اپل از iOS 15 در WWDC 2021 رونمایی کرد

به دلیل شرایط پاندمی کرونا، همایش جهانی توسعه دهندگان در دو سال اخیر بدون حضور توسعه دهندگان برگزار شده است. امسال اپل جای خالی بازدیدکنندگان را با می‌موجی، و رونمایی از iOS 15 پر کرد. از شات‌های هوایی در محیط Apple Park و جوک‌های بامزه تا آپدیت‌های بزرگ به اپلیکیشن‌های محبوب‌مان، معرفی iOS 15 هر آنچه می‌خواستیم و بیشتر از آن را ارائه نمود.

اپل از شرایط کرونا غافل نیست. در واقع از شروع قرنطینه، کوپرتینویی‌ها تمرکز خود را روی نزدیک‌تر کردن کاربران خود گذاشتند. امشب اپل نشان داد هدف همچنان همان است و مراسم را با خبرهای بسیار جذابی در رابطه با FaceTime آغاز کرد.

از آنجایی که شاهد معرفی تعدادی از محصولات اپل در مراسم Spring Loaded بودیم، این شرکت روز اول همایش جهانی توسعه دهندگان را به طور کامل به نرم افزار اختصاص داد. هفدهم خرداد ماه به همه چیز از آینده سیستم عامل‌های iOS, iPadOS و MacOS تا امنیت و سلامت پرداخته شد.

FaceTime

برای سال‌های طولانی فِیس‌تایم کاربران iOS, iPadOS و MacOS را به یک دیگر متصل کرده است. اما از امشب و با معرفی iOS 15، فیس‌تایم شاهد تغییرات بزرگی خواهد بود که آن را حتی از پیش جذاب‌تر خواهد کرد.

برای ممکن ساختن ویژگی‌های جذابی که قرار است به FaceTime بیایند، هرگز به اندازه اکنون کیفیت صدای فیس‌تایم خوب نبوده است. آمدن Spatial Audio به فیس‌تایم برای مخاطبان محصولات جدید اپل خبر خوشی است. این فناوری با درک موقعیت مخاطب و رساندن صدا از جهتی که گویا مکالمه حضوری انجام می‌گیرد، کمک می‌کند حتی بیش از پیش به مخاطب احساس نزدیکی داشته باشید.

بسیاری از ویژگی‌های جدیدی که در WWDC 2021 معرفی شدند، با تکیه بر یادگیری ماشینی قدرتمند اپل از رویا به واقعیت پیوسته‌اند. دو حالت Voice Isolation و Wide Spectrum هم مستثنی نیستند. این دو حالت به ترتیب صدای محیط را حذف می‌کنند تا تنها صدای شما به مخاطب برسد یا گوش‌های میکروفون را تیز می‌کنند تا مخاطب هیچ صدایی را از دست ندهد.

و بالاخره حالت پرتره به فیس‌تایم می‌آید. این حالت پشت زمینه را محو می‌کند تا سوژه برجسته‌تر باشد. همان شکلی که در دوربین به آن عادت داریم.

ویژگی جدید دیگری که به فیس‌تایم اضافه خواهد شد SharePlay نام دارد. SharePlay امکان به اشتراک گذاری موسیقی، تماشای گروهی فیلم و سریال یا اشتراک گذاری صفحه گوشی را ممکن می‌سازد. API شِیرپلی هم در دسترس توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت. سرویس‌های استریم HBO, Hulu و Disney+ از اولین‌هایی خواهند بود که اشتراک گذاری خدماتشان از طریق فیس‌تایم را ممکن خواهند ساخت.

با SharePlay تمام افراد حاضر در تماس می‌توانند آهنگ‌های مورد نظر خود را به صف اضافه کنند، در رابطه با توقف یا پخش و یا تغییر فیلم تصمیم بگیرند و به طور کلی فعال باشند. این نزدیک‌ترین تجربه‌ای که می‌توانیم از دورهمی دوستانه در شرایط حال حاضر داشته باشیم است.

امکان ساختن لینک به تماس‌های فیس‌تایم و زمان‌بندی تماس‌ها هم ممکن شده است و البته، اگر هدف نزدیک‌تر کردن افراد است، چرا فیس‌تایم در انحصار اپل بماند؟ از این پس می‌توانید لینک تماس‌های فیس تایم را با دوستان اندرویدی یا ویندوزی خود به اشتراک بگذارید. هر فردی با هر مرورگری می‌تواند به تماس شما بپیوندد.

