تراشه M1 اپل

رقبای اپل در مقابل تراشه M1 چه عکس‌العملی نشان خواهند داد؟

زمانی که اپل آینده کامپیوترهای شخصی خود بر پایه ARM را معرفی کرد، عده کمی تصور موفقیت آن را داشتند. در واقع تا پیش از تراشه M1 اپل، لپ‌تاپ‌های بر پایه ARM شکست خورده به حساب می‌آمدند. اما اپل مثل همیشه همه را سوپرایز کرد و رقبا شروع به یادداشت برداری کردند. حال آینده لپ‌تاپ‌های ویندوزی به چه شکل خواهد بود؟ کوالکام، مایکروسافت، AMD و اینتل چه پاسخی برای رقابت با تراشه M1 اپل خواهند داشت؟

سال 2020 اولین نسل از مک‌های ARM اپل را به جهان معرفی نمود. سیستمی که شارژدهی و بهینگی برتر آرم در کنار قدرت پردازشی بسیار بالا را با خود به همراه داشت و درگیر بزرگ‌ترین مشکل آرم، یعنی سازگاری با سیستم کامپیوترهای شخصی نشد.

بخشی از این موفقیت وامدار نفوذ و قدرت اپل برای وادار کردن توسعه‌دهندگان به سازگار کردن برنامه‌ها با M1 است. بخش دیگر، قدرت نرم افزاری، راحتی کار با زبان برنامه نویسی Swift و Rossetta. به عبارت دیگر؛ باز هم قدرت اپل این بار در بخش نرم‌افزار.

واضح است که مایکروسافت با وجود سیستم عامل پر نفوذ و محبوب ویندوز نمی‌تواند از قافله عقب بیفتد و بالاخره مجبور است مشکلات سازگاری ARM با سیستم عامل خود را رفع کند. اما در این میان نیاز به همکاری تولیدکنندگان بزرگ سخت افزار خواهد بود. سخت افزار بخش مهمی از این معادله است، اما برای رقابت با تراشه M1 اپل، همه چیز به نرم افزار مایکروسافت بستگی خواهد داشت.

به همین خاطر رقیبان اپل دست پری در سال جاری و آینده خواهند داشت. کوالکام، اینتل و AMD باید توسعه تراشه‌های رقیب M1 را هدف اصلی خود قرار دهند. ویندوز نیز باید اقدام جدی‌تری برای سازگاری نرم افزاری و سخت افزاری با آرم کند.

کوالکام، اژدهای صنعت گوشی‌های هوشمند تشنه وارد شدن به بازار جدید

کوالکام سهم قابل توجهی از سخت افزار گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد. این شرکت آمریکایی حتی تولید مودم برای تراشه‌های بیونیک اپل را نیز برعهده دارد. این موفقیت را می‌توان به خاطر قدرت پردازشی و بهینگی تراشه‌های بر پایه ARM اسنپ‌دراگون دانست. دقیقاً چیزهایی که برای رقابت با تراشه m1 اپل لازم است. از این رو تعجبی ندارد که مایکروسافت پیش از همکاران طولانی مدت خود (اینتل در لپ‌تاپ و AMD در اکس‌باکس) به سراغ کوالکام برود.

همکاری این دو منجر به عرضه Surface Pro X گشت. سرفیسی با ظاهر بهتر، قابلیت حمل آسان‌تر و شارژدهی بیشتر. اما این دستگاه مشکلاتی نیز داشت؛ برچسب قیمتی بالا ولی عملکرد معمولی. نسل دوم Surface Pro X در سال 2020 عرضه شد و این بار از تراشه Microsoft SQ2 تغذیه می‌کرد. اما همچنان مشکلات سازگاری با ویندوز رفع نشده بودند.

Surface Pro X

همزمان با عرضه Surface Pro X 2020، مایکروسافت و کوالکام از برنامه‌های خود برای همکاری بیشتر در آینده رونمایی کردند. برنامه‌ای که هدف آن بهبود تجربه کاربری رفع مشکلات در عملکرد نسل‌های آینده است. به سادگی می‌توان دید که مایکروسافت برای رقابت با تراشه M1، و به زودی M1X اپل از کوالکام کمک خواهد جست. می‌توان آینده روشنی برای همکاری این دو شرکت آمریکایی متصور بود.

