوع دیگر از طریق اشعه مادون قرمز دمای اجسام محیط را می‌سنجد. سنسورهای هوشمند خانگی از نوع دوم هستند. سنسورهای دمایی مصرف انرژی بسیار پایین اما دقت بالا دارند پس اتکاپذیر هستند.

سنسور آتش

شیائومی برای تولید آلارم آتش سوزی به سراغ همکاری با کمپانی نام آشنای Honeywell رفته است. کلیدی‌ترین ویژگی این دستگاه، عمر باتری آن است که می‌تواند ۵ سال بدون هیچ مشکلی کار کند! همچنین از مواد ضد حریق ساخته شده است تا اگر آتش سوزی پیش آمد، خودش هیچ آسیبی نبیند.

از طریق نرم افزار می هوم قادر به فعال سازی ویژگی هوشمندی هستید که باعث می‌شود این سنسور شیائومی هر ماه روی خودش تست کارکرد انجام دهد و نتیجه را اعلام کند. درضمن دستگاه می‌تواند به صورت مستقل کار کند و نیازی به Gateway یا دستگاه‌های دیگر نخواهید داشت. البته اگر با سنسورهای دیگر مثل در و پنجره همگام باشد کارایی آن بیشتر می‌شود.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

نقد و بررسی شیائومی 11 تی + [ویدئو]

در نقد و بررسی گوشی شیائومی 11 تی به جوانب مختلف این گوشی خواهیم پرداخت و مشخصات جذاب روی کاغذ...

مهدی حیدری time-alt ۲۱ آذر ۱۴۰۰

جعبه گشایی شیائومی ۱۱ تی

با جعبه گشایی گوشی شیائومی ۱۱ تی در ادامه‌ی این مطلب، با شما همراه خواهیم بود تا بیشتر با ظاهر...

مهدی حیدری time-alt ۱۶ آذر ۱۴۰۰

نقد و بررسی پوکو M3 پرو فایوجی؛ گوشی اقتصادی 5G

اگر به دنبال گوشی‌های اقتصادی و خوش‌قیمت باشید، حتماً نام محصولات برند پوکو را شنیده‌اید. پوکو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

بررسی ویدئویی Mi 11 Ultra؛ آیا ادعاهای شیائومی در مورد بهترین گوشی هوشمندش درست است؟

می ۱۱ اولترا قوی‌ترین پرچمدار شیائومی در سال 2021 است که در این ویدئو به‌طور اختصاصی به بررسی...

مهدی حیدری time-alt ۱۸ شهریور ۱۴۰۰

اولین گوشی شیائومی با دوربین زیر نمایشگر به همراه تبلت‌های پرچمدارش معرفی شدند

یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های 2021 شیائومی امروز در چین برگزار شد که طی آن این شرکت از گوشی Mi...

مهدی حیدری time-alt ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات ردمی 10 شیائومی فاش شدند؛ بهبودهای قابل توجه نسبت به ردمی 9؟

مشخصات ردمی 10 شیائومی به صورت آنلاین فاش شده است که نشان از دو ارتقای خوب در بخش سخت‌افزاری...

مهدی حیدری time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

طراحی می میکس 4 شیائومی لو رفت؛ بدنه سرامیکی + اسنپدراگون 888 پلاس

با اینکه احتمال عرضه Mi MIX4 شیائومی به این زودی‌ها را کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند، اما...

مهدی حیدری time-alt ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

عرضه Mi MIX 4 شیائومی با MIUI 12.5 قطعی شد؛ احتمال رونمایی این گوشی در همین ماه

به نظر می‌رسد شیائومی سخت مشغول کار بر روی یکی از گوشی‌های پرچمدار خود تحت عنوان Mi MIX 4 برای...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۰