نقد و بررسی اچ تی سی یو 11 پلاس

اچ تی سی یو 11 پلاس در حال حاضر بهترین گوشی شرکت تایوانی می باشد که به صورت جهانی عرضه شده است. همچنین این گوشی اولین دستگاه اچ تی سی به شمار می آید که از نمایشگر کم حاشیه با نسبت تصویر جدید استفاده می کند. جالب است بدانید که در ابتدا قرار بود اچ تی سی یو 11 پلاس به عنوان گوگل پیکسل 2 معرفی شود، اما سر انجام به عنوان پرچمدار نیمه دوم 2017 HTC، وارد عرصه رقابت شد. در ادامه با نقد و بررسی این گوشی زیبا با سایمان دیجیتال همراه باشید.

ویدئوی جعبه گشایی از اچ تی سی یو 11 پلاس

طراحی

طراحی یک گوشی به صورت عمده به دو بخش اصلی تقسیم می شود؛ زیبایی و کارایی. شرکت اچ تی سی در گوشی یو 11 از از فناوری خاص رسوب ترکیبی طیف نوری در پشت دستگاه استفاده کرد که جلوه بسیار زیبایی به گوشی بخشید. اما این گوشی با وجود زیبایی، از ابعاد مناسبی برخوردار نبود و عملا نمی توانستیم با یک دست از آن استفاده کنیم. اکنون در نسخه جدید یعنی یو 11 پلاس، ضمن حفظ زیبایی و استفاده از همان زبان طراحی، با توجه به تغییر نسبت نمایشگر، ابعاد دستگاه نیز تغییر یافته و ارگونومی آن به مراتب بهتر شده است. پشت دستگاه همانند نسل قبل، ظاهر بسیار زیبا و جالبی دارد و مواد معدنی به کار رفته در این شیشه باعث می شود که پشت دستگاه در هر زاویه رنگ متفاوتی از خود نشان دهد و این یعنی عدم یکنواختی برای کاربران.

اچ تی سی یو 11 پلاس

سطح دستگاه همانند نسل قبل بسیار لغزنده است و همین موضوع می تواند احتمال افتادن گوشی را افزایش دهد. همچنین پشت اچ تی سی یو 11 پلاس به شدت جاذب لکه اثر انگشت می باشد، بنابراین پیشنهاد می شود برای استفاده از آن از کیس های محافظ استفاده نمایید. در قسمت جلو نمایشگر 2:1، دوربین سلفی و اسپیکر مکالمه قرار دارد و با توجه به استفاده از نمایشگر کم حاشیه، سنسور اثر انگشت از قسمت جلو، به پشت دستگاه منتقل شده است. این سنسور از سرعت و دقت بسیار خوبی برخوردار بوده و محل قرار گیری آن نیز مناسب می باشد. کلید های تنظیم صدا و پاور هم در سمت راست قرار داند که کلید پاور با تراش هایی از کلیدهای تنظیم صدا، مجزا شده است و همین موضوع دسترسی به کلید ها را بسیار بهتر کرده است.

در پشت دستگاه نیز، دوربین تک گانه قرار دارد که کمی برآمده است و در زیر آن، سنسور اثر انگشت جای گرفته است. لبه پایینی دستگاه هم محل قرار گیری پورت USB و بلندگو می باشد و همانند گذشته، خبری از جک هدفون در این گوشی نمی باشد. اما خوشبختانه شرکت تایوانی یک تبدیل تایپ سی به جک 3.5 را درون جعبه قرار داده است تا کاربران امکان استفاده از هدفون های معمولی خود را داشته باشند. نا گفته نماند که بدنه اچ تی سی یو 11 پلاس موفق به کسب استاندارد IP68 شده و می تواند مدت 30 دقیقه را در عمق 1.5 متری دوام بیاورد.

صفحه نمایش

اچ تی سی یو 11 پلاس به نمایشگر 6 اینچی از نوع Super LCD 6 مجهز شده است که رزولشن آن +QHD بوده و از نسب تصویر جدید 18:9 استفاده می کند. روی این نمایشگر، شیشه محافظ گوریلا گلس 5 کشیده شده است که برخلاف اکثر گوشی های امروزی، دارای لبه های تراش خورده نمی باشد. بر خلاف شکت هایی چون سامسونگ و ال جی که در نمایشگر های جدید خود، گوشه ها را گرد کرده اند، گوشه های نمایشگر اچ تی سی یو 11 پلاس کاملا تیز می باشد.

متاسفانه حداکثر روشنایی پنل این گوشی در سطح مطلوبی قرار ندارد و همین موضوع باعث شده است که استفاده از آن در زیر نور آفتاب، به خوبی سایر پرچمداران نباشد. این مساله مدت زیادی است که حل شده و عجیب است که در سال 2017 پرچمداری با چنین پنلی همراه شده است. زاویه دید پنل اچ تی سی یو 11 پلاس پایدار و خوب است هرچند که درخشندگی نمایشگر در زوایای بیشتر، تحت تاثیر قرار می گیرد.

