گوگل

سیستم عامل اندروید بدون گوگل

حتما تا کنون خبر تحریم شدن هواوی توسط دولت آمریکا به گوشتان خورده است. با توجه با آن، این شرکت به لیست نهاد های ناخوشایند ایالات متحده اضافه شده است و در نتیجه تمامی مشاغل مبتنی بر ایالات متحده از کار کردن با شرکت هواوی ممنوع شده اند. یکی از همین شرکت ها، شرکت گوگل است که عدم دریافت سرویس های خود را روی گوشی های هواوی اعلام کرد. اما سوالاتی در ذهن همه می پدید می آید که نتیجه این تحریم ها چه خواهد شد؟ آیا هواوی سیستم عامل جدید خود را منتشر خواهد کرد یا خیر؟ و سوال هایی از قبیل.

البته گوگل در مورد تمامی دستگاه های فعلی موجود گفته است که این دستگاه ها همچنان می توانند به فروشگاه Play و سایر برنامه های گوگل دسترسی داشته باشند.همچنین احتمال توقف بروز رسانی های سیستم عاملی برای آنها وجود دارد ولی همچنیان این گوشی ها پچ های امنیتی را از طریق Google Play Protect دریافت خواهند کرد.

از آنجایی که سیستم عامل اختصاصی هواوی یک محصول نرم افزاری متن باز است، کاربران می توانند از آن بهره ببرند و تغییرات خود را روی آن اعمال نمایند. ولی سیستم عامل اندروید ساخت گوگل بر اساس چهارچوب تعیین شده توسط خود گوگل کنترل می شود؛ اما با این حال دیگر شرکت ها نیز می توانند آخرین منابع متن باز اندروید را دریافت کنند و با آن کار کنند.

چه چیز هایی را بدون وجود سرویس های گوگل از دست خواهیم داد؟

گوگل

فریم ورک های گوگل مجموعه ای از برنامه ها و API های مختلف است که بسیار هماهنگ با سیستم عامل اندروید کار می کنند و با حساب های گوگل همگام سازی شده اند. بنابراین حتی اگر نگران از دست دادن اپلیکشن های گوگل نیستید، شما API هایی دارید که نبود آنها باعث نگرانی خواهد شد.

به‌ عنوان مثال، یکی از این موارد Firebase Cloud Messaging نام دارد. این یک پلتفرم رایگان است که به‌ صورت اختصاصی با فریم‌ ورک گوگل کار می‌ کند و اپلیکیشن های مبتنی بر ارایه نوتیفیکشن ها با این وابسته هستند. در واقع این برای توسعه دهندگانی می خواهند برنامه های چت، ایمیل یا دیگر نرم افزار های اطلاع رسانی را بسازند، بسیار کارآمد خواهد بود.

همچنین هرگونه هماهنگ سازی داده حساب های از دست رفته، تماس ها، تقویم ها، بکاب ها نیز از طریق سرویس های گوگل انجام می شد و با حذف شدن آن باید به فکر اپلیکشن های جایگزین باشید.

یکی دیگر از این فریم ورک ها Google Play Games نام دارد که بدون آن نمی توانید پیشرفت های خود در بازی های مختلف را ذخیره کنید. همچنین امکان بازی کردن چند نفره نیز در دسترس نخواهد بود.

یکی از API های مهم دیگر Camera 2 است. توسعه دهندگان گوشی های موبایل می توانند نرم افزار دوربین خود را بدون وابسته بودن به این API ها توسعه دهند. ولی توسعه دهندگان اپلیکیشن هایی مثل فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت از API Camera2 برای اجرای دوربین های درون برنامه خود استفاده کرده اند. بنابراین بدون این API ها تمامی جلوه های ویژه و جذاب کارایی خود را از دست خواهند داد.

گوگل

سرویس های مکانی یکی دیگر از سرویس های کارامد گوگل به حساب می آید که با استفاده از اطلاعات جغرافیایی و فاصله از برج های مخابراتی، موقعیت دقیق شما را مشخص می کند. علاوه بر این فروشگاه پلی استور نیز یکی دیگر از امکانات مفید گوگل است که بدون آن امکان دسترسی به اپلیکشن های مختلف و بروز رسانی ها برای کاربران وجود نخواهد داشت.

