خانه هوشمند

راهنمای راه اندازی خانه هوشمند برای افراد مبتدی

تصور کنید که قبل از ورود به خانه قفل دَر برای شما باز شود، چراغ‌ها به‌صورت خودکار روشن گردد، قبل از رسیدن به منزل، قهوه شما از طریق دستیار صوتی، آماده می‌شود و جاروبرقی رباتیک خانه را تمیز می‌کند و برای صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌ها، دمای خانه توسط ترموستات‌ها تنظیم می‌شود و درنهایت با دوربین امنیتی محیط داخل و بیرون منزل را از طریق گوشی کنترل کنید. آیا این موارد شمارا ترغیب و تشویق به داشتن خانه هوشمند نخواهد کرد؟

 اما شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شود که فرایند هوشمند سازی خانه پیچیده می‌باشد و هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت. در پاسخ باید بگوییم که شما بامطالعه این مطلب، ذهنیت متفاوتی نسبت به خانه هوشمند پیدا خواهید کرد. چراکه در این مقاله سعی کردیم وارد مباحث تخصصی در این زمینه نشویم و تنها به نیازهای اولیه برای داشتن خانه هوشمند بسنده کرده‌ایم.

با نگاهی به گذشته، اتوماسیون خانگی سخت‌تر و پیچیده‌تر بود و برای این امر، بایستی، به مهارت‌های شبکه، اسکریپت نویسی و DIY تسلط داشت؛ اما در حال حاضر با پیشرفت فناوری‌های مربوط به خانه هوشمند، به‌جرئت می‌توان گفت هرکسی در حد توان مالی خود می‌تواند خانه خود را هوشمند سازی نماید. تنها کافی است با خرید چند وسیله هوشمند، تمامی کارهای منزل خود را از طریق گوشی و یا دستیار صوتی کنترل کنید.

مرحله اول: از کجا شروع کنیم؟

فراهم کردن زیرساخت‌های خانه هوشمند

برای فراهم کردن زیرساخت‌های خانه هوشمند، بایستی از دو طریق اقدام کنید. ابتدا بایستی از محصولات کمپانی‌ها مانند Google neast، Ring، شیائومی و سایر تولیدکننده‌ها، خانه را مجهز کنید. بعد از تجهیز خانه، باید هاب هایی را که وظیفه کنترل محصولات را بر عهده‌ دارند، خریداری کنید.

هاب ها از طریق اتصال به فناوریهای Zigbee و Z-Wave (نوعی پروتکل های بی سیم برای خانه هوشمند) کنترل یکجا وسایل را برعهده دارند

در قسمت بالا به شما گفتیم که چگونه زیرساخت خانه هوشمند را فراهم کنید؛ اما به این نکته اشاره نشد که تنوع بسیار زیاد این محصولات و خرید یکجا همه آن‌ها می‌تواند شما سردرگم و ناامید کند. لذا پیشنهاد می‌کنیم برای شروع، دویا سه محصول موردنظر را برای خانه خریداری کنید و با نحوه کارکرد این محصولات آشنا شوید.

اکنون می‌خواهیم به شما بگوییم برای هوشمند سازی خانه از محصولات موردعلاقه خود مانند خاموش و روشن کردن لامپ‌ها از طریق دستیار صوتی و یا قفل‌کردن دَر از طریق گوشی شروع کنید و یا می‌توانید سراغ دستگاه‌های امنیتی خانه هوشمند بروید. این سیستم‌ها از طریق وای فای به گوشی شما متصل می‌شود و می‌توانید از طریق اپلیکیشن خانه را خود را از راه دور تحت نظر داشته باشید.