رنگ های نمایشگر در حالت پیش فرض، کمی سرد به نظر می رسند، اما اچ تی سی، دو حالت مختلف برای نمایش رنگ ها در تنظیمات قرار داده است که کاربران می توانند نوع رنگ ها را بین دو استاندارد DCI-3 و SRCB به دلخواه تغییر دهند. ویژگی نمایشگر همیشه روشن نیز در پنل این گوشی وجود دارد اچ تی سی نام آن را smart display قرار داده است. خوشبختانه این ویژگی مصرف بهینه ای دارد و شارژدهی باتری را تحت تاثیر قرار نمی دهد. پنل اچ تی سی یو 11 پلاس از ژست های حرکتی نیز پشتیبانی می کند؛ به عنوان مثال می توان با دو بار ضربه زدن، صفحه را روشن یا خاموش کرد. حالت شب هم وجود دارد که نمایشگر را برای استفاده در محیط های تاریک، تنظیم می کند.

رزولوشن QHD در این نمایشگر، چگالی پیکسلی 537 PPi را در اختیار می گذارد که رقم کاملا قابل قبولی است. رنگ های این نمایشگر حالت شادابی دارند و رنگ مشکی نیز با عمق مناسبی به نمایش گذاشته می شود، هر چند که در این زمینه نمی توان اچ تی سی یو 11 پلاس را با پرچمداران اولدی، مقایسه کرد. تنها مشکل این نمایشگر، حداکثر روشنایی آن می باشد که به گفته اچ تی سی، با ارائه آپدیتی، میزان آن افزایش خواهد یافت.

دوربین

اچ تی سی یو 11 پلاس دارای یک دوربین 12 مگاپیکسلی در پشت خود است که نمونه بسیار خوب آن را قبلا در یو 11 دیده بودیم. با توجه به این که اچ تی سی در این گوشی از سیستم دوربین دوگانه استفاده نکرده است، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که یو 11 پلاس قادر به ثبت عکس های پرتره با پس زمینه محو باشد. دوربین این گوشی از لرزشگیر اوپتیکال استفاده می کند و گشودگی دهانه دیافراگم آن f/1.7 می باشد.

دوربین اچ تی سی یو 11 پلاس با دوبار فشار دادن دکمه پاور و همچنین با فشار دادن لبه های دستگاه (اج سنس) به سرعت در اختیار قرار می گیرد. این دو میانبر بسیار مفید بوده و عملکرد آن ها بدون ایراد می باشد. میانبر دیگری که بد نیست به آن اشاره ای داشته باشیم، این است که با دو بار تکان دادن گوشی می توان بین دوربین سلفی و دوربین اصلی، سویچ کرد. رابط کاربری دوربین یک محیط ساده دارد که فارغ از ویژگی های اضافی و پیچیده می باشد.

رابط کاربری دوربین اچ تی سی یو 11 پلاس تغییری نسبت به گذشته نداشته و قدیمی می باشد و همانند قبل حالت های مختلف عکاسی و فیلم برداری در قسمت کشویی بالای رابط کاربری قرار دارند که از میان آن ها می توان به هایپر لپس، صحنه آهسته، پاناروما، پانارومای سلفی و … اشاره کرد.

کیفیت تصاویر ثبت شده با این گوشی در مجموع بسیار خوب است. رنگ های ثبت شده تصاویر، شاداب هستند و میزان نور تصاویر به خوبی تنظیم می شود. همچنین دوربین این گوشی از سرعت بسیار خوبی برخوردار است که تجربه استفاده از آن را بهتر می کند. طبیعی است که هیچ چیزی در این دنیا کامل نیست و دوربین اچ تی سی یو 11 پلاس نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

زمانی که به بررسی عمیق تصاویر می پردازیم، متوجه می شویم که میزان جزئیات تصاویر به اندازه برخی از پرچمداران 12 مگاپیکسلی دیگر مانند آیفون 8 نمی باشد. همچنین میزان نویز تصاویر در محیط های روشن، در سطح خوبی قرار ندارد و با زوم کردن می توان به این موضوع پی برد. HDR خودکار به طور پیش فرض در دوربین فعال است؛ اما عملکرد آن به خوبی گوشی هایی چون پیکسل 2 یا اس 9 نبوده و به همین دلیل محدوده پویایی اچ تی سی یو 11 پلاس به گستردگی این دو گوشی نیست.

