نقد و بررسی هوآوی میت 10

نقد و بررسی هوآوی میت 10

این روز ها در اواخر سال 2017 به سر می بریم و تقریبا تمام شرکت ها از پرچمدار نیمه‌ی دوم خود رو‌نمایی کرده اند. هوآوی نیز پس از معرفی پی 10 و پی 10 پلاس در اوایل سال، اکنون میت 10 و میت 10 پرو را وارد گردونه ی رقابت ها کرده است که از رقبای اصلی آن می توان به گلکسی نوت 8 سامسونگ و V30 ال جی اشاره کرد. سال 2017 را می توان سال مهمی در صنعت گوشی های هوشمند محسوب کرد؛ چرا که در این سال اکثر اسمارتفون ها تغییر بزرگی به خود دیده اند که عبارت است از کوچک شدن حاشیه های نمایشگر تا حد ممکن و استفاده از نسبت های تصویر جدید. شرکت چینی هوآوی نیز به خوبی از فضای بازار آگاه است و می داند که در صورت عدم ایجاد تغییرات ذکر شده، پرچمداران جدید آن مورد انتقاد قرار خواهد گرفت و احتمالا فروش خوبی را تجربه نخواهد کرد؛ بنابراین میت 10 و میت 10 پرو را بهترین فرصت برای اعمال تغییرات جدید می باشد. هر دوی این اسمارتفون ها از نمایشگری کم حاشیه برخوردار هستند اما هوآوی تصمیم به استفاده از نسبت تصویر جدید در نسخه ی پرو گرفته است و نسخه ی معمولی از همان نسبت استاندارد 16:9 استفاده می کند. اما هوآوی تنها به تغییر در ظاهر نمایشگر بسنده نکرده است و پر چمداران جدید خود را با پردازنده ای دارای واحد پردازشی عصبی و دوربین دوگانه ای که با همکاری شرکت آلمانی لایکا توسعه داده شده، روانه ی بازار کرده است؛ بنابراین حداقل روی کاغذ با پرچمداران قدرتمندی روبه رو هستیم. در ادامه با نقد و بررسی هوآوی میت 10 از سایمان دیجیتال همراه باشید.

طراحی

یکی دیگر از تغییراتی که بیشتر گوشی‌های هوشمند در سال 2017 به خود دیده اند، استفاده از شیشه و فلز در بدنه‌ی آن ها می باشد. بدنه‌ی شیشه ای جلوه‌ی بسیار زیبایی به گوشی می بخشد و علاوه بر این در بدنه ی شیشه‌ای دیگر شاهد حضور خطوط آنتن دهی مزاحم نخواهیم بود؛ پس بنابراین ظاهر گوشی خلوت‌تر خواهد بود؛ اما نباید از ترس‌ها و ایرادات استفاده از شیشه در بدنه‌ی گوشی‌ها گذشت که شامل شکستن و به جا ماندن لکه‌ی اثر انگشت می‌باشد. به هر حال هوآوی نیز در پی تغییرات سال 2017، ساختار فلزی را از سری میت کنار گذشته و اکنون شاهد استفاده از ترکیب شیشه و فلز در میت 10 هستیم. این تغییر در کل تغییر مثبتی محسوب می‌شود و به لطف استفاده از شیشه و فلز، Mate 10 واقعا زیباست و اجزای مختلف آن با دقت طراحی شده است که نشان از کیفیت ساخت بالای آن می باشد؛ اما جالب است بدانید که با وجود استفاده از شیشه در بدنه ی میت 10، هوآی از شارژ بی سیم برای این گوشی استفاده نکرده است.

