focus mode چیست

چگونه از قابلیت focus mode استفاده کنیم؟

همه‌ی ما می‌دانیم که گوشی‌های هوشمند بسیار کاربردی هستند و در همه‌ی جنبه‌های زندگی به ما کمک می‌کنند، اما در کنار این کاربرد گاهی اوقات بیش از اندازه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و این موضوع باعث می‌شود از کار یا تحصیل و … باز بمانیم. گذشته از این گوشی‌های هوشمند باعث می‌شوند که گاهی تمرکز کافی برای گرفتن یک تصمیم مهم نداشته باشیم و این زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی دیگر از این حالت‌ها استفاده اعتیاد گونه از این محصول است که باعث می‌شود حتی سلامت روحی و جسمی ما تحت الشعاع قرار بگیرد. به همه‌ی این دلایل گفته شده گاهی نیاز داریم تا یک قابلیتی باشد که ما را در استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمندمان کنترل کند. در این مطلب قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و قابلیت focus mode را برای شما شرح دهیم.

focus mode چیست؟

فوکوس مود یک قابلیت در گوشی‌های هوشمند است که به انتخاب شما برخی از دسترسی‌ها را برای مدت زمان مشخصی محدود می‌کند تا بدون پرت شدن حواس‌تان به گوشی به مسائل دیگر بپردازید. در گوشی‌های مختلف شاید دسترسی به این قابلیت متفاوت باشد، اما در اکثر گوشی‌های اندرویدی با وارد شدن به تنظیمات و سپس digital wellbeing and parental controls می‌توانید به این قابلیت دسترسی پیدا کرده و به کمک قسمت بعدی از آن استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: نگاهی به تنظیمات گوشی‌های سامسونگ و نگاهی به تنظیمات گوشی های شیائومی

در این مطلب ما فوکوس مود به روی گوشی‌های سامسونگ را آموزش می‌دهیم، اما در دیگر برندها مانند شیائومی نیز با کمی تفاوت می‌توانید از مراحل این آموزش استفاده کنید.

چگونه از focus mode استفاده کنیم؟

در ابتدای استفاده از فوکوس مود باید برای گوشی دسترسی به برنامه‌ها و مدت زمان استفاده از آن‌ها را مشخص کنید و برای انجام این کار باید به تنظیمات و سپس بخش digital wellbeing and parental controls بروید و سپس work time، me time و یا add را انتخاب کنید (دو گزینه me time و work time به صورت پیش فرض وجود دارند برای ساختن حالت جدید باید Add را گزینش کنید).

به عنوان مثال با انتخاب work time صفحه‌ای برای شما نمایش داده می‌شود که تعدادی برنامه پیش فرض و یک مدت زمان (Duration) را شامل می‌شود. برنامه‌هایی که می‌خواهید در مدت زمانی که مشغول به کار هستید امکان استفاده از آن‌ها را داشته باشید انتخاب کنید. در قسمت مدت زمان هم تایمی که هر بار برای انجام کار نیاز دارید را انتخاب کنید.

اگر زمانی را انتخاب نکنید به صورت پیش فرض تا وقتی که به صورت دستی این قابلیت را خاموش کنید فوکوس مود فعال خواهد بود. زمانی که بعد از انجام این مراحل start را بزنید برای مدت زمان انتخابی (یا تا زمانی که به صورت دستی آن را خاموش کنید) تنها اجازه دارید از این برنامه‌های انتخاب شده بهره ببرید و آیکون دیگر برنامه‌ها به رنگ تیره درمی‌آید.

بگذارید یک مثال دیگر هم بگوییم تا کامل به این قابلیت جذاب پی ببرید. فرض کنید شما در حال نوشتن یک رمان هستید و در مدت زمان نوشتن آن نمی‌خواهید گوشی باعث پرت شدن حواس‌تان شود، ولی در عین حال نمی‌توانید به طور کلی هم گوشی را خاموش کنید، چون ممکن است منتظر یک پیام یا تماس مهم باشید.

در این حالت به سادگی می‌توانید در تنظیمات فوکوس مود به روی Add کلیک کنید و مثلا نام آن را ”تمرکز برای نوشتن رمان” بگذارید. حالا کافیست تنها چند برنامه کلیدی مانند پیام، تماس، ماشین حساب و … را انتخاب کنید و مدت زمان را هم به روی Until i turn it off قرار دهید و start را بزنید. در این صورت تا زمانی که این حالت را خاموش نکنید هیچ برنامه دیگری نمی‌تواند مزاحم شما شود و آیکون آن‌ها به نوعی برای‌تان قفل می‌شود.

زمانی که تمام حالت‌های دلخواه خود را در تنظیمات focus mode تنظیم کردید دیگر کافیست با انتخاب آیکون فوکوس مود از کنترل سنتر و انتخاب حالت مورد نظر آن را فعال کرده و سپس دوباره با انتخاب آیکون آن اقدام به خاموش کردن این قابلیت کنید.

digital wellbeing and parental controls چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید برای‌تان جذاب باشد که بدانید در طول یک روز چه مدت از گوشی استفاده کرده‌اید و در این مدت زمان چه برنامه‌هایی بیشترین سهم را در استفاده شما به خودشان اختصاص داده‌اند. این قابلیت دقیقا همین اطلاعات را برای شما به نمایش درمی‌آورد و به کمک آن به غیر از زمان استفاده از گوشی به اطلاعات مفید دیگری مانند تعداد دفعات باز کردن قفل صفحه در روز و … هم دسترسی پیدا می‌کنید.

ویژگی‌ جذاب دیگر این قابلیت این است که اطلاعات شما را در طول روزهای مختلف ذخیره کرده و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کند. به عنوان مثال به شما یادآور می‌شود که امروز در مقایسه با روز قبل 3 ساعت کمتر از گوشی استفاده کردید یا مثلا این هفته 10 ساعت بیشتر از هفته قبل از گوشی بهره برده‌اید.

همه‌ی این‌ها باعث می‌شود که کنترل خوبی در استفاده خود از گوشی داشته باشید و از اعتیاد خود به این محصول جذاب یا یک برنامه خاص جلوگیری کنید. به علاوه اگر کودکی دارید که از گوشی هوشمند استفاده می‌کند به کمک digital wellbeing and parental controls می‌توانید استفاده او را کنترل کرده و محدود کنید.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

جاروبرقی رباتیک چه مزایا و معایبی دارد؟

جاروبرقی‌‌‌ها سال‌هاست که به جزئی جدایی‌ناپذیر از لوازم خانه و محل کار ما تبدیل شده‌اند....

آریا مقدم time-alt ۱۹ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

HFR به چه معناست و چه تاثیری بر گیمینگ دارد؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در سال‌های اخیر، تحولات عظیمی در زمینه‌ی کیفیت تصویر رخ داده است....

آریا مقدم time-alt ۲۲ شهریور ۱۴۰۰