از اینتل چه خبر؟

اما اینتلی که اپل ترک کرد در چه حال به سر می‌برد؟ اینتل همچنان از قدرتمندترین شرکت‌های تولید سخت افزار است. پردازنده‌های اینتل سال‌هاست سهم عظیمی از بازار پردازنده‌های مرکزی را به خود اختصاص می‌دهند. اما همه می‌دانیم که اینتل همچنان موفق نشده از فضای اشغالی پردازنده‌هایش، گرمایش بالای آن‌ها و مصرف باتری کم کند. برای رقابت با تراشه M1 اپل، تمام این‌ها لازم هستند؛ و می‌دانیم اینتل پاسخ مناسبی به تراشه M1 اپل پیدا خواهد کرد.

در سال 2020، اینتل پردازنده دوگانه Lakefield را معرفی کرد. این پردازنده می‌تواند ویندوز را بدون ترجمه اجرا کند. از این رو با مشکلات سازگاری ویندوز و ARM که پردازنده‌های دیگر را درگیر می‌کند مواجه نمی‌شود. این پردازنده برای اولین بار روی سامسونگ Galaxy Book S مورد استفاده قرار گرفت.

رقابت تراشه M1 اپل و اینتل
Samsung Galaxy Book S

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، Lakefield توانست قلب تپنده لپ‌تاپی باریک و با ظاهر مدرن باشد. جدا از ظاهر زیباتر/باریک‌تر، گلکسی بوک اس در بهبود شارژدهی باتری نیز موفق عمل کرد. اما از یک نظر نتوانست موفقیت بالایی تجربه کند؛ قدرت پردازش این پردازنده توان رقابت با پردازنده‌های اصلی اینتل را نداشت. اختلاف با تراشه M1 اپل نیز ناعادلانه است.

با این وجود Lakefield پایه‌ای برای ماجراجویی‌های آینده اینتل در سال 2021 بنا نهاد. باید منتظر ماند و دید پاسخ اینتل به تراشه M1 اپل در سال میلادی جاری چه خواهد بود.

همه چیز به ویندوز بستگی دارد

تلاش‌های کوالکام و اینتل را نمی‌توان نادیده گرفت. در حالی که تراشه‌ها و پردازنده‌های این دو در حال ارتقاء هستند، گویا سرعت رشد آن‌ها با زنجیری به نام ویندوز آهسته شده است. اپل با تراشه M1 کران پایینی برای توانایی‌های ARM نشان داد. اما اپل از پیش سیستم عامل سبک و بهینه‌ای داشت که با نزدیک‌تر شدن به iOS در طی سال‌های اخیر، به راحتی پذیرای سخت افزار جدید بر پایه آرم بود.

سنگینی سیستم عامل ویندوز بر کسی پوشیده نیست. در سال 2019 مایکروسافت از نسخه جدید (در آن زمان متفاوت ویندوز) به نام Windows 10X رونمایی کرد. هدف این نسخه از ویندوز، تغذیه کامپیوترهای شخصی دو-نمایشگر بود. به نظر می‌رسد در سال گذشته مایکروسافت افق دورتری را هدف قرار داد. اکنون ویندوز 10X در حال توسعه برای کامپیوترهای شخصی تک-نمایشگر است و قرار است با بهره گیری از قدرت ابری، تجربه کاربری ویندوز را دگرگون سازد.

فواید ویندوز سبک‌تر برای آرم به طور واضح مشخص نیست. اما بدون شک پردازنده‌ای مانند Lakefield اینتل که ویندوز را به صورت بومی اجرا می‌کند، شاهد بهبود عملکرد خواهیم بود. مایکروسافت برای رفع مشکلات سازگاری با آرم و رقابت با تراشه M1 اپل برنامه‌های دیگری دارد. در شش ماه گذشته دو اپلیکیشن مهم Microsoft Edge و Microsoft Teams به جمع برنامه‌های ویندوزی بهینه شده برای ARM پیوستند. مایکروسافت همچنین به دنبال توسعه راهی برای آسان‌تر کردن شبیه‌سازی برنامه‌ها برای آرم، مشابه Rossetta اپل است.

برنامه‌های AMD

سال 2020 برای AMD سال خوبی بود. این شرکت فروش خوبی را با پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی جدید و قدرتمند خود تجربه کرد. پردازنده موبایل Ryzen 4000 نیز به لپ‌تاپ آورده شد. با این وجود AMD به طور رسمی وارد رقابت با تراشه M1 اپل نشده است. بخشی از مصاحبه Joe Macri، مدیر ارشد فناوری این شرکت با وب‌سایت مشهور PCMag پاسخی به چرایی این موضوع می‌دهد.