نقد و بررسی هوآوی میت 10

در قسمت جلو نمایشگر 5.9 اینچی قرار دارد که حاشیه های قسمت چپ و راست آن به حداقل رسیده و حاشیه های بالا و پایین نیز کوچکتر شده اند. هوآوی برای این نمایشگر نام full view را در نظر گرفته است که البته در نسخه ی معمولی دارای نسبت تصویر 16:9 است که باعث می شود عرض گوشی در مقایسه با رقبایی چون گلکسی اس 8 بیشتر باشد؛ بنابراین با توجه به عرض بیشتر میت 10، در دست گرفتن آن و استفاده با یک دست از آن مشکل می باشد که البته هوآوی سعی کرده با ایجاد تراش هایی در شیشه پشتی، تا حدی این مشکل را برطرف کند. در قسمت پایین نمایشگر، سنسور اثر انگشت قرار دارد که سرعت و دقت آن بسیار عالی است. جالب است بدانید که این سنسور وظیفه ی کلید های ناوبری اندروید را نیز بر عهده دارد؛ به عنوان مثال با ضربه زدن بر روی آن عمل “بازگشت” انجام می گیرد و با نگه داشتن انگشت روی آن، بازگشت به صفحه ی اصلی صورت می گیرد. در قسمت بالای نمایشگر نیز اسپیکر دوم به همراه دوربین سلفی و چراغ ال ای دی قرار دارد.

کلید های تنظیم صدا و پاور در لبه‌ی سمت راست دستگاه قرار دارند که دسترسی به آن ها آسان می باشد. در سمت چپ نیز درگاه سیمکارت و کارت حافظه ی خارجی قرار دارد.
در قسمت پایین فریم آلومینیومی شاهد حضور اسپیکر، پورت USB Type-C و میکروفون هستیم. لازم به ذکر است که هوآوی میت 10 برخلاف میت 10 پرو دارای جک 3.5 میلی متری هدفون است که در قسمت بالایی دستگاه به همراه فرستنده ی اینفرارد و میکروفون دوم حضور دارد.

قسمت پشتی دستگاه نیز همانند قسمت جلو دستخوش تغییراتی شده و جلوه‌ی زیبایی به خود گرفته است. در قسمت بالا شاهد قرار گیری سیستم دوربین دوگانه هستیم که هوآوی با طراحی خط دار، شخصیت جالبی به آن بخشیده است. همچنین شیشه‌ی پشتی دستگاه بسیار صیقلی می باشد که باعث می شود نگه داشتن گوشی در دست، بدون استفاده از کاور محافظ کمی مشکل بوده و مقاومت نسبتا پایینی در برابر خط و خش داشته باشد. (در مقایسه با برخی رقبا)

در کل گوشی هوآوی میت 10 از زبان طراحی هوآوی پیروی می کند و استفاده از نمایشگر کم حاشیه در کنار بدنه ی فلزی و شیشه ای، جلوه‌ی زیبایی به دستگاه بخشیده است که مطمئنا نظر اکثر کاربران را جلب خواهد کرد. کیفیت ساخت دستگاه نیز کاملا شایسته‌ی یک محصول پرچمدار می باشد و ئر سطح بالایی قرار دارد.

نمایشگر

در حالی بیشتر سازنگان تلفن هوشمند، امسال گوشی های جدید خود را با نمایشگر های اولد معرفی کرده اند، شرکت هوآوی به طور کامل پنل LCD را کنار نگذاشته و فقط در نسخه ی پرو از نمایشگر اولد استفاده کرده است. هوآوی میت 10 به نمایشگر 5.9 اینچی با رزولوشن QHD مجهز شده است که از نوع IPS LCD بوده و یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار محسوب می شود. هوآوی در ساخت این نمایشگر از 4 ساب-پیکسل RGBW استفاده کرده است. این موضوع باعث می شود که ساب-پیکسل سفید که در کنار ساب-پیکسل های قرمز،آبی و سبز قرار دارد، میزان روشنایی دستگاه را تا حد قابل توجهی بالا برده و مصرف باتری نیز کاهش یابد. با استفاده از این تکنولوژی، حداکثر روشنایی نمایشگر به 730 نیت می رسد (طبق اعلام هوآوی) که استفاده از آن در محیط های روشن را تضمین می کند. حداقل روشنایی نیز درحدود 2 نیت می باشد که در کنار فناوری EYE comfort هوآوی که فیلتر کننده ی نور آبی می باشد، استفاده از گوشی در محیط های کم نور بدون آزار چشم را نوید می دهد.

mate 10

به لطف استفاده از نمایشگر فول ویو، حدود 81 درصد از مساحت قسمت جلو را نمایشگر به خود اختصاص داده است که رقم قابل قبولی برای پرچمدار سال 2017 محسوب می شود. یکی دیگر از استاندارد هایی که تقریبا تمام گوشی های پرچمدار در سال 2017 از آن برخوردارند، HDR10 می باشد که خوشبختانه هوآوی از این ویژگی در نمایشگر میت 10 و میت 10 پرو استفاده کرده است.