پک سیستم‌های امنیتی هوشمند میانرده، محصولاتی مانند حس‌گر هوشمند در و پنجره، سنسور حساس به حرکت و یک هاب را برای شما ارائه می‌کنند که بتوانید آن‌ها را از طریق اپلیکیشن هاب کنترل کنید. توجه داشته باشید که خرید کیت امنیتی خانه هوشمند بدین معنا نیست که شما دیگر نمی‌توانید محصولات هوشمند دیگر برای خانه خریداری کنید. بلکه می‌توانید محصولات اضافه‌تری مانند سنسور قفل در دوربین‌های امنیتی، حسگر تشخیص دود، لامپ‌های هوشمند و… برای نظارت و کنترل کامل‌تر در همه قسمت‌های خانه داشته باشید.

نکته‌ای که هنگام خرید اولین محصولات خانه هوشمند خود باید توجه کنید، انتخاب محصولاتی با سازگاری بسیار وسیع با دیگر دستگاه‌ها هست تا دغدغه‌ای برای توسعه آن‌ها در آینده نداشته باشید. در ادامه می‌خواهیم فهرستی از این محصولات را در اختیار شما بگذاریم. البته توجه داشته باشید که با توجه مشکلات تحریم در کشورمان، امکان تهیه این محصولات سخت‌تر شده است اما می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت نمونه‌های موفق در بازار را پیدا کنید یا برخی از این محصولات را از فروشگاه سایمان دیجیتال تهیه کنید.

روشنایی و نورپردازی: چراغ‌های هوشمند Philips Hue به شما این امکان را می‌دهند که چراغ‌ها را جداگانه و یا به‌صورت گروهی از طریق گوشی کنترل کنید. همچنین برای شرایط مختلف، میزان روشنایی خاصی را با دمای رنگ موردنظر شخصی‌سازی کنید.

سرمایش و گرمایش: با محصولات هوشمند مانند NEST و Ecobee می‌توانید میزان درجه حرارت خانه بر اساس زمان تنظیم کنید و یا اگر مدتی از خانه دور بودید، قبل از رسیدن به منزل می‌توانید سیستم سرمایشی و گرمایشی خود را روشن کنید. حتی این دستگاه‌ها مجهز به چندین سنسور می‌باشند که می‌توان آن را در اتاق‌های مختلف نصب کرد تا دمای تمامی اتاق‌های خانه قابل کنترل باشد.

قفل‌ها: این قفل‌های هوشمند از چند مدل مختلف برخوردار می‌باشند که عملکرد متفاوتی را در اختیار شما می‌گذارند. برای مثال بعضی از مدل‌ها، به شما اجازه می‌دهد که قفل درب را با گوشی بازکنید و یا امکاناتی مانند دسترسی افراد دیگر به‌جز اعضای خانواده را فراهم می‌کنند. البته نمونه‌های دیگر مانند کمپانی Kwikset Kevo با مجهز کردن محصولات خود به حسگر اثرانگشت، امکان باز شدن درب منزل با یک لمس را در اختیار می‌گذارد.

زنگ درب هوشمند: زنگ‌های هوشمند با مجهز شدن به دوربین، شمارا از اتفاقات محیط بیرون از خانه مطلع می‌کنند و درصورتی‌که خانه نباشید، تمامی رفت‌وآمدها در حافظه ابری خود ذخیره می‌کنند تا از طریق گوشی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. شرکت‌های Nest و Ring محصولات خوبی را در این زمینه ارائه می‌کنند.

سیستم امنیت: هر موقع صحبت از امنیت می‌شود، دوربین‌ها اولین ابزارهایی هستند که می‌توانند بخشی از امنیت خانه و یا محیط‌های دیگر را تأمین کنند؛ اما اگر بخواهیم در خانه خود سیستم امنیتی کامل راه‌اندازی کنیم، بایستی سراغ سنسورهای تشخیص حرکت، آژیرها و مواردی از این قبیل برویم. برای مثال کمپانی‌هایی مانند SimpliSafe کیت امنیتی برای جلوگیری از دزدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و شرکت Abode سیستمی را طراحی می‌کند که به‌سلامت شخصی خود نیز نظارت داشته باشند. درواقع این سیستم ارتباط افراد را با مراکز فوریت‌های پزشکی برقرار می‌کند و این موجب کاهش هزینه‌های ماهیانه چکاب خواهد شد.

