تراشه گلکسی S21 Ultra

تراشه گلکسی S21 Ultra: مقایسه اسنپدراگون 888 با اگزینوس 2100

سامسونگ به رسم سالانه گوشی‌های پرچمدار خود را در دو مدل مختلف عرضه می‌کند. یک نسخه همراه با تراشه اسنپ‌دراگون کوالکام و دیگری همراه با اگزینوس سامسونگ.

پرچمدار حال حاضر سامسونگ، یعنی سری Galaxy S21 هم از این قاعده مستثنی نبوده است. این مسئله باعث می‌شود مخاطبان به دنبال تفاوت‌های این دو و البته یافتن بهترین گزینه برای خرید باشند. در این مطلب قصد مقایسه این دو نسخه را داریم و سعی می‌کنیم پاسخ مناسبی به این سوال بدهیم که کدام تراشه گلکسی S21 Ultra و یا نسخه عادی بهتر است.

سال گذشته، سامسونگ در مقابل اژدهای آمریکایی‌ها یعنی اسنپ‌دراگون ۸۶۵، از تراشه اگزینوس ۹۹۰ استفاده کرد. اگر به خاطر داشته باشید، این موضوع باعث انتقادات شدیدی به سامسونگ شد چرا که اگزینوس ۹۹۰ از همه نظر به رقیب خود مغلوب گشت.

مشکل بزرگ‌تر می‌شود چرا که گوشی‌های سامسونگی با قلب تپنده کوالکامی تنها در چین و آمریکا عرضه می‌شدند و باقی دنیا مجبور به خرید نسخه ضعیف‌تر اگزینوسی بودند و این مسئله طبیعتا با واکنش بسیار منفی کاربران مواجه شد. اما این دفعه سامسونگ وعده عملکرد بهتر را داده است و خوشبختانه به وعده خود عمل کرده است. اگزینوس ۲۱۰۰ از همه لحاظ از اگزینوس ۹۹۰ با اختلاف جلوتر است.

شروعی جدید برای تراشه‌های سامسونگ

قاعدتاً این مسئله باعث شد طرفداران تقاضا و انتظاراتی از شرکت کره‌ای داشته باشند. یا همه گوشی‌ها را با یک تراشه عرضه کند یا حداقل اختلاف زیادی میان دو نسخه نباشد. اگر از این دسته طرفداران بودید، خبر خوبی برای‌تان داریم! سامسونگ با اگزینوس ۲۱۰۰ تلاش کرده این مرز را از بین ببرد و یا حداقل، کم‌رنگ سازد. در ادامه و به زودی با همه تفاوت‌های این دو تراشه گلکسی S21 Ultra آشنا خواهید شد. پیش از که سراغ اصل مطلب برویم، اگر اخبار پرچمدار جدید سامسونگ را دنبال نکرده‌اید، برای خبر‌های خوب بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب رونمایی از سری S21 را مطالعه کنید.

تراشه گلکسی S21 Ultra

بهینه‌سازی بهتر مصرف باتری

تراشه اگزینوس 990 در خیلی زمینه‌ها در مقابل اسنپدراگون 865 مغلوب شده بود. اما از نظر بهینه بودن تراشه، نسل‌ها است که اگزینوس نمی‌توانست به رقیب سن‌دیگویی خود برسد.

اگزینوس 990 مدیریت خوبی روی مصرف باتری نداشت و در نتیجه نمی‌توانست از پتانسیل کامل باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی خود استفاده کند. خبر خوب دیگر این است که تراشه گلکسی S21 Ultra بهینگی بسیار خوب و رضایت بخشی را نمایش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه باتری گلکسی S21 Ultra با سایر گوشی‌های پرچمدار پیشنهاد می‌کنیم.