شرکت چینی برای نمایشگر این محصول دو حالت کلی در نظر گرفته است: Normal و Vivid. در حالت نرمال رنگ های به نمایش گذاشته شده از دقت بهتری برخوردار هستند و طبیعی تر به نظر می رسند؛ اما با انتخاب گزینه ی Vivid ، رنگ ها شادابی بیشتری به خود می گیرند و علاوه بر این کنتراست و حداکثر روشنایی نمایشگر نیز افزایش می یابد که به نوعی می توان گفت این حالت برای تقلید از نمایشگر های امولد قرار داده شده است. از تنظیمات دیگری که در قسمت نمایشگر در اختیار کاربران قرار می گیرد، تعییر رزولوشن می باشد. هوآوی برای کنترل مصرف باتری، رزولوشن نمایشگر را به طور پیش فرض روی فول اچ دی قرار داده است که از قسمت تنظیمات می توان آن را به QHD افزایش و یا به HD کاهش داد.

دوربین

دوربین دوگانه و گوشی پرچمدار دو کلمه ای است که این روز ها تقریبا جدا از یکدیگر به کار برده نمی شوند. هوآوی تقریبا مدت زیادی است که از دوربین دوگانه در محصولات خود استفاده می کند و می توان گفت که تعداد گوشی های هوآوی که دارای دوربین دوگانه هستند از سایر برند ها بیشتر می باشد. دوربین دوگانه ی میت 10 را در کل می توان مشابه دوربین بکار رفته در میت 9 تلقی کرد. دوربین میت 10 همانند میت 9 از دوسنسور 12 مگاپیکسلی رنگی و 20 مگاپیکسلی مونوکروم شکل گرفته است که فقط لنز رنگی (اصلی) به لرزشگیر اوپتیکال مجهز شده است. همانند گذشته این دوربین با همکاری شرکت آلمانی لایکا توسعه یافته و اکنون تغییری که در Mate 10 به وجود آمده است، مربوط به گشودگی دیافراگم می باشد که به f/1.6 رسیده است. این افزایش گشودگی در هر دو لنز باعث شده است تا سنسور ها نور بیشتری جذب کنند و عکس های به مراتب بهتری در محیط های کم نور ثبت شوند. سیستم فوکوس نیز مشابه محصولات اخیر هواوی بوده و هیبریدی (ترکیبی) می باشد. فوکوس خودکار Mate 10 از ترکیب 4 سیستم فوکوس لیزری، تشخیص فاز، تشخیص عمق و تشخیص کنتراست تشکیل شده است که باعث می شود میت 10 در این زمینه عملکردا بسیار خوبی از خود برجای بگذارد.

نقد و بررسی هوآوی میت 10

اما اصلی ترین تفاوت ایجاد شده در بخش دوربین را می توان به نرم افزار آن تخصیص داد. هوآوی برای اولین بار از موتور پردازشی خود برای پردازش تصاویر بهره گرفته است که در کنار چیپ هوش مصنوعی پردازنده، سرعت پردازش تصاویر افزایش یافته و نویز تصاویر نیز کاهش یافته است. به لطف استفاده از هوش مصنوعی، دوربین میت 10 سوژه ها و محیط اطراف را شناسایی کرده و تنظیمات عالی مربوط به آن را اعمال می کند. در حال حاضر این گوشی می تواند سوژه های مختلفی مانند گل، آسمان آبی، گیاه، منظره در شب، غذا، طلوع و غروب، متن، ساحل، برف، پرتره و حتی حیوانات خانگی را تشخیص دهد. رابط کاربری دوربین نیز طراحی مینیمال و ساده ای دارد که استفاده از آن را آسان می کند. با سوایپ به سمت راست حالت های مختلف تصویربرداری و با سوایپ به سمت چپ هم  تنظیمات دوربین در دسترس قرار می گیرند.