اعلانات و Focus ؛ با iOS 15 منظم و متمرکز باشید

ظاهر جدید اعلانات برای دسترسی سریع‌تر به نوتیفیکیشن‌های مهم‌تر


معرفی ظاهر جدید اعلانات در iOS 15

طراحی ظاهری جدید اعلانات در iOS 15 با اضافه شدن تصویر مخاطب به اعلانات او و بزرگ‌تر شدن آیکون اپلیکیشن‌ها معرفی شد. اضافه شدن تصویر مخاطب به پیدا کردن سریع‌تر شخص مورد نظر و بزرگ‌تر شدن آیکون اپلیکیشن کمک‌ می‌کند برنامه را راحت‌تر تشخیص دهید.

برای کمتر کردن حواس پرتی‌ها و منظم‌تر کردن نوتیفیکیشن‌ها، حالت جدیدی به نام notification summary اعلانات کم اهمیت‌تر را نگه می‌دارد تا در زمان بهتری نمایش دهد.

هوش مصنوعی گوشی نوتیفیکیشن‌ها را بر اساس اهمیت، اولویت‌بندی کرده و به بالای لیست انتقال می‌دهد. پیام‌های مهم بلافاصله به دست کاربر خواهند رسید و شامل notification summary نخواهند شد.

با Focus مدیریت iOS 15 را در دست بگیرید


iOS 15 حالت جدیدی به نام Focus را معرفی می‌کند و به بهبود حالت Do Not Disturb یا مزاحم نشوید می‌پردازد. در حالت Focus می‌توانید بسته به شرایط خود از میان گزینه‌های پیشفرض کار، زمان شخصی، مزاحم نشوید و خواب یکی را انتخاب کنید. امکان شخصی‌سازی یک حالت جدید نیز وجود دارد.

در این حالت‌ها تنها اعلانات مربوطه را دریافت خواهید کرد. اگر در حالت کار هستید، پیام‌های همکاران اعلام و دیگر پیام‌ها نادیده گرفته می‌شوند. این ویژگی وابسته به مدیریت بهتر اعلانات و البته ظاهر جدید آن‌ها است. حتی می‌توانید صفحه خانه جدیدی داشته باشید. Home Screen شما متناسب با اپلیکیشن و ویجت‌هایی که در آن حالت نیاز دارید به صورت هوشمند تنظیم خواهند شد. امکان شخصی سازی هم وجود دارد.

فوکس به سیستم عامل‌های iOS, iPadOS و macOS اضافه خواهد شد. تنظیمات Focus شما روی تمام محصولات اپلی‌تان اعمال می‌شوند و نیازی به تنظیم جداگانه نیست.

حالت Do Not Disturb ویژگی جدیدی نیست اما iOS 15 چهره جدیدی از آن را معرفی کرد. زمانی که حالت DND فعال باشد، در اپلیکیشن Messages به مخاطبان نمایش داده خواهد شد. اینگونه دوستانتان می‌دانند مشغول هستید و نمی‌توانید پاسخ دهید. همچنین امکان گذر کردن از این حالت برای شرایط اضطراری اضافه خواهد شد.

تصاویر، هوشمندتر از هر زمان دیگر

به لطف پردازنده عصبی، درهای زیادی به دنیایی از امکانات جدید به انسان باز شده است. اپل قصد دارد از این امکانات به نحو احسن و در هر کجا که می‌تواند استفاده کند. یکی از این اهداف، هوشمندتر کردن اپلیکیشن Photos بوده است. شما را نمی‌دانم، اما من زمانی را به خاطر می‌آورم که ثبت کردن لوکیشن تصاویر یک ویژگی جادویی به حساب می‌آمد.

به لطف هوش مصنوعی می‌توانید از میان تصاویر به جستجو برای یک نوشته هم بپردازید. این کار به سادگی استفاده از Spotlight صورت می‌گیرد. این ویژگی برای پیدا کردن نوشته‌ها از دستور پخت دست‌نویس شده تا اسکرین‌ شات‌ها کاربرد خواهد داشت. اپلیکیشن Camera نیز از قدرت پردازش پردازنده عصبی تراشه بیونیک اپل بهره خواهد برد تا بتواند متون را تشخیص دهد. چرا جزوه بنویسید وقتی می‌توانید با آیفون iOS 15تان به تخته اشاره کنید تا نوشته‌ها را جدا کند؟ پس از انتخاب متن امکان کپی، ترجمه و جستجو وجود خواهد داشت. شماره تلفن و لینک‌ها امکان دسترسی سریع به برقراری تماس یا بازکردن در مرورگر را خواهند داشت.

علاوه بر متن، براساس موقعیت مکانی، افراد، اشیاء یا مناظر هم می‌توانید تصاویر مورد نظر خود را از طریق Spotlight جستجو کنید. اسپات‌لایت همچنین اطلاعات بیشتر و جذاب‌تری راجع به هنرمندان، شخصیت‌های تخیلی، فیلم‌، سریال، کتاب و غیره ارائه می‌کند. جستجو برای مخاطبان نیز حاصل غنی‌تری خواهد داشت. با نمایش آخرین مکالمه، تصاویر به اشتراک گذاشته شده، اطلاعات تماس و ایمیل و حساب بانکی و حتی موقعیت مکانی (در صورت داشتن دسترسی از طریق Find My)، اسپات‌لایت در iOS 15 کامل‌ترین نسخه خود خواهد بود.