آیا سرویس های گوگل جایگزین دارند؟

گوگل

برخی گزینه های جایگزین در وب برای افرادی که به سرویس های گوگل دسترسی ندارند، وجود دارد. برای مثال Yalp Store یا APK Mirror به شما اجازه می دهد تا برنامه های دلخواه خود را به صورت .APK دریافت کنید و به صورت دستی اقدام به نصب آن نمایید. یا پروژه هایی مانند microG که برخی API های ضروری را به گوشی شما برمی گرداند.

همچنین در چین سیستم عامل های متفاوتی نیز مثل BaiDu و Tencent QQ وجود دارد که API های مخصوص خود را برای سینک کردن پیام ها و اکانت ها ارایه می دهند. همچنین این سیستم عامل ها اپ استور مخصوص خود را برای کاربران خود ارایه می کند. بنابراین با توجه به این گفته ها هواوی نگرانی از بابت بن شدن از طرف گوگل نخواهد داشت.

گوگل

اما اگر شما برنامه ای برای داشتن یک گوشی اندروید مبتنی بر غیر گوگل دارید، باید مشکلاتی از قبیل بروز رسانی برنامه ها و چشم پوشی از استفاده برخی اپلیکشین ها را داشته باشید.

منبع: PhoneArena

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید گوشی ‌های هواوی به ترتیب قیمت

همه‌ی ما زمانی که تصمیم به خرید گوشی هوشمند می‌گیریم این سوال در ذهنمان نقش می‌بندد که کدام...

ثنا جهاندار time-alt ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

چرا ساعت هوشمند Watch GT3 هوآوی را بخریم؟

ساعت‌های هوشمند روز به روز در حال تکامل و پیشرفت چشم‌گیری هستند و در هر مدل جدیدی که معرفی...

ثنا جهاندار time-alt ۸ اسفند ۱۴۰۰

نقد و بررسی نوا 8 (ویدئویی)

نقد و بررسی گوشی نوا 8 هواوی را به‌صورت ویدئویی در این مطلب می‌توانید مشاهده کنید؛ اما سوال...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ آذر ۱۴۰۰

هوآوی در صدد تولید شارژر 100 واتی

تقریباً یک ماه پیش بود که آنر سری گوشی‌های آنر 50 خود را معرفی کرد که مدل آنر 50 پرو به همراه...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

پرچمداران جدید هواوی معرفی شدند

Huawei P50 Pro و Huawei P50، جدیدترین سری از پرچمداران شرکت هواوی، امروز ساعت ۱۶ طی مراسمی در...

صدرا علی‌پور time-alt ۷ مرداد ۱۴۰۰

نقد و بررسی مچ‌بند هوشمند هوآوی بند 6

مچ‌بند‌های هوشمند در چند ساله گذشته پیشرفت بسیاری داشته‌اند. پیشرفتی که به بی‌رحم‌تر شدن این...

پارسا جهانبانی time-alt ۲ مرداد ۱۴۰۰

تاریخ عرضه هوآوی P50 به صورت رسمی تأیید شد

سرانجام انتظارات به پایان رسید و سری هواوی P50 بالاخره رونمایی خواهند شد، چراکه هوآوی به طور...

مهدی حیدری time-alt ۲۸ تیر ۱۴۰۰

بنچمارک چینی Master Lu ده رابط کاربری برتر را رتبه‌بندی کرد: اوپو در صدر، شیائومی، هوآوی و سامسونگ در قعر جدول

درحالی که به سرعت نیمی از سال 2021 میلادی را پشت سر گذاشته‌ایم، رسانه‌ها و منابع ارزیابی...

مهدی حیدری time-alt ۲۲ تیر ۱۴۰۰

نسخه 4جی اسنپدراگون 888 در سری پی 50 هوآوی؟

شرکت آمریکایی کوآلکام قصد دارد نسخه‌ی 4جی تراشه اسنپدراگون 888 خود را بسازد. این تراشه در واقع...

مهدی حیدری time-alt ۲ تیر ۱۴۰۰

گوشی ارزان‌قیمت هوآوی با تراشه اسنپدراگون 480 به زودی عرضه خواهد شد

تقریباً اوایل همین ماه بود که هوآوی رویدادی برگزار کرد که طی آن از سیستم عامل جدید خود با نام...

مهدی حیدری time-alt ۳۰ خرداد ۱۴۰۰