ما big.LITTLE (معماری که ARM برحسب آن طراحی شده است) را به خوبی بررسی کرده‌ایم. این فناوری 15 سال سن دارد پس چیز جدیدی به شمار نمی‌رود. قرار نیست از این‌که آیا به سراغ آن خواهیم رفت یا نه چیزی بگویم. اما می‌خواهم درباره چالش‌های آن و این‌که چرا باید سراغ آن رفت صحبت کنم.

آیا هدف بهینگی و کاهش توان مصرفی‌ست؟ آیا هدف عملکرد بهتر است؟ آیا هدف صرفاً بازاریابی است؟ در AMD ما قسمت بازاریابی را کاملاً نادیده می‌گیریم. قرار نیست این‌کار را انجام دهیم تنها برای اینکه اعداد بزرگتری داشته باشیم.

Joe Macri مدیر ارشد فناوری AMD

این مصاحبه پیش از عرضه و سر و صدای تراشه M1 اپل انجام شده است. پس اگر در آن زمان AMD نسبت به وارد شدن به عرصه آرم دیده بازی داشته، در این مدت حتماً این فرایند را تسریع کرده است.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

اسپیکر JBL Flip 6 معرفی شد؛ جدیدترین اسپیکر قابل‌حمل JBL با صدایی فراگیر و قدرتمند

JBL Flip 6 از نوآوری‌هایی در طراحی ظاهری و چینش داخلی بهره می‌برد، درحالی‌که همچنان به‌خوبی...

مهدی حیدری time-alt ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

سامسونگ پای دوربین 200 مگاپیکسلی را به گوشی‌ها باز کرد؛ معرفی دو سنسور دوربین جدید ایزوسل HP1 و GN5

دوربین 200 مگاپیکسلی سامسونگ سرانجام رونمایی شد. این سنسور ایزوسل HP1 اولین سنسور 200...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

محتوای صوتی با وضوح بالا (High Resolution Audio) چیست؟

با پيشرفت روزافزون تكنولوژي و رشد سريعي كه اين صنعت در سال‌هاي اخير تجربه كرده است، شاهد...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

هوآوی در صدد تولید شارژر 100 واتی

تقریباً یک ماه پیش بود که آنر سری گوشی‌های آنر 50 خود را معرفی کرد که مدل آنر 50 پرو به همراه...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

معرفی کامل تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس

شركت كوالكام طبق رويه هر سال خود، اين بار در مراسم MWC در شهر بارسلون از نسخه پلاس آخرین تراشه...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۰

گوشی جدید ZTE با نسل جدید دوربین زیر نمایشگر معرفی شد

سرانجام انتظارات به پایان رسید و گوشی جدید ZTE با نام AXON 30 و با نسل جدید دوربین زیر نمایشگر...

مهدی حیدری time-alt ۶ مرداد ۱۴۰۰

ساخت تراشه برای کوآلکام در بخشی از برنامه‌های آینده شرکت Intel قرار گرفت

اوایل امروز شرکت Intel از جزئیات طرح‌های خود برای فناوری آینده ساخت تراشه خود رونمایی کرد. از...

مهدی حیدری time-alt ۵ مرداد ۱۴۰۰

آیا آیفون ۱۳ سرانجام به ویژگی Always-on display مجهز می‌شود؟

ویژگی Always-on display (AOD) یا صفحه همیشه روشن برای سال‌هاست که تبدیل به جزئی ثابت از...

مهدی حیدری time-alt ۲۸ تیر ۱۴۰۰

تکنولوژی مِتالنز سامسونگ پایانی برای برآمدگی زیاد دوربین گوشی‌ها!

سامسونگ به عنوان دومین تأمین‌کننده برتر سنسور دوربین گوشی‌های هوشمند در جهان، دیروز طی مراسمی...

مهدی حیدری time-alt ۲۳ تیر ۱۴۰۰

نسل بعدی تراشه اختصاصی گوگل مجهز به پردازنده گرافیکی AMD خواهد بود

یکی از اخباری که دوست‌داران گوشی‌های گوگل پیکسل بسیار منتظر تحقق آن هستند، ساخت تراشه اختصاصی...

مهدی حیدری time-alt ۲۲ تیر ۱۴۰۰