تلویزیون و ریموت های هوشمند: شاید این تصور را داشته باشید که تلویزیون نمی‌تواند بخشی از محصولات خانه هوشمند به‌حساب بیاید؛ اما باید بگوییم بااتصال ریموت های هوشمند می‌توان آن‌ها را نیز به محصولات هوشمند دیگر اضافه کرد. یکی از قابلیت‌های این ریموت بدین‌صورت است که تمامی دستگاه متصل شده به تلویزیون را می‌تواند کنترل کند و نمونه‌های دیگر، امکان روش و خاموش کردن چراغ‌ها و سایر موارد از راه دور فراهم می‌کنند.

همه دستگاه‌های مربوط به خانه هوشمند که در قسمت بالا گفتیم برای شروع کافی می‌باشند؛ اما اگر علاقه شدید در این زمینه داشته باشید، می‌توان به سایر موارد مانند پرده‌های هوشمند، جاروبرقی‌های رباتیک، وسایل آشپزخانه هوشمند و کلیدهای برقی هوشمند که تنها بااتصال هر چیزی به برق می‌توان آن‌ها را کنترل کرد.

مرحله دوم: چگونه همه محصولات خانه هوشمند خود را کنترل کنیم؟

هاب ها درواقع قلب سیستم هوشمند می‌باشند. ارتباط اجزای هوشمند خانه و اجرای دستورات از طریق آن‌ها انجام می‌گیرد. ازاین‌رو برای انتخاب و خرید به دو مورد هاب Wink Hub 2، Samsung SmartThings Hub اشاره خواهیم کرد. Wink Hub 2 از رابط کاربری ساده‌تر و آسان‌تری را در اختیار می‌گذارد؛ اما اگر به دنبال دستگاه قدرتمندتر هستید، باید Samsung SmartThings Hub را انتخاب کنید. در ضمن هردو کنترل‌کننده از سیستم‌عامل اندروید و iOS پشتیبانی می‌کنند.

هردو هاب مذکور، از سازگاری وسیع با سایر دستگاه‌های هوشمند بهره می‌برند ولی بااین‌همه حال قبل از خرید حتماً سازگاری آن‌ها را با محصولات خانه هوشمند خود بررسی کنید. همچنین موردی که باید به آن توجه کنید، نباید اقدام به خرید کنترل‌کننده‌هایی مانند آمازون اکو پلاس که از تک پروتکل Zigbee پشتیبانی می‌کنند، کنید. در این زمینه لازم است بدانید که اگر هاب و کنترل‌کننده مرکزی شما از پروتکل بیشتر پشتیبانی کند، امکان توسعه آن بیشتر خواهد بود.

دستیارهای صوتی از دیگر کنترل‌کننده‌ها سایر دستگاه‌های هوشمند می‌باشند که می‌توانید در خانه استفاده کنید. البته این دستیار صوتی در قالب اسپیکر هوشمند می‌باشد که با دادن دستورات صوتی قادر به خاموش کردن چراغ‌ها، تلویزیون، کولر و… دیگر خواهید بود. آمازون اکو و گوگل هوم از نمونه‌های اسپیکر هوشمند در بازار هستند که از سازگاری وسیع با دیگر دستگاه‌ها برخوردارند.

درنهایت پنل هایی پیشرفته برای کنترل کردن را می‌خواهیم به شما پیشنهاد کنیم. این پنل به دیوار خانه متصل می‌شوند و شما می‌توانید تمامی دستگاه‌های هوشمند در منزل را مدیریت کنید. اگر بخواهید همراه پنل خود از دستیار صوتی نیز بهره ببرید، آمازون اکو شو و گوگل هوم هاب می‌توانند گزینه‌های خوبی برای خرید باشند.