در محیط های کم نور، یو 11 پلاس عکس های باکیفیت با رنگ های خوب ثبت می کند و تصاویر به صورت واقع گرایانه ای تاریک می شوند. میزان جزئیات هم در این محیط ها بسیار خوب بوده و فقط میزان نویز است که می توانست بهتر باشد. دوربین سلفی این گوشی از سنسور 8 مگاپیکسلی استفاده می کند که عکس های بسیار خوب با جزئیات مناسب ثبت می کند و رنگ پوست افراد را با دقت مناسبی به ثبت می رساند. اما این دوربین فاقد ویژگی های اضافی چون حالت پرتره می باشد. اچ تی سی یو 11 پلاس در زمینه فیلمبرداری هم عملکرد بسیار خوبی دارد و با 4 میکروفونی که این گوشی در اختیار دارد، صدا برداری آن نیز در سطح عالی قرار دارد و می توان روی صدای سوژه، زوم کرد.

تصاویر ثبت شده با اچ تی سی یو 11 پلاس

سخت افزار و عملکرد

اچ تی سی یو 11 پلاس از تراشه اسنپدراگون 835 استفاده می کند که در اکثر پرچمداران اندرویدی سال 2017 بکار رفته بود و در اکثر مواقع، عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشته است. این پردازنده با لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده و معماری آن 64 بیتی می باشد. 4 هسته قدرتمند آن روی توان پردازشی 2.45 گیگاهرتز و 4 هسته دیگر کم مصرف نیز روی سرعت 1.9 گیگاهرتز تنظیم شده اند و پردازنده گرافیکی این گوشی، از نوع Adreno 540 می باشد.

اچ تی سی یو 11 پلاس در دو نسخه با حافظه داخلی 64 و 128 روانه بازار شده است که حافظه رم آن ها به ترتیب 4 و 6 گیگابایت می باشد. همچنین این گوشی از کارت حافظه خارجی پشتیبانی می کند که می توان تا 256 گیگابایت افزایش حافظه داشت. در دنیای واقعی +U11 عملکرد بسیار خوبی دارد. سنگین ترین بازی ها در این گوشی بدون هیچ مشکلی اجرا می شوند و باز کردن برنامه ها و جابه جایی در بخش های مختلف رابط کاربری، با سرعت انجام می گیرد.

نرم افزار

بر خلاف بازار یابی، نرم افزار معمولا یکی از نقاط قوط اچ تی سی بوده است. اچ تی سی یو 11 پلاس با اندروید 8 روانه بازار شده است که ویژگی های اندروید اوریو را به رابط کاربری سنس اچ تی سی افزوده است. تجربه نرم افزاری، مشابه گوشی های قبلی اچ تی سی می باشد که از رابط کاربری سنس استفاده می کرند، با این تفاوت که چند ویژگی جدید به آن اضافه شده  و تغییراتی در ظاهر آیکون ها به وجود آمده است.

ژست های حرکتی که در این رابط کاربری قرار داده شده، باعث شده است که استفاده از گوشی آسان تر شود. به عنوان مثال در هر قسمت از نمایشگر، صفحه را که به بالا بکشید، منوی برنامه ها در اختیار خواهد بود و با پایین کشیدن انگشت نیز، نوار اعلان نمایش داده می شود. رابط کاربری عمدتا سریع و روان می باشد و علت آن هم این است این رابط کاربری فاقد انیمیشن می باشد؛ یا به طور دقیق تر باید بگوییم که انیمیشن های آن، به قدری سریع هستند که گویا وجود ندارند.

این رابط کاربری قابلیت شخصی سازی خوبی داشته و می توان از بخش تم ها، پوسته های متفاوتی برای آن در نظر گرفت. اما اگر به دنبال ویژگی های پیشرفته ای هستید که برخی از رقبا از آن ها استفاده می کنند، باید بگوییم که رابط کاربری اچ تی سی یو 11 پلاس، فاقد آن ها است. ویژگی های مانند برنامه های دوگانه که امکان استفاده از یک اپلیکیشن با دو حساب کاربری را فراهم می کند.

اچ تی سی با قرار دادن سنسور های حساس به فشار در لبه راست و چپ دستگاه، تکنولوژی اج سنس را برای اولین بار در یو 11 معرفی کرد. همانطور که می دانید، با این ویژگی، بدون لمس نمایشگر می توانید برنامه یا دستوراتی را اجرا کنید.
ابتدا با فشار دلخواه خود اج سنس را راه اندازی می کنید سپس می توانید دستورات دلخواه خود را برای آن تعریف کنید. به عنوان مثال فشار برای مدت کوتاه برای اجرای دوربین و فشار طولانی برای اجرای روشن کردن چرا قوه. اج سنس در برنامه های ثانویه نیز کار می کند و می توانید بر اساس سلیقه ی خود آن را شخصی سازی کنید. .ویژگی جدیدی که به این قسمت اضافه شده، اج لانچر می باشد که از طریق آن می توان به تقویم و همچنین برنامه های دلخواه، دسترسی داشت.