بخش Memories در اپلیکیشن Photos بزرگ‌ترین بروزرسانی خود تا به اینجا را خواهد دید. این حالت با بهره گیری از هوش مصنوعی، می‌تواند به ویژگی محبوب بعدیتان در سیستم عامل اپل تبدیل شود. ظاهر جدید، تعامل بیشتر و همکاری هوشمند با Apple Music است که Memories را جذاب می‌کند. تصاویر و ویدیوهایتان از سفر به شمال را با فیلتر سیاه و سفید و موسیقی آرام یا با فیلتر دیگر و موسیقی سریع و به همان نسبت، نمایش سریع‌تر خاطرات مرور کنید.

شکل جدیدی از مرورگری وب را با سافاری در iOS 15 تجربه کنید

منوی تب‌های جدید ساده و جمع و جور است و در پایین صفحه قرار خواهد گرفت. به این شکل دسترسی راحتی به آن خواهید داشت و می‌توانید به سرعت میان تب‌ها جابه‌جا شوید. مانند گوگل کروم، می‌توانید تب‌ها را گروه کنید تا جای کمتری اشغال شود و راحت‌تر بتوانید صفحه مورد نظر را پیدا کنید. این طراحی جدید سافاری شاید خیلی انقلابی به نظر نرسد ولی می‌تواند در استفاده روزمره تأثیر مثبتی داشته باشد.

با Maps، جهان را جور دیگری ببینید

اپل به هدف خلق بهترین اپلیکیشن ناوبری و نقشه جهان پایبند است. Maps اپلیکیشن جدیدی نیست، اما در طی سال‌ها بارها شاهد بروزرسانی‌های بزرگی بوده و اکنون ارتقاء بزرگ بعدی هم از راه رسیده است. با iOS 15، کاربران بهبود قابل توجهی در جزئیات محله‌ها، ساختمان‌ها، خیابان‌ها و ارتفاع از زمین خواهند دید. این جزئیات شامل نمایش سه بعدی و جذاب طراحی شده توسط اپل از ساختمان‌ها و مکان‌های دیدنی شهر‌های بزرگ دنیا می‌شود. به گفته اپل به زودی از شهرهای بیشتری پشتیبانی خواهد شد. حالت شب جدیدی با درخشش نور ماه نیز به اپلیکیشن Maps خواهد آمد.

معرفی iOS 15
معرفی ظاهر جدید اپلیکیشن Maps در iOS 15

تا وقتی آیفون هست، نه کلید می‌خواهید و نه کیف پول

از مدتی پیش اپلیکیشن کیف پول اپل یا Wallet شروع به پشتیبانی از کلیدها کرد. منظور از کلید، دقیقا همانی است که با آن درب خانه را باز و خودرو را استارت می‌کنید. تابستان گذشته BMW اولین شرکتی بود که کلیدهای دیجیتال خودروهایش را در اختیار Apple Wallet قرار داد. و امسال با افزوده شدن پشتیبانی از فناوری Ultra Wideband، نیازی به خارج کردن آیفون از جیبتان هم نخواهید داشت. با پشتیبانی رو به رشد هتل‌ها از کلیدهای دیجیتال، به زودی برای وارد شدن به اتاق هتلتان هم نیازی به کلید یا کارت نخواهید داشت.

اپل پا را از این هم فراتر گذاشته است و قصد آوردن کارت‌های شناسایی به Apple Wallet را دارد؛ و البته که موفق می‌شود. به زودی و در سال جاری افرادی که در ایالت‌های همکار زندگی می‌کنند می‌توانند گواهینامه و کارت شناسایی خود را به Apple Wallet اضافه کنند. اپل همچنین در حال تلاش است تا ایستگاه‌های امنیتی فرودگاه‌ها را اولین مکانی کند که کاربران iOS 15 بتوانند از کارت شناسایی دیجیتالی خود برای عبود استفاده کنند.

بروزرسانی ظاهری اپلیکیشن‌های Notes و Weather

در iOS 15، اپلیکیشن آب و هوا با نمایش‌های گرافیکی بیشتری از جمله نقشه‌های دمایی و کیفیت هوا بروزرسانی می‌شود. انیمیشن‌های پشت زمینه به شکل زیبایی باز طراحی شده‌اند تا به طور دقیق‌تر نمایانگر موقعیت خورشید در آسمان و نور آن و وضعیت واقعی آب و هوا باشند. دریافت اعلاناتِ آغاز و پایان برف و باران نیز از ویژگی‌های اضافه شده به اپلیکیشن Weather است.