در جمع‌بندی این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که برای هوشمند کردن خانه، دستگاه‌هایی را خریداری کنید که کارهای موردعلاقه شما مانند خاموش کردن چراغ با گوشی یا دستور صوتی انجام می‌دهند. لذا با این کار می‌توانید با عملکرد محصولات خانه هوشمند آشنا شوید و تجربه کافی برای استفاده از این محصولات را به دست آورید تا بتوانید با نگاه تخصصی برای بهبود و توسعه این نوع فناوری در خانه خود تصمیم بگیرید.

منبع:PCMag

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام وقت بخیر.این نکته هایی که گفتین رو انجام دادم.درست بودند.خیلی ممنونم ازتون.یک بررسی هم در مورد این محصول داشته باشید خوب میشه.

مطالب بیشتر

در رویداد اپل ۲۰۲۱ چه گذشت؟ معرفی آیفون ۱۳، اپل واچ سری ۷ و آیپدها

امروز، سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، رأس ساعت ۲۱:۳۰ اپل مهم‌ترین رویداد سال ۲۰۲۱ خود را با نام...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

اسپیکر JBL Flip 6 معرفی شد؛ جدیدترین اسپیکر قابل‌حمل JBL با صدایی فراگیر و قدرتمند

JBL Flip 6 از نوآوری‌هایی در طراحی ظاهری و چینش داخلی بهره می‌برد، درحالی‌که همچنان به‌خوبی...

مهدی حیدری time-alt ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

سامسونگ پای دوربین 200 مگاپیکسلی را به گوشی‌ها باز کرد؛ معرفی دو سنسور دوربین جدید ایزوسل HP1 و GN5

دوربین 200 مگاپیکسلی سامسونگ سرانجام رونمایی شد. این سنسور ایزوسل HP1 اولین سنسور 200...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

اپل، آیفون ۱۳ را اواسط شهریور معرفی خواهد کرد؛ وجود نسخه 1 ترابایتی در مدل‌های پرو و لایدار برای همه مدل‌ها

ظاهراً اپل قصد دارد پرچمداران جدیدش، سری آیفون 13 را در هفته سوم سپتامبر، یعنی اواسط تا اواخر...

مهدی حیدری time-alt ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات گلکسی A52s فاش شدند؛ مشخصات کامل به همراه رندر و رنگ‌بندی

ماه گذشته طبق گزارشی، افشا شد که سامسونگ در حال کار بر روی نسخه‌ی جدیدی از گلکسی A52 5G است که...

مهدی حیدری time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

گوشی های جدید ایسوس (گیمینگ) با پردازنده اسنپدراگون 888 پلاس معرفی شدند

اوایل سال 2021 میلادی ایسوس از گوشی گیمینگ راگ فون 5 خود پرده برداشت که دارای مشخصات شاخصی...

حسین هاشمی time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

بلومبرگ گزارش می‌دهد: تغییرات جالب توجه اپل واچ سری 7؛ بیشترین تغییرات در طراحی و نمایشگر

تنها چندین هفته تا رویداد رونمایی اپل از آیفون 13 و اپل واچ 7 باقی مانده است. پیش‌تر در مورد...

مهدی حیدری time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

رونمایی از محصولات جدید سامسونگ در رویداد Galaxy UNPACKED 2021

امروز، چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، رأس ساعت ۱۸:۳۰ شاهد برگزاري رويداد Galaxy UNPACKED 2021 بوديم....

صدرا علی‌پور time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

اولین گوشی شیائومی با دوربین زیر نمایشگر به همراه تبلت‌های پرچمدارش معرفی شدند

یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های 2021 شیائومی امروز در چین برگزار شد که طی آن این شرکت از گوشی Mi...

مهدی حیدری time-alt ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات ردمی 10 شیائومی فاش شدند؛ بهبودهای قابل توجه نسبت به ردمی 9؟

مشخصات ردمی 10 شیائومی به صورت آنلاین فاش شده است که نشان از دو ارتقای خوب در بخش سخت‌افزاری...

مهدی حیدری time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۰