بنچمارک‌ها (AnTuTu 8 و Geekbench 5)

تراشه اسنپدراگون 888 شرکت Qualcomm قرار است در تعداد زیادی از برترین گوشی‌های اندرویدی امسال مورد استفاده قرار می‌گیرد پس می‌توان عملکرد خارق‌العاده‌ای از آن انتظار داشت. از طرف دیگر، سامسونگ موفق به رقابت تنگاتنگ با کوالکام شده است و این پیشرفت چشمگیر ممکن است درهای جدیدی به‌روی سامسونگ باز کند.

این نمرات بنچمارک تخصصی و صرفا برای اطلاعات تکمیلی و دقیق است. به شرح ساده هر دو تراشه گلکسی S21 Ultra در سطح تکنولوژی روز و از بهترین‌های بازار هستند و در همه زمینه‌ها مانند رم، طراحی، سی‌پی‌یو، عمکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای نتایج بسیار خوبی نشان می‌دهند. البته در نهایت، عملکرد واقعی و همچنین میزان رضایت کلی کاربر از محصول، هنگام استفاده رقم می‌خورد.

امتیاز آنتوتو

بارمSnapdragon 888Exynos 2100
مجموع امتیازات719,202687,679
پردازنده مرکزی (CPU)193,435198,813
پردازنده گرافیکی (GPU)295,493275,313
حافظه (Memory)111,279123,685
تجربه کاربری (UX)97,75687,930
بنچمارک آن‌توتو عملکرد سی‌پی‌یو، جی‌پی‌یو، رم و نرخ ورودی یا خروجی اطلاعات را اندازه‌گیری می‌کند.

در اکثر آزمون‌ها، پردانزده مرکزی تراشه Exynos 2100 کمی از Snapdragon 888 نتایج بهتری می‌گیرد اما برتری آن در همین جا به اتمام می‌رسد. در تست GPU و تست ترکیبی (هم سی‌پی‌یو و هم جی‌پی‌یو) شاهد نتایج بهتری از سوی پرچمدار اژدهای آمریکایی یعنی اسنپدراگون 888 هستیم.

امتیاز گیک‌بنچ

بارمSnapdragon 888Exynos 2100
امتیاز تک هسته‌ای1127 (تقریبا 4% بیشتر)1088
امتیاز چند هسته‌ای3723 (تقریبا 2% بیشتر)3667
تست گیک‌بنچ عملکرد خام تک هسته‌ای و چند هسته‌ای CPU را نشان می‌دهد.

اگر اهل بازی‌های ویدیویی موبایل هستید، مدل Snapdragon 888 در کل گزینه بهتری برای شما است چرا که تراشه اسنپدراگون برتری جزئی عمر باتری و عملکرد گیمینگ بهتر خود را به رخ می‌کشد. علاوه بر آن، بهتر است این جنبه را هم در نظر بگیریم که توسعه ‌دهندگان بازی‌های اندرویدی معمولا بر بهینه‌سازی برای تراشه اسنپدراگون بسیار بیشتر از تراشه اگزینوس تمرکز دارند.

جالب است بدانید که طبق شایعات سامسونگ برنامه دارد در ادامه‌ی سال جاری یک ورژن جدید از تراشه اگزینوس عرضه کند. همچنین گفته می‌شود که اگر قرارداد میان سامسونگ و AMD امضا شود، ممکن است این تراشه از واحد پردازنده گرافیکی این شرکت (به‌جای پردازنده‌های گرافیکی ARM Mali) استفاده کند. اگر این شایعه به حقیقت بپیوندد، بدون شک شاهد آینده درخشانی برای اگزینوس‌های سامسونگ و در نتیجه پرچمداران نسل بعد خواهیم بود.

جمع بندی کلی

هنگام بررسی انواع تراشه گلکسی S21 Ultra به‌ این امر پی می‌بریم که تراشه اگزینوس در زمینه عملکرد CPU (واحد پردازنده مرکزی) و اتصال اینترنت* برتر است. درحالی که تراشه اسنپدراگون در زمینه عملکرد GPU (واحد پردازنده گرافیکی) و طول عمر باتری نتایج بهتری نشان می‌دهد. همه تفاوت‌ها بسیار جزئی است و شاید حتی تاثیر قابل ملاحضه‌ای بر تجربه کاربر نگذارد.