تصاویر ثبت شده در محیط های روشن، کیفیت بسیار خوبی دارند. جزئیات این تصاویر در سطح بسیار بالایی قرار دارد، سطح نویز تصاویر پایین است، رنگ ها از دقت خوبی برخوردار بوده و گستره ی پویایی تصاویر نیز بسیار وسیع است. مشکلی که در این زمینه به چشم می خورد، در برخی مواقع پردازش های ثانویه باعث می شود که جزئیات بیش از حد واضح باشند که این موضوع سوژه ی اصلی را تحت تاثیر قرار می دهد. به لطف استفاده از دیافراگم بزرگتر و لرزشگیر اوپتیکال، میت جدید عکس های به مراتب بهتری در شب ثبت می کند که آن را در سطح بالاتری از میت 9 قرار می دهد. حالت پرتره هم به لطف استفاده از هوش مصنوعی در هر دو دوربین سلفی و اصلی وجود دارد که در بیشتر موافع عملکرد مناسبی از خود بر جای می گذارد. البته به دلیل نرم افزاری بودن افکت بوکه، تصاویر پرتره همانند گوشی های آیفون 8 پلاس و گلکسی نوت 8 نزدیک به دوربین های حرفه ای نمی باشد.

دوربین سلفی Mate 10 دارای سنسور 8 مگاپیکسلی می باشد که گشودگی دیافراگم آن f/2.0 است. این دوربین عکس های با کیفیتی ثبت می کند که دارای جزئیات زیادی بوده و رنگ های شادابی دارد؛ اما محدوده ی پویایی تصاویر به خوبی دوربین اصلی ننبوده و کم می باشد.

سخت افزار

“این یک تلفن هوشمند نیست” شعاری است که هواوی برای تبلیغات پرچمداران خود در نظر گرفته است. این شعار اشاره ی مستقیم به پردازنده ی جدید هوآوی یعنی کایرین 970 دارد. میت 10 و میت 10 پرو اولین گوشی های دنیا محسوب می شوند که به پردازنده ی دارای واحد پردازشی عصبی مجهز شده اند. کایرین 970 تغییرات قابل توجهی را نسبت به کایرین 960 که در میت 9 و پی 10 به کار رفته بود، به خود دیده است که از میان آنها می توان به فناوری 10 نانومتری (در مقابل 16 نانومتری)، پردازنده گرافیکی 12 هسته ای (در مقابل 8 هسته ای) و واحد پردازش عصبی (NPU) اشاره کرد.

به گفته شرکت سازنده، واحد پردازش عصبی (NPU) موجود در کایرین 970، عملیات هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را تا 50 برابر بهینه تر و 25 برابر سریع تر از هسته های پردازشی معمولی انجام می دهد. به گفته هوآوی واحد پردازش عصبی در شرایط مختلفی به کار می آید، از جمله افزایش سرعت اجرای اپلیکیشن ها با شناسایی نیازهای کاربر و جلوگیری از کند شدن درازمدت دستگاه، تشخیص خودکار صحنه ها در هنگام تصویربرداری، بهینه سازی مصرف باتری، یا تشخیص اشیاء و متن.

mate 10

پردازشگر گرافیکی نیز Mali-G72 می باشد که در کنار 4 گیگابایت رم و حافظه ی داخلی 64 گیگابایت سخت افزار کلی دستگاه را تشکیل می دهند. با توجه به نتایج بنچمارک، امتیاز این گوشی همانند سایر پرچمداران اندرویدی سال 2017 می باشد؛ بنابراین سخت افزار میت 10 نیز در سطح بالایی قرار می گیرد و به راحتی از اجرای تمام برنامه هایی که برای اکو سیستم اندروید وجود دارد، بر می آید.