صدا

اچ تی سی یو 11 پلاس دارای دو اسپیکر است اما صدای آن استریو نمی باشد. اسپیکر قرار گرفته در بالای نمایشگر، وظیفه تولید فرکانس های بالا را در اختیار دارد و اسپیکر پایینی به عنوان ووفر عمل می کند. سیستم صوتی این گوشی، صدایی بسیار باکیفیت و با حجم بالا را تولید می کند که از عمق بسیار خوبی برخوردار است و همین موضوع، یو 11 پلاس را به گزینه ای عالی برای استفاده ی رسانه ای تبدیل کرده است. هدفون تایپ سی درون جعبه این گوشی هم کیفیت بسیار خوبی دارد که از ویژگی حذف نویز برخوردار است و مطمئنا علاقه مندان به موسیقی را راضی خواهد کرد.

باتری

اچ تی سی یو 11 پلاس به باتری نسبتا بزرگ 3930 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که ظرفیت آن از بسیاری از پرچمداران امروزی بیشتر است. اما شارژدهی آن نسبت به نسل قبل، بهبود چندانی نداشته و مشابه آن می باشد. این گوشی در استفاده ی معمولی تا یک روز را دوام می آورد، ولی در استفاده ی سنگین نیاز به شارژ در میان روز خواهید داشت. خوشبختانه این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی می کند و شارژ کامل در زمانی کمتر از 2 ساعت (1 ساعت و 50 دقیقه) انجام می گیرد. یکی از مواردی که امیدوار بودیم در پرچمدار جدید اچ تی سی شاهد آن باشیم، پشتیبانی از شارژ بی سیم بود که متاسفانه شرکت تایوانی آن را به پرچمدار خود اضافه نکرده است.

نقاط مثبت

دوربین بسیار خوب

طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا

عملکرد عالی در زمینه صدا

نرم افزار سریع و روان

سخت افزار قدرتمند

لبه های حساس به فشار کاربردی

نقاط منفی

× شارژدهی معمولی

× نمایشگر با نور کم

× نبود جک هدفون

× نبود شارژ بی سیم

× نبود دوربین دوگانه

نظر شما در مورد گوشی اچ تی سی یو 11 پلاس چیست؟

لینک خرید

تعداد سیم کارت دوسیم کارت
ابعاد 158.5×74.9×8.5 mm
وزن 188 گرم
ساختار بدنه شیشه و فلز
تراشه Qualcomm MSM8998 Snapdragon 835
پردازنده ‌ی مرکزی Octa-core (4×2.45 GHz Kryo & 4×1.9 GHz Kryo)
پردازنده ‌ی گرافیکی Adreno 540
نوع صفحه نمایش Super LCD6 capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش 6.0 inches
رزولوشن صفحه نمایش 1440×2880
تراکم پیکسلی صفحه نمایش 538 ppi
تعداد رنگ صفحه نمایش 16M رنگ
محافظت صفحه نمایش Corning Gorilla Glass 5
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایش HTC Sense UI
حافظه داخلی 128 گیگابایت
مقدار RAM 6 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبی microSD, up to 256 GB (uses SIM 2 slot) – dual SIM model only
شبکه های ارتباطی 2G / 3G / 4G
شبکه 2G GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)
شبکه 3G HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
شبکه 4G LTE band 1(2100), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 17(700), 20(800), 28(700), 32(1500), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500)
فن‌آوری‌های ارتباطی GPRS,EDGE,Wi-Fi,Bluetooth،NFC
WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
bluetooth 5.0, A2DP, aptX HD, LE
GPS Yes, with A-GPS, GLONASS, BDS
Radio No
درگاه ارتباطی 3.1, Type-C 1.0 reversible connector
دوربین 12 مگاپیکسل
f/1.7, 1.4 µm, Dual Pixel PDAF
phase detection autofocus
OIS
فلش dual-LED (dual tone) flash
فیلمبرداری 2160p@30fps, 1080p@30/60/120fps, HDR, 24-bit/192kHz stereo sound rec.
دوربین سلفی 8 مگاپیکسل
f/2.0, 1080p, HDR, panorama
صدا Alert types: Vibration; MP3, WAV ringtones
Loudspeaker:
3.5mm jack:
سیستم عامل Android 8.0 – Oreo
قابلیت‌های نرم‌افزاری – Fast battery charging (Quick Charge 3.0)
– XviD/MP4/H.264/WMV player
– MP3/eAAC+/WMA/WAV/FLAC player
– Document editor
– Photo/video editor
حس‌گرها Fingerprint (rear-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass
مشخصات باتری Non-removable Li-Ion 3930 mAh battery
رنگ مشکی, نقره ای

۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

گوشیه خوبیه

واقعا نمیدونم چی بگم
یجوری نقد کردین که انگار دارین htc u play رو نقد میکنین
واقعا براتون متاسفم

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