تراشه گلکسی S21 Ultra

*تراشه اگزینوس حداکثر سرعت دانلود 3000 مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود 422 مگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد. این اعداد برای تراشه اسنپدراگون به ترتیب 2500 Mbps و 316 Mbps است.

سری Galaxy S21 در تاریخ 25 دی ماه (مصادف با 14 ژانویه) به بازار عرضه شد. مناطق مشخصی مانند ایالات متحده آمریکا به ورژن کمپانی کوالکام (اسنپدراگون) گوشی دسترسی دارند درحالی که در اکثر نقاط جهان، شاهد تراشه گلکسی S21 Ultra شرکت سامسونگ (اگزینوس) هستیم.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

اسپیکر JBL Flip 6 معرفی شد؛ جدیدترین اسپیکر قابل‌حمل JBL با صدایی فراگیر و قدرتمند

JBL Flip 6 از نوآوری‌هایی در طراحی ظاهری و چینش داخلی بهره می‌برد، درحالی‌که همچنان به‌خوبی...

مهدی حیدری time-alt ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

سامسونگ پای دوربین 200 مگاپیکسلی را به گوشی‌ها باز کرد؛ معرفی دو سنسور دوربین جدید ایزوسل HP1 و GN5

دوربین 200 مگاپیکسلی سامسونگ سرانجام رونمایی شد. این سنسور ایزوسل HP1 اولین سنسور 200...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

محتوای صوتی با وضوح بالا (High Resolution Audio) چیست؟

با پيشرفت روزافزون تكنولوژي و رشد سريعي كه اين صنعت در سال‌هاي اخير تجربه كرده است، شاهد...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

هوآوی در صدد تولید شارژر 100 واتی

تقریباً یک ماه پیش بود که آنر سری گوشی‌های آنر 50 خود را معرفی کرد که مدل آنر 50 پرو به همراه...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

معرفی کامل تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس

شركت كوالكام طبق رويه هر سال خود، اين بار در مراسم MWC در شهر بارسلون از نسخه پلاس آخرین تراشه...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۰

گوشی جدید ZTE با نسل جدید دوربین زیر نمایشگر معرفی شد

سرانجام انتظارات به پایان رسید و گوشی جدید ZTE با نام AXON 30 و با نسل جدید دوربین زیر نمایشگر...

مهدی حیدری time-alt ۶ مرداد ۱۴۰۰

ساخت تراشه برای کوآلکام در بخشی از برنامه‌های آینده شرکت Intel قرار گرفت

اوایل امروز شرکت Intel از جزئیات طرح‌های خود برای فناوری آینده ساخت تراشه خود رونمایی کرد. از...

مهدی حیدری time-alt ۵ مرداد ۱۴۰۰

آیا آیفون ۱۳ سرانجام به ویژگی Always-on display مجهز می‌شود؟

ویژگی Always-on display (AOD) یا صفحه همیشه روشن برای سال‌هاست که تبدیل به جزئی ثابت از...

مهدی حیدری time-alt ۲۸ تیر ۱۴۰۰

تکنولوژی مِتالنز سامسونگ پایانی برای برآمدگی زیاد دوربین گوشی‌ها!

سامسونگ به عنوان دومین تأمین‌کننده برتر سنسور دوربین گوشی‌های هوشمند در جهان، دیروز طی مراسمی...

مهدی حیدری time-alt ۲۳ تیر ۱۴۰۰

نسل بعدی تراشه اختصاصی گوگل مجهز به پردازنده گرافیکی AMD خواهد بود

یکی از اخباری که دوست‌داران گوشی‌های گوگل پیکسل بسیار منتظر تحقق آن هستند، ساخت تراشه اختصاصی...

مهدی حیدری time-alt ۲۲ تیر ۱۴۰۰