نرم افزار

در حالی که همگان منتظر رونمایی از نسخه‌ی ششم رابط کاربری EMUI بودند، هواوی برای همگام شدن با نسخه‌ی اندروید، مستقیما EMUI 8.0 را معرفی کرد. درست است که تغییر در شماره ی نسخه 3 شماره می باشد، اما تغییرات ایجاد شده در رابط کاربری چندان زیاد نیستند و تفاوت زیادی با EMUI 5.1 ایجاد نشده است. این گوشی به اندروید 8 اوریو مجهز شده و خوشبختانه هوآوی قول داده است که آپدیت های امنیتی ماهانه را دریافت خواهد کرد. به لطف استفاده از واحد پردازشی عصبی، رابط کاربری جدید میت 10 بیش از پیش هوشمند شده و شاهد پیشنهادات بیشتر و هوشمندانه‌تری در بخش‌های مختلف هستیم؛ برای مثال با وقتی در یک محیط تاریک در حال مطالعه‌ی محتوا هستید گوشی به شما روشن کردن قابلیت Eye Comfort را پیشنهاد می‌دهد.

ظاهر صفحه ی قفل نسبت به گذشته تغییری نکرده و با سوایپ کردن به سمت بالا می توان به میانبرهای متنوعی دسترسی داشت. صفحه ی هوم نیز بدون تغییر مانده و می توان از بخش تنظیمات، دو حالت اصلی برای آن در نظر گرفت. به طور کلی باید گفت EMUI جدید با حفظ ویژگی‌های نسخه‌ی پیشین و همچنین اضافه کردن قابلیت‌های اندروید اوریو مانند تصویر در تصویر و ویژگی‌‌های جذاب دیگر، کامل‌ترین نسخه‌ی این رابط کاربری تا به امروز است؛ اما طراحی آن همچنان مابین اندروید و ios گرفتار است و ظاهر یکپارچه و زیبایی ندارد که مطمئنا مورد پسند عموم کاربران نخواهد بود.

صدا

هوآوی برای پخش صدای این گوشی نیز توجه زیادی داشته است. این گوشی از دو اسپیکر جداگانه استفاده می کند که اسپیکر اصلی در لبه ی پایینی دستگاه قرار دارد و اسپیکر دوم نیز همان اسپیکر مکالمه می باشد که هر چند صدای کمی دارد اما باعث می شود که صدای پخش شده حالت استریو به خود بگیرد. تاثیر اسپیکر دوم کاملا محسوس است و با مسدود کردن راه آن می توان به راحتی به این نکته پی برد. صدای خروجی از این اسپیکر ها قدرت و کیفیت بسیار خوبی دارند که میت 10 را یک سر و گردن بالاتر از پرچمداران سامسونگ و ال جی قرار می دهد.

باتری

نقد و بررسی هوآوی میت 10

هواوی میت 10 به یک باتری بزرگ 4000 میلی آمپری مجهز شده است که یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب می شود. هواوی فناوری شارژ سریع ۵ ولت و ۴.۵ آمپری انحصاری خود موسوم به SuperCharge را برای شارژ کردن این باتری بزرگ در نظر گرفته است که باعث می شود میت 10 در مدت 30 دقیقه تا 58 درصد شارژ شود. این گوشی در کنار پردازنده ی بهینه ی 10 نانومتری و استفاده از نسخه ی آخر اندروید، از شارژدهی بسیار خوبی برخوردار است که در استفاده ی نیمه سنگین می تواند یک و نیم الی دو روز را دوام بیاورد.

 

نقاط مثبت

  • نمایشگر با کیفیت
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • دوربین توانمند
  • سخت افزار قدرتمند به همراه واحد پردازشی عصبی
  • عملکرد مناسب در حوزه صدا

نقاط منفی

  • مقاومت پایین در برابر نفوذ مایعات (در مقایسه با سایر پرچمداران)
  • فاقد شارژ بی سیم
  • فاقد بلوتوث 5.0

 

نظر شما در مورد گوشی هوآوی میت 10 چیست؟

خرید هوآوی Mate 10

 

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یه گوشی همیچن کامل و شاخی رو چرا موجود نمیکنید؟؟ همه موجود کردن. راستی بلوتوث 5 و استندارد ضد ابی کم یا شارژ وایرلس شد نقطه ضعف؟ توروخدا نقطه ضعف پیدا نمیکنید نسازید . اگه قرار به این بود که باید دوصفحه برای بقیه رقبای میت 10 نقطه ضعف نوشت. خلاصه محشره و تمام

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