برچسب‌های خود را بسازید و با آن‌ها یادداشت‌های خود را دسته‌بندی کنید. از این پس با استفاده از قابلیت mentions می‌توانید در یادداشت‌های اشتراک گذاشته شده، دیگران را از ویرایش یادداشت مطلع سازید. بخش کاملاً جدیدی به نام Activity به Notes خواهد آمد که تاریخچه ویرایش‌های انجام شده روی یک یادداشت گروهی را نشان می‌دهد.

امنیت بیشتر

اپل همواره از اهمیت امنیت و حریم خصوصی کاربران برای خود می‌گوید. iOS 15 ویژگی‌های جدیدی را برای حفظ امنیت و حریم خصوصی معرفی می‌کند. سیری از این پس از تشخیص کلامِ گوشی برای شنیدن فرمان‌ها استفاده می‌کند. این یعنی فرمان‌ها به طور کامل روی دستگاه پردازش می‌شوند و اطلاعاتی به ابر درز نخواهد کرد. همچنین، از این پس می‌توانید از سیری بدون دسترسی به اینترنت و زمان آفلاین بودن هم استفاده کنید. ویژگی‌ای که سال‌هاست انتظار آن را داشتیم.

اکنون اپلیکیشن Mail آی پی کاربر را مخفی می‌کند تا فرستندگان ایمیل‌ها نتوانند پروفایلی بر اساس موقعیت مکانی برای کابر iOS 15 بسازند. امکان اطلاع از باز شدن یا باز نشدن ایمیل‌ها نیز بسته شده است.

منبع: Apple

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

در رویداد اپل ۲۰۲۱ چه گذشت؟ معرفی آیفون ۱۳، اپل واچ سری ۷ و آیپدها

امروز، سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، رأس ساعت ۲۱:۳۰ اپل مهم‌ترین رویداد سال ۲۰۲۱ خود را با نام...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

اسپیکر JBL Flip 6 معرفی شد؛ جدیدترین اسپیکر قابل‌حمل JBL با صدایی فراگیر و قدرتمند

JBL Flip 6 از نوآوری‌هایی در طراحی ظاهری و چینش داخلی بهره می‌برد، درحالی‌که همچنان به‌خوبی...

مهدی حیدری time-alt ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

سامسونگ پای دوربین 200 مگاپیکسلی را به گوشی‌ها باز کرد؛ معرفی دو سنسور دوربین جدید ایزوسل HP1 و GN5

دوربین 200 مگاپیکسلی سامسونگ سرانجام رونمایی شد. این سنسور ایزوسل HP1 اولین سنسور 200...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

اپل، آیفون ۱۳ را اواسط شهریور معرفی خواهد کرد؛ وجود نسخه 1 ترابایتی در مدل‌های پرو و لایدار برای همه مدل‌ها

ظاهراً اپل قصد دارد پرچمداران جدیدش، سری آیفون 13 را در هفته سوم سپتامبر، یعنی اواسط تا اواخر...

مهدی حیدری time-alt ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات گلکسی A52s فاش شدند؛ مشخصات کامل به همراه رندر و رنگ‌بندی

ماه گذشته طبق گزارشی، افشا شد که سامسونگ در حال کار بر روی نسخه‌ی جدیدی از گلکسی A52 5G است که...

مهدی حیدری time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

گوشی های جدید ایسوس (گیمینگ) با پردازنده اسنپدراگون 888 پلاس معرفی شدند

اوایل سال 2021 میلادی ایسوس از گوشی گیمینگ راگ فون 5 خود پرده برداشت که دارای مشخصات شاخصی...

حسین هاشمی time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

بلومبرگ گزارش می‌دهد: تغییرات جالب توجه اپل واچ سری 7؛ بیشترین تغییرات در طراحی و نمایشگر

تنها چندین هفته تا رویداد رونمایی اپل از آیفون 13 و اپل واچ 7 باقی مانده است. پیش‌تر در مورد...

مهدی حیدری time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

رونمایی از محصولات جدید سامسونگ در رویداد Galaxy UNPACKED 2021

امروز، چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، رأس ساعت ۱۸:۳۰ شاهد برگزاري رويداد Galaxy UNPACKED 2021 بوديم....

صدرا علی‌پور time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

اولین گوشی شیائومی با دوربین زیر نمایشگر به همراه تبلت‌های پرچمدارش معرفی شدند

یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های 2021 شیائومی امروز در چین برگزار شد که طی آن این شرکت از گوشی Mi...

مهدی حیدری time-alt ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات ردمی 10 شیائومی فاش شدند؛ بهبودهای قابل توجه نسبت به ردمی 9؟

مشخصات ردمی 10 شیائومی به صورت آنلاین فاش شده است که نشان از دو ارتقای خوب در بخش سخت‌افزاری...

مهدی حیدری time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۰